En ollut ollut koko viikkoon vielä salilla ja eilen olinkin into pinkeänä suuntaamassa aamusalille ennen työvuoroa. Herätyskello soi jo kuuden aikaan. Rauhassa söin aamupalan ja pakkasin salikamat, välipalat, työkamppeet ja pesuvehkeet mukaan ja aloin tehdä lähtöä. Lähtöä tehdessäni alkoi tulla hiukan kiire kun en meinannut löytää lompakkoani mistään.

 
Yhtäkkiä tajusin, että olin varmaankin unohtanut sen edellisenä iltana isäni luo. Nopea soitto hänelle todisti epäilykseni oikeiksi. Ei auttanut muuta kuin lähteä hirveällä vauhdilla hakemaan lompakkoa, jossa oli mm. bussikortti, salikortti ja pankkikortit. Onnekseni asuntojen välillä on vain pari kilometriä. Kuitenkin etsintöihin ja hakureissuun oli tuhraantunut sen verran aikaa, että salitreenille olisi jäänyt vain 20 minuuttia aikaa. 
 
Päätin pysyä positiivisena ja suunnata keskustaan ostamaan pari asiaa, jotka ovat olleet jo kauemmin ostoslistalla. Vasta kaupunkiin päästyäni tajusin, että kaupat aukeavat vasta klo 9.00. Meninkin sitten toiselle aamupalalle. Pohdin siinä teetä siemaillessani, kuinka entinen minä olisi varmasti jo kihissyt raivosta. Luultavasti loppupäivä olisi ollut pilalla yhden harmillisen sattumuksen takia. Nyt minusta oli ihan mukava saada ylimääräistä aikaa itselleni. Maistoin todella hyvänmakuista uutta teemakua, Goji- & tyrnimarja, ja hengähdin ennen työvuoroa. 
 
Kaikki on aina kiinni vain omasta suhtautumisesta. Eilen jäi salitreeni väliin, mutta tein sitäkin tehokkaamman kotitreenin illalla. Sellaiset ihmiset, ketkä ovat kokoajan huonolla tuulella, hukkaavat vain omaa energiaansa ihan hölmöihin asioihin. Kannattaa keskittyä negatiivisten asioiden sijaan positiivisiin.

Nyt kuitenkin ihan asiaan, eli siihen toissapäiväiseen iltaan, jolloin olin isäni luona. Teimme todella maukasta salaattia, joten ajattelin jakaa reseptin myös täällä.


Ostoslistalle:

  • Salaattia, esim jäävuori
  • Kurkku
  • Avokado
  • Katkarapuja
  • Laadukkaita oliiveja
  • Mozzarellaa
Kastike:
  • Wasabi-tahnaa
  • Sitruuna
  • Oliiviöljyä
Ohje on helppo: Huuhtele jäiset katkaravut haalealla vedellä niin, että ne ovat sulaneet. Pilko kaikki salaattiainekset isoon kulhoon. Kastikkeen voi tehdä johonkin toiseen astiaan ensin. Siihen tulee loraus oliiviöljyä, hiukan merisuolaa, yhden sitruunan mehu, sekä wasabia maun  mukaan. Melkein puoli tuubia on varmaankin hyvä määrä tuollaiseen isompaan salaattiin. 
Lopulta kaada kastike kulhoon ja sekoita kunnolla. Ja voilá, raikkaan kesäinen salaatti on valmis!
 
Loppuun vielä todella mielenkiintoinen juttu ravinnosta, proteiineista ja niiden ajoituksesta treenien suhteen. Pääset lukemaan sen täältä !

Kommentit (24)

Aino

Hih, kuulostaa niin tutulta - siis just tuo, miten sitä ennen ois hermostunut tuollasesta vastoinkäymisestä (itseasiassa tänään just kirjottelin samanlaisesta sattumuksesta, hahha :). Niinku sanoit, oma suhtautuminenhan siihen vaikuttaa miten ne asiat ottaa.Ja voi nam, kuinka hyvältä tuo salaatti näyttää ja kuulostaa!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kävin vasta nyt lukemassa tekstisi ja miten voikaan noin samanlaiset jutut sattua :D Tehokkuus on hyvästä, mutta liika tehokkuus voi ajaa burnoutin partaalle! Hyvä että osaat hölläillä nykyään ;)

