Paljon on kyselty ohjeita vastalihasten treenaamiseen. Kuinka saada ne lihakset näkyviin?

 
 
Itselläni ainakin eniten vastan kuntoon vaikuttaa ruokavalio. Siitä olenkin kirjoittanut jo aikaisemmin.Vaikka olisi millainen vatsapanssari olemassa, mutta se on paksun rasvakerroksen alla, ei vatsalihakset näy.

Ehdoton lempiliikkeeni vatsalihaksille on edelleen ne TRX-nauhat. Niistä saa mukavasti eri variaatioita ja tuntuu varmasti seuraavana päivänä. Tässä postauksessa näytän videolla pari liikettä, jotka ovat hyviä vatsalihaksille. Noiden lisäksi kylkiin tehoaa hyvin sellainen heiluriliike, jossa kuljetat jalkoja sivulta toiselle. Myös jalkojen avaaminen isoon haaraan TRX-nauhoilla tuntuu kivasti masussa.
 
Nyt kuitenkin muutama aika perusliike, joihin ei tarvitse minkäänlaisia vekottimia, vaan kaikki pystyvät tekemään näitä kotona. Tässä ensin kuvat, ja perässä selitykset.
 
Pahoittelen kuvanlaatua, toivottavasti tärkein välittyy

1. Ota esimerkiksi sohvan alta kiinni, ja nosta jalat suorina ylös. Lähde laskemaan jalkoja hitaasti kohti lattiaa. Älä kuitenkaan päästä niitä koskemaan lattiaa, vaan nosta takaisin ylös niin hitaasti kuin pystyt. Jos sinulla on kaveri kenen kanssa treenaat, tämä toimii niin että otat kaverisi nilkoista kiinni ja hän heittelee jalkojasi alas.

 
Jos kaipaat edelliseen liikkeeseen lisää haastetta, kokeile seuraavaa. Itse en siihen pysty, mutta tässä tutorial:
 
 


2. Makaa selälläsi ensimmäisen kuvan tavalla. Kurota kädellä vastakkaiseen nilkkaan. Toista sama toiselle puolelle. 
 
3. Pidä jalat koukussa n. 90 asteen kulmassa, ja laske jalkoja vuorotellen lähelle lattiaa. Voit halutessasi ottaa myös ylävartalon mukaan liikkeeseen, ja kiertää sitä niin että kyynärpää osuu vastakkaiseen polveen.
 
4. Asetu takapuolellesi kuvan osoittamalla tavalla. Suorista jalat ja yläkroppa. Penkillä tämän voi tehdä helpotettuna niin, että pitää penkin alta kiinni.
 
 
5. Lankku, ja sen kaikki variaatiot. Tämä on inhottava liike mielestäni, mutta siinä voi haastaa itsensä hyvin. Laita sekunttikello päälle, ja yritä aina päihittää oma ennätyksesi. 
Vatsalihaksiin tehoaa yllättävän hyvin sellainen, että lankkuasennosta laittaakin kädet suoriksi, ja koukistaa jalkoja vuorotellen niin, että polvi osuu aina vastakkaiseen kyynärpäähän.
Löysin hiukan vastaavasta liikeestä kuvan.
 
 
6. Roiku leuanvetotangossa, ja nosta jalkoja suorana 90 asteen kulmaan, ja pidä aina niin kauan kuin jaksat.
 
Loppuun vielä vähän motivaatiota kuvien muodossa.
 




 

Omien kuvien lisäksi kuvat täältä ja täältä

Onko teillä jotain lempiliikettä vatsalihaksille? 

 
Minulla on tänä viikonloppuna muutto edessä, joten en tiedä milloin ehdin seuraavan kerran kirjoittelemaan. Muutto on muuten sinänsä kivaa hommaa, kunhan vain asennoituu siihen oikein. Itse aion ottaa sen kuntoilun kannalta. Kun laittaa urheiluvaatteet päälle, ja juoksee koko päivän rappusia ylösalas kantaen raskaita laatikoita, päihittää se jo kuntosalilla käymisen! :)

Hyvää viikonlopun alkua kaikille!
 

Kommentit (40)

Elina

Taas mahtava postaus! :) Mutta hei, tuo tutorial ei näy ainakaan mulla, on vain tyhjää siinä kohdassa.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei hyvä kun huomasit! Oon varmaan vaan unohtanut sen. Nyt pitäisi näkyä! :)

emppu

Loistavaa, kiitos! Täytyy taas sanoa kuinka motivoiva olet! Huhhh :) Ja ihailtava asenne.

Anonymous

No jos on poikaystävä ni sun mieshän se on vs jonkun muun ;) Niin mä ainakin ajattelen mun miehestä (poikaystävästä)!

aippe

Ykkönen ja nelonen on omia lemppareita, salilla teen ne aina penkissä vuoronperään (1-4-1-4 jne) - huh, ihana polte! Nelosen vielä sillai että peppu ei oo penkillä vaan "ohi penkistä" (kamala, en osaa selittää.. :D) ja jalat potkasen terävästi eteen ja vedän hitaasti syliin...tuntuu! Ja kyseisen treeniosion jälkeen on hymy pyllyssä koko lopputreenin ajan :D

