Olen aina ollut todella aamu-uninen ihminen, ja varsinkin tämä vuodenaika on minulle yleensä todella vaikeaa. Sängystä ei meinaa päästä millään ylös aamuisin, ja ahdistaa ikkunaverhojen takana vallitseva pimeys. Kuulostaako tutulta?

Kuitenkin tänä vuonna, kokonaisvaltaisen elämäntapojeni uudistamisen jälkeen, olen jopa alkanut pitää aamuista. Kun menee joka ilta nukkumaan suurinpiirtein samaan aikaan(myös viikonloppuisin), ja varmistaa että saa unta vähintään 8 tuntia, ei herääminen olekaan niin kamalaa. En oikeastaan tiedä mitään niin ihanaa, kuin herätä ilman kelloa aikaisin, lukea Hesari laiskasti läpi ilman kiirettä, ja nauttia aamupalasta.

Perus aamupala (ruisleivät juustolla ja kurkulla) ja virkeänä aamusalille!


Muistakaa siis pitää huolta siitä, että saatte unta tarvittavan määrän!
Keräsin hiukan tietoa tohtori.fi-sivuilta, mitä kaikkea kehollesi käy jos et saa unta riittävästi.

1. Himoitset roskaruokaa ja lihot

2. Alistat itsesi pöpöille ja bakteereille

3. Insuliiniaineenvaihdunta heikkenee

4. Kehosi stressaa

5. Olet pahalla päällä etkä ajattele terävästi

6. Näytät vanhemmalta

7. Kärsit kivuista

8. Altistut syövälle


Siinä olikin jo melko monta hyvää syytä mennä ajoissa nukkumaan :) 

Lähde siis täältä , ja myös perustelut jokaiseen kohtaan.
 


Monet ovat saaneet helpotusta aamuihinsa myös kirkasvalolampuista, itse olen kuitenkin tunnelmavalon kannattaja, ja kirkasvalosta tulee liian sairaalamainen olo. Tuollaista wake-up-lightia olisi silti mukava kokeilla.

Mitä vinkkejä teillä on pimeisiin aamuihin?

Kommentit (25)

Anna A

Olen itsekin toooodella aamu-uninen ja aamuvihaaja. Sängystä on tosi vaikea nousta riippumatta siitä mihin aikaan menen nukkumaan ja monelta herään. Tuntuu, että kello herättää jostain kunnon koomasta aina. Unirytmi on aika säännöllinen siinä mielessä, että arkena enää harvoin olen yhdeltätoista muualla kuin sängyssä, yleensä olen peiton alla n.22.30. Viikonloppuisinkin nukkumaan mennään jo yheltätoista. Mutta vaikka kello herättäisi mihin aikaan tahansa (olen kokeillut eri aikoja, 6-7 välillä), niin ei vaan jaksa. Viikonloppuisin nukun lähes aina yheksään asti ilman mitään ongelmia.Itse veikkaan motivaatiota. Tällä hetkellä elämässä on sellainen tilanne, että en odota päiviltä hirveästi. Työt ei nappaa (onneksi työpaikka vaihtuu kohta) ja muutenkin on vähän sellainen "en-nyt-tiedä-mitä-elämältä-haluan" -tilanne, niin uskon että se vaikuttaa asiaan jotenkin. Toisaalta tuo sängystä nouseminen on varmasti tottumiskysymys. Pitäis oppia pois tuosta negatiivisesta asenteesta.On muuten jännä, että liika tekeminen väsyttää hirveesti. Mutta myös tylsyys väsyttää yllättävän paljon.-Anna-

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Tuossa olet ihan oikeassa. Jos ei ole juurikaan tekemistä, se passivoi kovasti. Silloin ei huvita tehdä oikein mitään. Oletko kokeillut, että menisit vieläkin aikaisemmin nukkumaan? Olen itse sellainen, että tarvitsen liki 9 tuntia unta yössä, jotta olisin virkeä seuraavana päivänä. Tiedän myös ihmisiä ketkä nukkuvat korkeintaan 6 tuntia ja ovat yhtä virkeitä. Tuo, että viikonloppuisin nukut 10 tuntia, mielestäni kertoo siitä että univelkaa on kertynyt viikon aikana. Mutta toivottavasti uusi työpaikka auttaa nousemisessa, itse olen ainakin huomannut että kun on jotain kivaa mitä odottaa, sitä ampaisee sängystä ylös heti kun kello pärähtää soimaan :D

Anna A

Toisaalta tuntuu, ettei ehdi enää aikaisemmin nukkumaan. Treenaamaan menen yleensä töistä suoraan, kotona olen 7-8 välissä, ruokaa pitää vielä laittaa + eväät seuraavalle päivälle, pientä siivoilua tehdä ym. Sitten on mukava rauhoittua ennen nukkumaan menoa, esim. lukea kirjaa ja porista avokin kanssa, tai katsoa hetken tv:tä. Hampaanpesun jälkeen huomaakin kellon olevan jo päälle kymmenen. Mutta kyllä olen ajatellut yrittää järjestellä iltaa siten, että olisi jo kymmeneltä sängyssä.Yksi salivuoro meillä on 20.30-22.00 (onneksi loppuviikolla). Tästä syystä perjantaiaamu on maanantaiaamun ohella vaikein, mutta perjantaista selviää kun tietää, että viikonloppu tulee :).

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Tiedän tunteen :/ Itsekin tarvitsen sen rauhoittumishetken ennen nukkumaanmenoa.