Aino

Hahhah niinpä, naureskelin samaa :D Tästä tekstistä tuli niin hyvä mieli, että tuossa lähtöä tehdessäni fiilistelin vaan omaa positiivista suhtautumista arkeen.. Ja samassa roskasäkki tipahti lattialle ja jugurttipurkki räjähti pitkin keittiötä!:D kyllä nauratti:DMutta joo, kyllä sen hölläilyn ihanuuden ja tärkeyden on tajunnu vasta kun sen taidon on oppinut. Ja nykyään tuntuu että se tehokkaasti käytetty aikakin tulee käytettyä tehokkaammin :P

Rahkamuija

Mitä tulee asioihin suhtautumiseen, olen yrittänyt ottaa sen linjan, että en jaksa hermostua tai raivostua asioista, joille en voi mitään. Mielummin käytän energiani asioihin, joihin voin vaikuttaa!

annemi

Nam! Avokado ja wasabi on kiva yhdistelmä, enpä ole ajatellut että ne voisi yhdistää salaatissa :)

Senja

tää postaus tuli kuin tilauksesta!oon tässä nyt koko alkuillan harmitellut, kun en ole päässyt maanantaina jälkeen kertaakaan liikkumaan: koko treenisuunnitelma on mennyt plörinäksi pakollisten koulu sun muiden velvollisuuksien takia. olin suunnitellut, että koska ti-to treenit jäi, niin tänään otetaan takaisin! kun tulin koulusta kotiin siinä kahden aikaan, en ole vaan päässyt penkistä ylös. jotenkin kroppa vaan sanoo ei. ja kynsinhampain sitä kuuntelen, vaikka ärsyttää ja tekisi mieli pysyä suunnitelmissa ja pakottaa itsensä liikkelle. usein ei keho tällä tavalla sano vastaan, ja nyt kun sanoo, niin hemmetti mä kuuntelen sitä ja lepään.joskus vaan se menee niin, että viikko on muuten niin raskas ja täynnä menoa, että treenisuunnitelmista ei yksinkertaisesti voi/ole järkevää pitää orjallisesti kiinni. pitää tosiaan aatella positiivisesti ja antaa itelle tilaa. tää perjantai tulee olemaan erilainen, ei sitä perus lenkkiä, vaan pizza uuniin ja kuppi karkkia teeveen ääressä. koska keho ja mieli sanoo niin.tuli niin helpompi olo kun luin tän ihan oikeesti ! :D poikakaverikin tossa vieressä äsken kysyi, että mihin se tunteja kestänyt väsymyssaamattomuuslaiskakakkavalitus jäi :D haha kiitos illan pelastamisesta<3huomenna sitten uusin voimin lenkkipolulle:)!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos ihana Senja!Ihanalta kuulostaa perjantai-iltasi! Välillä tekee niin hyvää vaan olla ja rentoutua. Kyllä ne lenkkipolut odottaa siellä seuraavanakin päivänä :) On sitten sitä energiaakin taas ihan eri tavalla kun on saanut vähän latailla akkuja! Kiva kuulla, että olo helpotti ;) Nyt vaan unohdat valitukset ja nautit siitä että kerrankin saat vaan löhöillä ja syödä karkkia! :D

Anonymous

Ku teit ton vatsalihashaasteen, ni voitko tehä samantapasen kans selälle? Mulla on kehkeytyny rasvaa tohon kylkien taitoskohtaan sekä lonkkaluiden takapuolelle ja sitä ois kiva saada vähäsen kiinteytettyä. En oo varmasti ainut ihrani kanssa :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Laitetaan korvban taakse! :) Teen yleensä itse kaikki selkäliikkeet salilla ja heti ei tule hirveästi mieleen tehokkaita liikkeitä kotona tehtäväksi. Tietty paras keino siihen "ihran" poistamiseen on ruokatottumuksia viilaamalla :D