Tahra

Tämä on nyt taas ihan off-topiccia, mutta olisi semmoinen toive. Ehkä joku on sen jo esittänyt, ehkä ei. Et varmaankaan laske kaloreita? Ja yhh en sitä kellekään suosittelekaan, mutta jos tulet joskus laskeneeksi, voisitko infota paljonko tulee syötyä noin kilkaleissa? Minulla olisi alkamassa ylläpitovaihe, tai ainakin laihtumista pitäisi hidastaa, enkä todellakaan tiedä minkä verran kannattaa syödä ettei liho eikä laihdu. Tämäpä tulikin mieleeni siitä, että muuten olen syönyt kituutus/laihdutus-määriä (vaikka ne eivät ole liian vähältä tuntuneetkaan) mutta eilen ähmäisin 2120 kcal päivän aikana. Nyt on morkkis, vaikka kerrankos täällä vaan eletään, enkä joka päivä tankkaa tuolla tavalla mutta... niin. Olisi kiva tietää mitä määrää tuollaiset timmit ihmiset kiskovat menemään.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

En tosiaan laske kaloreita, mutta voin sen jonakin päivänä tehdä :) kalorintarve on kuitenkin erikokoisilla ihmisillä erilainen, ja sekin pitää ottaa huomioon. Mutta ehkäpä ensi viikolla voisin laskea suurin piirtein !

Anonymous

huhhuh mikä motivaatiopostaus ! :) nyt vaa pitäis saada toi rasvakerros tosta mahalta pois :DD

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Pikkuhiljaa :) kyllä se pyykkilauta sieltä joku päivä paistaa! Kiva että motivoi!

alyssa

sä oot ihan superkaunis ja ihan mieletön kroppa!!! onneksi löysin sun blogin, alan ehdottomasti seuraamaan :) oon ite normaalipainoinen, syön terveellisesti (paitsi viikonloppuisin sorrun herkkuihin) ja yritän harrastaa urheilua mahdollisimman paljon mutta silti tuntuu että haluaisin olla hoikempi ja unelmoin siitä että saan hommattua salikortin niin saan hankittua käsilihakset takas. on muka niin kiireistä mut tiiän että se piristäis kummasti nyt talvellaki! pitääki joku päivä lukea sun postaukset ihan alusta lähtien :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voi kiitos Alyssa! Aloittaminen on aina vaikeinta! Mutta usko mua, sitten kun oot päässyt vauhtiin, sitä on mahdotonta lopettaa:) Kannattaa ehdottomasti hankkia salikortti ja laittaa vähän rahaa itseensä;) kiva kuulla että oit tykännyt!

Sanni Kirjavainen

Oon kauan ettiny ohjeita miten voi treenata vatsalihaksii, kiitos siis tästä! Mun tavotteena ois saaha kesäks sixpack joten pitää kyl treenata paljon ja saaha oma motivaatio kuntoon ja sillein :) Oot hyvä bloggaaja ja haaveilen kunnon vatsalihaksista (samanlaisisa kun sulla:) )... Sul on lisäks huippu asenne ja alan seurata sun blogii.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voi kiitos Sanni! Ihana kuulla :)Tsemppiä vatsalihastreeneihin! Kyllä ne pian alkaa pilkottamaan sieltä:)

Essi

hetken jo mietin skippaavani salin tältä päivältä, mutta en enää :-D ! kiitos näistä postauksista :)

Wilma

jos tekee 2x tuon käsivarret kesäkuntoon-treenin, niin kannattaako tämä vatsatreeni tehdä yhden vai kaks kertaa sen jälkeen? olin jo yhden kerran vedettyäni tämän vatsatreenin aika piipussa :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Moi Wilma, Mun mielestä olet itse paras mittari tähän hommaan! Tärkeintä on haastaa itsensä :) Jos siis tuntuu siltä, että olet kaikkesi antanut yhden kerran jälkeen, on se varmasti riittävä määrä. Jos jää sellainen olo, ettei oikein vielä tunnu, voi tehdä toisen rundin! Tsemppiä treeneihin :)

Wilma

Tämä selvä!:) kiitti vielä tosi ihanasta ja tsemppaavasta blogista!! jatka samaan malliin :)

mellastaja

Oi ihana blogi! Itellä ollu kans juurikin tuo sixpack haaveena mut ei se tunnu sieltä tulevan vaikka kuinka reenaa ::D mut tää anto lisää motivaatiota (:

Anonymous

Hei! googlesta etsin vastausta siihen että mitä tehdä kun tuntuu että oikean puolen vatsalihakset kehittyvät hitaampaa kuin vasemman? olen tässä 7kk treenaillut ja käynyt salilla ja nyt tulokset alkavat jo näkyä. Olen mielestäni aina tehnyt kaikki liikkeet mahdollisimman symmetrisesti enkä tiedä miten näin on päässyt käymään tai miten saisin ratkaistua ongelmani. kiitokset etukäteen! :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Itseasiassa en valitettavasti osaa vastata kysymykseen. Olen ymmärtänyt, että tällaiset epäsymmetriset vatsalihakset ei johdu siitä, että olisit treenannut jotenkin toispuoleisesti. Joillain vatsalihakset ovat vain eri malliset. :) jatka vaan treenaamista, niin kyllä ne toisenpuolenkin palikat alkavat erottua!

Anonymous

Okei :) kiitos nyt kummiskin :) kyl sen sit näkee mimmoset palikat sieltä tulee, ei muuta kuin treenaamaan ja jännittämään! :)