Monilla on varmasti sellainen harhaluulo, että terveellinen ruoka olisi mautonta/tylsää/pahanmakuista, voisin jatkaa listaa loputtomiin. Kuulen usein kommentteja "Itse ainakin mielummin syön sellaista ruokaa, joka maistuu.". Toivon, että luovutte näistä ajatuksista samantien. Aion jatkossa esitellä teille terveellisiä ja maistuvia ruokia, sellaisia joita itse syön päivittäin.

En usko ihmedietteihin, karppaukseen, tai muihinkaan väliaikaisiin ratkaisuihin. Jos haluat muuttaa ruokailutottumuksiasi, on se hyvä tehdä elämäntapamuutoksena. On hyvä saada jokaisella aterialla proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvaa. Itse pidän baatatista, ihan jo makunsa puolesta, mutta myös ravintoarvojensa takia. Niissä on paljon ravintokuituaC-vitamiiniaA-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia sekä B6-vitamiinia. Käytän bataattia perunan sijasta. Tässä eilinen illlallinen kuvina. 
(Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, kuvat on otettu kännykällä. Toivon että tärkein välittyy)

Alla on bataattilohkoja, jotka valmistin uunissa. Sen päällä on kanan rintafilee, ja 2 palaa vuohenjuustoa. Jos haluaa vielä vähärasvaisemman vaihtoehdon, voi vuohenjuuston jättää pois. Muistakaamme kuitenkin, että ihminen tarvitsee myös rasvoja :)

Koko komeuden päälle laitoin villirucolaa (saa kaupasta ruukussa). Sivuun kermaviilikastike, johon voi "bataattilohkiksia" dippailla. Kermaviilissä on vähän suolaa, ja 4 tuoretta valkosipulin kynttä (taistelen flunssaa vastaan, normaalisti yksikin riittää). 

Hyvän näköistä, eikö?

Bataatteja, rucolaa ja kastiketta jäi vielä seuraavaan päivään. Päätin varioida lounaan tästä setistä. Korvasin kanan kalkkunafileellä, joka on muuten erittäin vähärasvaista ja hyvä vaihtoehto kanalle.
Vuohenjuuston sijaan laitoin muutaman fetapalan, ja sivuille kirsikkatomaatteja.



Tärkeää on myös syödä tarpeeksi usein. Itse syön aamupalan, lounaan, päivällisen, iltaruoan ja välipaloja sopiviin väleihin, Silloin oppii olemaan ahmimatta liian isoja annoksia. On ihana olo kropassa, kun missään vaiheessa ei ole kiljuva nälkä, heikko olo tai verensokerit alhaalla. Ei tule myöskään niitä ähkyn, väsymyksen tai saamattomuuden tunteita, kun ei syö liikaa.

Onko teillä lukijoilla omia terveellisiä lempiruokia? Saa vinkata! :)

Kommentit (13)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Joo se on hyvä yhdistelmä, ja toi rucola ja vuohenjuusto sopii ihan mielettömän hyvin yhteen ;)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kuori bataatti tai pari ja lohko ne haluamaasi muotoon. (Itse suosin vähän tollasta reilumpaa viipaletta, mutta toimii ne ihan ranskalaisinakin) Sitten vaan lohkot kannelliseen laatikkoon, loraus öljyä ja mausteita mielen mukaan. Itse suosin ns. Luonnollisia mausteita kuten valkosipulia ja chiliä. Sen jälkeen uuniin n.200 astetta ja puolisen tuntia. Välillä voi vähän käännellä ja kokeilla onko liian pehmeitä. :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Ja siis kannellisessa laatikossa vaan kunnon sekoitus, ja sitten pois sieltä :D

suppu

Jep testasin näitä heti, ja aaaiii että ku oli hyviä. Tacktack ohjeesta :)

Elisa Lepistö

Jes, hienoa. Noihin jää koukkuun ;) Meillä syödään bataattilohkiksia nykyään vähintään kerran viikossa. haha

Tahra

Näyttävät ihan gourmet-ravintola-annoksilta. Itse panostan kyllä terveellisyyteen useimmiten, mutta en ruuan ulkonäköön. Parhautta ovat sellaiset hässäkät joista ei ehkä moni tiedä mitä ne edes ovat :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Niin mullakin yleensä! Oon vaan niin visuaalinen ihminen, että tuntuu että ruokakin maistuu paremmalta kun se on kivasti aseteltu;) Pienenä kuulemma minulla oli tapana sanoa äitini ruoasta, että se on rumaa mutta hyvää:D

Terveytensähoitaja

Oii namnam :D Kaikki ainekset ihan mun favouritea!Jäänpä seurailemaan lukijaksi, mitä keksit kirjoittaa, nimittäin nämä muutamat postaukset antaa suuntaa tosi mielenkiintoiselle blogille :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos paljon :) Kivaa saada sut mukaan!Toiveita saa myös aina antaa postausaiheista!

Kaisa

Löysin sun blogin sattumalta juuri ja pakko kommentoida, bataattilohkot, kanafile ja vuohenjuustoa päälle on ihan lemppari! Just viime viikolla sitä taas tein, maustan bataatit (ja välillä myös porkkanalohkoja mukana) yleensä runsaalla murskatulla valkosipulilla ja rosmariinilla, kannattaa kokeilla jos oot rosmariinin ystävä. :) Niin ja sun kirjoituksia on kiva lukea, tulen varmasti seuraamaan jatkossakin vaikkakin en yleensä ole kovin ahkera kommentoimaan. :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei Kaisa,Kiva kun kommentoit:) täytyypä kokeilla heti seuraavalla kerralla tuota rosmariinia, on varmasti hyvää! Kiitos vinkistä!