Anonymous

Oon ihan hiljattain jotain ihan sattuman kautta löytänyt tän sun blogis. Oon lueskellut tätä nyt parisen viikkoa ja tää on noussut ihan ehdottomasti mun lempi blogis ! Haluaisin kysyy sitä, että onko sulla joku tietty liikunta suunnitelma, tai sellainen, että liikut tietyn määrän viikossa vai liikutko vain fiiliksen mukaan ?:) ja sitten toinen kysymys ois sun ruokavaliosta. Eli siis noudatatko jotain tiettyä ruokavaliota ? Kuviesi perusteella syöt todella terveellisesti, monipuolisesti ja runsaasti. Käytkö koskaan syömässä esim. Hesburgerissa ? Ja kuinka usein syö karkkia, sipsiä ym. Herkkua ? Oletko ehdoton herkkujen suhteen vai voitko esim. Jossain kylässä syödä vaikka palan kakkua jos sitä on tarjolla ? Paljon tsemppiä sulle vatsalihashaasteen kanssa ja hyvää viikonloppua sulle :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos kovasti kivasta kommentistasi! Olipas paljon K-kirjaimia! :DJa noihin kysymyksiin: minulla on periaatteessa sellainen kolmijakoinen salitreeniohjelma, mitä noudatan säännöllisen epäsäännöllisesti. Ennen kävin yhdellä aerobisella hikilenkillä viikossa, mutta nyt ilmojen lämmetessä olen nostanut määrää. :) Saliohjelmat löytyy myös blogista, ja kaikki liikkeet on yritetty kuvata mahdollisimman selkeästi. Ruokafilosofiani on myös melko rento. En noudata mitään tiettyä ruokavaliota, vaan koetan syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti, luopumatta kuitenkaan kokonaan niistä herkkuruoistani. Tykkään kokeilla erilaisia ruokavalioita, kuten viljattomia, maidottomia, superfoodeja, sun muita. Sillä tavoin oppii paljon omasta kropastaan ja tietää mikä itselleen sopii ja mikä ei :) Joskus käyn syömässä Hesburgerissa, mutta todella harvoin nykyään. Herkuttelen melko usein, mutta teen sen terveellisillä vaihtoehdoilla. En oikeastaan edes kaipaa karkkia tai sipsiä melkein koskaan. Leffaan mielestäni kuitenkin kuuluu karkit, joten siellä käydessäni syön niitä hyvällä omalla tunnolla. Ja kylässä herkuttelen ihan varmasti, jos jotain herkkuja on tarjolla. Melko harvoin kuitenkaan on sellaisia juhlia, missä olisi kakkua tms. tarjolla. Kun syö pääosin terveellisesti, ei tuollaisilla yksittäisillä kakkupalasilla ole mitään merkitystä :)Kiitos paljon ja mukavaa viikonloppua myös sinulle!

reettah

Hyvä Elisa! Positiivisuutta kehiin :)Itsellänikin oli tänään salikamat töissä mukana, mutta tein melko hurjan vedon ja päätin jättää saleilut tänään välistä; oli vaan sellainen olo! Vielä kun työpäivä venyi puoliviiteen asti, niin ajattelin että parempi painella kaupan kautta vain kotiin lepäilemään.Koko päivän on muutenkin väsyttänyt ja jalat ovat vielä kipeänä toissapäiväisestä jalkapuntista. Vielä kun katsoin että maanantaista torstaihin on kyllä käyty liikkumassa ja huomenaamulla kutsuu Body Combat, niin ajattelin, että olisi pelkkää masokismia jos pakottaisin itseni nyt pitkän työpäivän jäljiltä vielä puntille. Nimenomaan liikkumisen pitää tuntua ihanalta eikä pakonomaiselta!Itseki olen oppinut pikkuhiljaa kuuntelemaan kroppaa, enkä vain ''suorittamaan''.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Välillä pitää tosiaan hölläillä! Ja kyllänä sulla tossa olikin jo lepopäivän paikka :)Ps. herkullisen näköisiä ruokia sun ruokapäiväkirjapostauksessa! :P

Anonymous

Ihanaa! Rakastan positiivisia ihmisiä, jotka ei anna pienten vastoinkäymisten pilata päiväänsä!:)) Ja pakko vinkata (jos sattuu kiinnostamaan;D), että Caffista saa tosi hyvää karpalolla, gojilla ja tyrnillä maustettua vihreetä teetä ostettua, suosittelen;)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei superia! Kiitos paljon vinkistä :) Olen niin uusi tässä teenjuonnissa, etten yhtään tiedä mistä sitä kannattaisi ostaa. Painelen tuonne heti ensi viikolla !

vilmap

Alkoipas tehdä mieli wasabikastiketta. En ole koskaan tehnyt tahnasta kastiketta salaattiin, mutta nyt inspiroiduin. Kiitos ideasta. Mutenkin sulla on kiva blogi!! :)