Sirpale

Tänään olikin upea aurinkoinen aamu nousta ajoissa ylös. Sainkin notaarin disposition ennen töitä kirjoitettua. Reipasta päivää sinne:)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Niin oli! Sinähän olet ollut reipas :) Hyvää päivänjatkoa myös sulle Sirpale!

S.B. Kuula

Vinkkinä: 5min sisällä kun heräät, altista itsesi hetkeksi sille kamalalle sairaalavalolle. Keltainen sekä vihreä valo virkistää, ihan hetkeksi vain. Sit laitan itsekin mun bordellimaisen tunnelmavalaistuksen ;) Niin ja hieman glukoosia verenkiertoon aamulla hedelmällä niin aivot saavat sitä vähän fuelia! Pieni palakin riittää.SBK

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hyvä vinkki SBK! Naurahdin sun bordellimaiselle valaistukselle. Ja hedelmiä ei ole tullut aamulla kauheesti syötyä, pitää heti aloittaa! :)

Anonymous

Patterin yllä roikkunut lämmin ja muheva aamutakki + töissä odottava aamupuuro :) Ida

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Toi lämmin aamutakki kuulostaa tosi hyvältä! Olen sellanen vilukissa, että pahinta on usein se kylmään huoneilmaan nouseminen lämpimien vällyjen välistä :D

Anonymous

Entisenä aamu-unisena voin kertoa, että kyllä siitä tavasta ja tuskasta pääsee eroon! Ennen heräsin puolitoista tuntia ennen töiden alkua (riippumatta mikä vuoro, esim jos työt alkoi klo 14, heräsin 12.30). Nykyään pinkaisen pystyyn (muutaman torkku-kerran jälkeen) viimeistään puoli kahdeksalta, ja vitamiiniporejuoman voimilla sukellan juoksutrikoihin ja ampaisen tunnin juoksulenkin :) Lenkin jälkeen suihku ja aamupala, puoli litraa vihreää teetä kaikessa rauhassa..Ah ja NAM :)//Laura

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Urheilusta saa kyllä ihmeen paljon voimaa! Ihanan kuuloisia ovat aamusi! :)

Anonymous

Moikka Elisa, luin blogisi juuri "kannesta kanteen" ihana, kiitos! Kuuel heräsi kysymys. Käytätkö mitään palkkareita yms urheilulisiä?? Jos niin mitä? Kiinnostaisi tietää mitkä olet hyviksi todennut? / Maria

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos Maria kovasti,En ole juurikaan käyttänyt mitään urheilulisiä, koska koetan aina syödä kunnon aterian melko pian treenin jälkeen. Jos kunnon ruokaa ei ole saatavilla, olen joskus ottanut esimerkiksi gainomaxin. Näissä on itselläni vain se ongelma, että ne vievät ruokahaluni melko pitkäksi aikaa, jolloin oikeat ruokailut kärsii. Olen kyllä suunnitellut nyt perehtyväni noihin perusteellisemmin, ja voin tehdä niistä postauksen heti kun tiedän enemmän :)

Elina

Mä olen tainnut aina olla vähän aamuvirkku, mutta vähäinenkin aamu-unisuus ja tuska lähti pois, kun aloin käymään arkipäivisin aina heti herättyä salilla. Vaatteet päälle, hampipesu, kofeiinitabletti suuhun ja pieni aamupala automatkalle pureskeltavaksi ja salilla herätys crossarilla juosten lempparibiisin tahtiin.Nykyään rakastan aamuja ja saan hyvin nukahdettua iltaisin (ennen kärsin nukahtamisongelmista). Kaverit kyllä pitää mua vähän hulluna, kun herään klo 6 salille vaikka tällä hetkellä elelen vaan ihan vapaaherran elämää itsenäisesti opiskellen :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Toi kuulostaa loistavalta tavalta aloittaa aamu! Ja varsinkin jos opiskelee itsenäisesti, niin uskon että saa päivän ihan eri tavalla käyntiin tuolla lailla, kuin jos heräilisi puolen päivän aikaan!Hyvä vinkki :)

Tui

Valkee-kirkasvalokuulokkeet! Voi pitää tunnelmavalon asunnossa kun aivot saavat tarvitsemansa herätysvalon korvien kautta! :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei Tui,Oletko siis kokeillut noita? Ja toimivat? Minua onkin pitkään jo kiinnostanut kuulla jotain käyttökokemuksia, joten tuntuu niin hassulta, että miten voi auttaa :D

Tui

Sain ne viime jouluna lahjaksi ja käytän niitä aina pimeänä vuodenaikana. Kesällä en tunne tarpeelliseksi kun valoa on muutenkin. :) Itse olen kokenut ne hyödyllisiksi, aloitan aamuni valot korvissa ja päivä lähtee rullaamaan ihan eri tavalla kuin joskus kun en muka ehdi niitä käyttää. Vireystila on ainakin minulla ihan erilainen kun käytän Valkeeta säännöllisesti. :)

emppu

Täällä on otettu kirkasvalolamppu käyttöön ja huomaan kyllä eron aamuissa! En nykyisin enää herää herätyskelloon niin "äimänkäkenä" että joko on aamu :D Tosin pitäisi saada lamppu vielä lähemmäksi, mutta koska en oo löytänyt vielä tarpeeksi pikkuista yöpöytää niin lamppu on vähäsen liian kaukana eikä toimi ihan niinkuin tarkoitus :)Kiinnostava blogi sulla, alan seurailemaan :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos Emppu :)Ehkä munkin pitää nyt alkaa miettiä tuota kirkasvalolamppua, niin monet ovat sitä kehuneet!