Edelliseen postaukseeni tuli pari toivetta, joissa pyydettiin kertomaan siitä, miten olen onnistunut kääntämään unirytmini. Olin aikaisemmin varsinainen yöihminen ja nukuin helposti yli puolen päivän viikonloppuisin. Miten siis nykyään herään ilman kelloa kuuden jälkeen?

En tiedä, olenko hyvä antamaan mitään neuvoja tähän, varsinkin kun monet tekevät kolmivuorotyötä ja haluavat juhlia viikonloppuisin. Nämä ovat kuitenkin niitä asioita, jotka minulla toimivat.

source

1. Pyri heräämään joka aamu samaan aikaan, vaikka sinulla olisikin mahdollisuus nukkua pidempään. Jos aamulla on kamala väsy, nouse silti. Mene sinä iltana aikaisemmin sänkyyn.

2. Sammuta TV, radio, tietokoneet ja muu elektroniikka viimeistään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Monet ihmiset sanovat, ettei heillä ole "aikaa" mennä nukkumaan vielä kymmeneltä. Olen itse huomannut, että  televisio on aikamoinen aikavaras. Tietokonetta en juuri käytä kotona, mutta sarjoja on tullut iltaisin katseltua. Olen tietoisesti vähentänyt tätä TV-aikaa, ja tuntuu kuin olisin saanut monta tuntia iltaani lisää.

3. Hämärrä valaistusta iltaisin ja tee viimeinen tunti jotain rauhoittavaa. Käy esimerkiksi lämpimässä suihkussa ja venyttele/meditoi. Vältä rankkaa urheilua iltamyöhäisellä, jos se tuntuu laittavan kroppasi kierroksille. Itse menen joka ilta sänkyyn lukemaan siinä yhdeksän jälkeen.

4. Vältä raskasta ruokailua illalla. Ennen söin päivän mittaan kevyesti. Aamupala jäi usein väliin ja illalla tuli syötyä paljon. Nykyään syön päivän mittaan todella paljon ja kuuden aikaan "illallisen" .Sen jälkeen jotain todella kevyttä iltapalaa. Välillä en syö iltapalaa ollenkaan, jos olen syönyt koko päivän tukevasti ja illalla ei ole nälkä.

5. Mene myös viikonloppuisin aikaisin nukkumaan. Vapaapäivistä saa paljon enemmän irti, kun herää aikaisin. En itse pystyisi pitämään tällaista rytmiä, jos kerran viikossa valvoisin aamuyöhön. Välillä olen melko myöhään töissä tai valvon esimerkiksi juhlien takia. Koska sitä tapahtuu harvoin, herään silti nykyään aikaisin ja seuraavana iltana tulee aikaisemmin uni.

6. Älä juo kofeiinipitoisia juomia puolen päivän jälkeen. Itse jätin kokonaan kahvinjuomisen, jolla voi olla vaikutusta siihen että illalla tulee uni helpommin.

7. Aamulla on helpompi nousta ylös, kun joku mukava asia odottaa sinua. Tee esimerkiksi joka-aamuinen herkullinen smoothie tai joku kiva rutiini, minkä pariin haluat heti herättyäsi. Helpottaa nousemista aamulla, silloin kun rytmi ei ole vielä ihan kohdillaan. Se voi olla mikä vain, mikä saa sinut hyvälle tuulelle heti aamusta. Esimerkiksi joku energinen biisi, minkä laitat soimaan heti ensimmäisenä/ sarja jonka katsot aamupalaa syödessäsi/ aamu-urheilu kuten jooga / vaikka lempiblogien lueskelu. Itse otin aina Iholla-sarjan nauhalle ja katsoin sen aamulla aamupalaa syödessäni. Olenkin nyt ihan toimeton aamuisin kun se loppui.

Siinä oli minun vinkit unirytmin kääntämiseen. Löytyykö lujioilta lisää vinkkejä? Saa jatkaa listaa kommenttiboksin puolella.


Iloista viikon alkua kaikille! :)

Kommentit (28)

Happie Ness

Minäkin olen tuon säännöllisyyden ja rutiinien kannalla - ilman niitä on tosi vaikea saada unirytmiä muutettua.

