Meillä oli treenipäiväjengin kanssa GoodCo:n motivaatiovalmennus yhtenä päivänä. Pohdimme tavoitteita ja sitä, minkälainen on hyvä tavoite. Saimme kotitehtäväksi määritellä itselleen sellainen tavoite, joka on POTKE-mallin mukainen:

  1. Positiivisesti määritelty

  2. Omasta toiminnasta kiinni

  3. Täsmennetty asiayhteys

  4. Kriteerit tavoitteen toteutumiselle

  5. Ekologia

Ei siis kieltomuotoja tavoitteeseen, esim. en makaa iltoja sohvalla, vaan esim. liikun iltaisin mielekkäällä tavalla. Sen lisäksi on tärkeää, että tavoitteesi toteutuminen on omissa käsissäsi. Missä asiayhteydessä haluaa tavoitteen toteutuvan? Tavoitteen tulee olla myös tarkasti määritelty. Miten tiedät, että olet päässyt tavoitteeseen? Milloin tämä tulisi olla tapahtunut? Ja viimeisenä ekologia, eli voiko tavoitteen toteutumisella olla jotain negatiivisia seurauksia? Onko se linjassa muiden arvojesi kanssa? 

Kirjoitin itse paperille, että haluan löytää säännöllisen liikunnan riemun uudestaan. Sillä tarkoitan sellaista liikkumista, jonka pariin haluan palata kerta toisensa jälkeen. Määrittelin sen tarkemmin niin, että ainakin 3 kertaa viikossa teen jotain rankempaa treeniä ilman, että joudun jollain tavalla erikseen motivoimaan itseäni sen pariin. Jokseenkin ironista, mutta se löytyi melko nopeastikin. Noin viikon verran treenejä alla, niin huomasin olon kohentuneen todella paljon ja oikein janosin treenaamaan. Alkuviikosta sitten kuitenkin olo oli vähän kummallinen koko päivän ja illalla alkoi taas pyörryttämään. Ylikuntohan se taas siellä nosti päätään. Ystäväni sanoi, että ei auta muu kuin pitää täyslepoa urheilusta nyt. Jos ylikunto yltyy pahaksi, voi treenitauko venyä useisiin kuukausiin. Pahimmassa tapauksessa voi joutua ihan sänkylepoon. 

Nyt ei auta siis muu, kuin lepäily jonkin aikaa. Treenit aloitan uudestaan todella varovaisesti, kun on taas sen aika. Tällä hetkellä voikin keskittyä kaikkeen muuhun, kuin esimerkiksi muiden tavoitteiden määrittelemiselle. Toivon, että tämä treeni-into ei katoa tässä lepäillessä! 

Treenipäivään saa muuten jo lippuja, täältä! 

Kommentit (0)