Suvi

oon huomannut kun olen selvästi lisännyt liikunnan harrastamista (ennen 1-2 kertaa viikossa, nykyää 5-6 kertaa) niin myös unen tarve on vähentynyt.. Varmaankin unen laatu parantunut ja näin ollen olen selvinnyt lyhyemmillä yöunilla ja ollut silti virkeä vaikka olen itsestäni herännyt jos tyyliin seitsemän aikaan vaikka menisin iltavuoroon. Myös alkoholin vähentäminen on auttanut tässä, tylsiä ohjeita mutta toimii :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Nuo oli hyviä ohjeita! Puuttuikin ihan täysin mun listalta, vaikka tärkeitä ovat. :)

Anonymous

Sain itekin unirytmin vuodenvaihteessa rukattua aamupainotteiseksi! Täytyy sanoa, että todellakin loistava päätös oli näin tehdä ja vieläkin ihmetyttää että oon siinä onnistunut. Aikaisemmin heräämisen myötä olen saanut ympättyä myös sen toisen lämpimän aterian päivään! Lisäksi oon nauttinut valtavasti aamutreenien tuomasta energiasta ja ylipäätään lisätunneista, joita opiskeluun saa kun on ennen kasia liikenteessä.Nyt oon kuitenkin hirmuisen dilemman edessä. Kuulostaa ihan naurettavalta mutta uusi mies uhkaa olla esteenä mun uudelle ja ihanalle vuorokausirytmille :D Meillä on molemmilla kiireiset aikataulut ja nähdään monesti vasta ysin-kympin aikaan illalla - eli silloin kun yleensä oon kotiutunut ja menossa nukkumaan. Noo nyt tuppaa menemään tuntikaupalla enemmän aikaa seurustelemiseen ja kas kummaa aamulla ei olekaan enää niin virkee olo. Eikä toi toinen hirveesti motivoi nousee ylöskään.. Olisko neuvoja miten parisuhteen sais sovitettua rytmiin, emmä tosta olis ihan valmis luopumaankaan? hahaha 0:)xx nanna

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voi ei! Onpa kimurantti juttu. Uskon, että tuo on melko yleinen ongelma. Tai pidemmissäkin suhteissa, kun se toinen jää valvomaan tai katsomaan leffaa ei malta itsekään mennä sänkyyn. Kaipa se pitää yrittää houkutella se toinenkin tulemaan ajoissa petiin tavalla tai toisella :D Ja toivoa, että unirytmit alkaisi mennä yks yhteen. Se on kyllä hankalaa, varsinkin kun yhteistä aikaa on vähän, eikä sitä haluaisi käyttää vain nukkumalla. Toisaalta, saisiko niistä aamuista tehtyä sellaista yhteistä aikaa? Onko muilla joitain hyviä vinkkejä tähän pulmalliseen tilanteeseen? :)

Nanna

Hyviä vinkkejä, pitänee ottaa opiksi! :D Itse olen iät ajat yrittänyt opetella aamuvirkuksi, mutta torkutan edelleen lähes joka aamu...

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Torkutus pannaan! Se herääminen on oiekasti paljon helmpompaa kun nousee vain heti ensimmäisellä kerralla ;)

Anonymous

Mustakin kerroit paljon hyviä vinkkejä! :) Mulla vaan ei toimi se, että katson aamulla telkkaria. Tai taustalla se on ihan kiva niin ei oo niin hiljasta, mut tarvitsen jotain aktiivisempaa aamuisin esim. blogien lukeminen netistä. Mä tosi usein nukahdan uudestaan vaikka katsoisin telkkaria sohvalla istuen. Mutta tsemppaa kyllä tosi paljon, jos on jotain mitä odottaa aamulla. Nykyään mulla lukeekin herätystekstinä jotain mitä tehdä. Välillä kun on niin uninen aamulla, ettei välttämättä muista mitä kivaa olin suunnitellut. :)/Mariia

Anonymous

kyllä saa päivistä paljo enemmän irti, kun herää aikasin! mun aamurutiineihin kuuluu aamupalan yhteydessä netin selaaminen -> facebookki, iltalehti ja parhaat blogit :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Niinhän se on! :) Kyllä mäkin aina katson somekatsauksen heti sängystä käsin :D

Anonymous

Sun blogia lukemalla tulee sitten aina hyvälle tuulelle! Pirteä ja raikas blogi että sen kirjoittajakin! :) Aurinkoista alkuviikkoa!

Julia

Mulla ei oikeastaan mitään vinkkiä ole, mutta koeviikoilla heräilen joka aamu ennen kuutta --> lukemaan kokeisiin. Aamulla mieli on jotenki terävämpi & asiat jäävät paremmim päähän :) Halusin vaan poiketa sanomaan, että mielestäni on ihanaa, miten jaksat vastata jokaisen lukijasi kommenttiin positiivisella asenteella. Muut bloggaajat saisivat ottaa mallia sinusta !Hauskaa viikon jatkoa sinne :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voi kiitos kovasti Julia! Mukava kuulla :) Kivaa viikon jatkoa myös sinulle!

Ankkuli

Mä oon nyt pääsykokeiden takia kääntänyt herätyskellon soimaan 8, sunnuntaisin 9. Nyt kun tätä menoa on jo jonkin aikaa mennyt niin oon yhtäkkiä ruvennut joka aamu heräämään jo 7 ilman kelloa! Tärkeetä on just sillon nousta kun itse herää, joskus tein sitä mokaa että jatkoin lepäämistä ja odottelua kellon soimiseen saakka, ja sen jälkeen nouseminen olikin kymmenkertasesti vaikeempaa..Eli heti ekasta heräämisestä ylös!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Tuo onkin muuten hyvä vinkki! Teen itsekin välillä sen erehdyksen, että ajattelen nukkuvani vielä puoli tuntia ja sitten herääminen onkin yhtä tuskaa :D

Jenna

olipa hyviä vinkkejä, pitääkin laittaa testiin jos jossain kohtaa meinaa lähteä rytmit pieleen:) ite en kyl millään malta mennä vielä ysiltä nukkumaan etenkään iltavuoron jälkeen, tuntuu että menee jotenkin aikaa hukkaan vaikka aamulla onkin jo ehtiny tehdä kaikenlaista!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

En mäkään vielä ysiltä nukkumaan mene :) sänkyyn vain lukemaan. Ja tosin, iltavuoron jälkeen mullakin venyy nukkumaanmeno. Sitä kaipaa sen tietyn oman ajan ennen kun menee sänkyyn.

Taina

Tosi hyviä vinkkejä! Itse aikoinaan sain rytmin käännettyä miehen työvuorojen takia. Hänen piti mennä aina klo 19-21 nukkumaan ja herätä klo 2-4 aamuyöstä, niin oli paljon mukavampi mennä itsekin samaan aikaan nukkumaan, koska ei sitä oikein yksin viitsinyt kukkua yömyöhään hereillä. :D meillä on tapana aina iltaisin höpötellä päivän kuulumiset ennen nukahtamista, enkä halunnut tästä luopua. :D Nykyään herään itsekin jo viideltä ja nukkumaan menen yhdeksän jälkeen, jotta saan kunnon yöunet ja jaksan opiskella. Kaverit aina naureskelee, kun kerron meneväni niin aikaisin nukkumaan, mutta pilkka osuu omaan nilkkaan, sillä olen aina heitä paljon virkeämpi, ja ehkä hyvät kouluarvosanatkin selittyvät osin tällä :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Se on totta! Mun mielestä siinä ei ole mitään naureskeltavaa ;) Enemmän minua ihmetyttää ne ihmiset, jotka ovat aina väsyneitä ja valittavat etteivät osaa mennä aikaisemmin nukkumaan :D Sulla on hyvä rytmi! Ja sitä on varmasti helppo pitää, kun miehesikin menee niin aikaisin nukkumaan :)

togepi

Mulla on ehdottomasti ongelmana tuo iltapainotteinen syönti :( Meen töistä suoraan salille ja sieltä kun pääsen kotiin, kello onkin jo kahdeksan. Pyrin menemään kymmeneltä nukkumaan, niin noiden kahden tunnin välille pitäisi päivällinen ja iltapala vielä mahduttaa. Tein aikamoisen anti-ekoteon ja ostin auton, niin saan pois aamu- ja iltabussirumbasta kaksi lisätuntia päivääni. Vielä, kun se auto toimisi... :DMukavaa keskiviikkoa!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Oletko kokeillut, että jättäisit iltapalan kokonaan pois? Söisit vaikka ennen salia jonkun tuhdimman välipalan, jolloin päivän kalorit pysyisivät samana? Ja sitten salin jälkeen vain kunnon ruoka heti kun mahdollista. Kivaa keskiviikkoa myös sinulle! :)

togepi

Toisinaan tulee jätettyä iltapala pois, mutta enpä ole tosiaan sitä tuohon välipalaan lisännyt... Siinä onkin ideaa, nimittäin iltapalattomia päiviä seuraavana aamuna on tosi kökkö olo, kun edellisen päivän kalorit olleet niin pienissä. Kiitti vinkistä :)