Henkinen hyvinvointi kulkee käsi kädessä fyysisen hyvinvoinnin kanssa. Me olemme melko monimutkaisia kokonaisuuksia ja joskus esimerkiksi masennusoireet saattavatkin johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai jatkuva vatsakipu olla merkki stressistä. Usein hoidetaankin vain niitä oireita, eikä sitä perimmäistä syytä oireiluun. Välillä on vaikea tietää, kumpi tulee ensin: henkinen vai fyysinen pahoinvointi?


En ole mikään lääkäri, eikä näihin juttuihin yleensä ole edes yksiselitteistä vastausta. Se kuitenkin on selvää, että reagoimme kropallamme kaikkiin tuntemuksiin. Ikävässä tilanteessa sydän lyö tiheämmin ja saatamme jännittää lihaksia niin että illalla hartiat ovat aivan jumissa.  Urheillessa ja nauraessa taas vapautuu endorfiineja, joka saa aikaan hyvän olon tunteen. Kehon kieli näyttää nopeasti, onko henkilöllä hyvä vai huono fiilis.


Aloin yhtenä päivänä kiinnittämään huomiota enemmän siihen, miltä kropassani tuntuu kullakin hetkellä. Se on uskomatonta, kuinka paljon jännitteitä minullakin on näennäisesti rentoutuneessa tilassa. Istuskelin raitiovaunussa ja aloin käymään mielessäni koko vartaloa läpi. Kehoitan sinua tekemään saman nyt.


Mieti ensin asentoasi missä istut siinä koneella/ puhelimesi/ ipadisi kanssa. Onko selkäsi suorassa? Koskeeko johonkin paikkaan? Ovatko hartiat rentona? Älä muuta mitään vaan keskity vain huomioimaan kropan tuntemuksia.


Kun olet vain huomioinut hetken vartaloasi, ala rentouttaa paikkoja yksi kerrallaan. Aloita päälaelta ja rentouta päänahkasi. Itse huomasin heti kuinka paljon jännitteitä kasvoissa jo on. Samalla rentoutui nimittäin otsa, posket ja silmäluomet. Sen jälkeen rentouta leuka ja suu. Huomaan usein kiristäväni hampaita yhteen, joka on täysin turhaa. Leuan rentouttaminen tuntui ihanan vapauttavalta.


Kiinnitä huomio seuraavaksi hartioihin ja niskaan. Anna niiden rentoutua kaikista jännityksistä. Huomioi sen jälkeen hengityksesi ja miltä se tuntuu? Hengittele muutaman kerran syvään sisään ja ulos ja tunnustele mielessäsi, miten rintakehä laajenee sisään hengittäessä. Rentouta masu ja anna sen pullottaa rauhassa. Tämän jälkeen uhraa ajatus myös pakaroiden, reisien, pohkeiden ja varpaiden rentouttamisille. Käy myös käsivarret sormenpäihin asti läpi mielessäsi.


Miltä nyt tuntuu?


Minulla on näistä pikku rentouttamispuuhista tullut ihan jokapäiväinen juttu. Monesti teen sellasia pikatarkistuksia useamman kerran päivässä ja käyn nopeasti eri kropan osia läpi. Siitä tulee ihana fiilis koko vartaloon ja sen jälkeen on jotenkin paljon kevyempi olo. Hassua, miten paljon jänniteitä pitää itsellään ihan turhaan. Jännittynyt kroppa saa taas aikaan vähän tukkoisemman mielenkin. Ehkäpä joku päivä osaan olla läpi päivän tässä hattaran pehmoisessa rentoutuneessa tilassa, suuri hymy huulilla. Siihen asti aion jatkaa näitä rentouttamishetkiä.

Kommentit (10)

Oona

Mitä voisin tehdä, kun vatsarutistuksia tehdessä maa painaa häntäluuhuni? Se käy todella kipeää enkä voi sen takia tehdä vatsalihas liikkeitä kunnolla.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Moikka! Kyllä mullakin painaa jos ihan suoraan lattialla teen. Kannattaa ostaa joku hyvä joogamatto, tai tehdä jonkun viltin päällä :)

Tiinuska

Hei! Olen seuraillut blogiasi vuoden alusta asti, ja vaikka en juuri ole jättänyt kommentteja (en muistaakseni ainakaan sen jälkeen kun siirryit fitfashioniin), niin haluaisin nyt sanoa, että tykkään kovasti ja tosi paljon siitä, että käsittelet blogissasi melko usein henkiseen hyvinvointiin liittyviä juttuja. Se on tosi virkistävää täällä paikoin melko pinnallisessa treeniblogimaailmassa! Iso peukku ja tykkäys siis sulle :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Ihana kuulla Tiinuska! Kivaa, että se välittyy myös lukijoille:) Kiitos että jaksoit laittaa kommentin, merkkaa tosi paljon tällainen palaute <3

Tulppaani

Voih, miten tämä postaus osuikaan oikeaan aikaan, aivan kuin minun elämäntilanteestani! Olen juuri kärsinyt valtavasta stressistä ja huonosta mielialasta, joka selvästikkin kulkee käsi kädessä pahan niskajumini kanssa, jonka takia koko kroppa on aivan jännittynyt. Kokeilenkin heti tuota rentoutusharjoitusta!

Olen vasta uusi lukijasi, mutta blogisi on jo noussut suosikkeihini. Postaukset huokuvat lämpöä ja oikeanlaista elämänasennetta, ja varsinkin fyysinen ja henkinen hyvinvointi kiinnostavat minua. :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos hirmuisesti! Voi, tuo stressi tuntuu jotenkin olevan tosi yleistä juuri tähän aikaan vuodesta. Toivottavasti tästä olisi edes jotain apua. Ja sitten vain kalenteri niin tyhjäksi kuin mahdollista, kyllä se siitä hellittää :)

ninni

ihana teksti! tällästä kehon ja mielen rentouttamista kaipaan tällä hetkellä elämääni :)

Mai

Hei, haluaisin kiittää tästä(kin) postauksesta. Olen ollut syksyn ajan tosi väsynyt ja jatkuvassa pikkuflunssassa. Ja valitettavasti yksi syistä siihen ovat useat lukemani blogit. Monien (myös fitfashionin bloggaajien) sanoma tuntuu olevan se, että turha sanoa urheilevasi ja eläväsi terveellisesti jos et syö joka päivä superterveellisesti ja vedä crossfit-rääkkitreeniä sykehuiput ainoina tavoitteina. Mutta sun blogi saa mut aina hymyilemään, miettimään mitä kroppa oikeasti tarvitsee. Tottakai on pelko kokoajan, että tämä on vaan laiskuutta ja nyt lihon ja löysistyn kun haluaisin vain joogata ja kävellä ja lukea kirjaa, mutta sulla on näissä kirjoituksissa jotenkin aivan ihanasti järjen ääni mukana. Kiitos ihanasta blogista, joka palauttaa mut aina raiteille :) Ihanaa loppusyksyä!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voi kuinka kurja kuulla! Olen tosiaan sitä mieltä, että hyvinvointi on melko laaja käsite, eikä siihen kuulu pelkästään kurinalainen ja suorituskeskeinen elämä. Joillekin se tietysti on ainoa tapa elää ja siinä ei ole mitään pahaa. Itse en vaan voi parhaalla mahdollisella tavalla, jos menen äärimmäisyyksiin missään suhteessa :) Henkinenkin puoli tarvitsee paljon hoivaamista! <3 Jos kaipaat urheilupainotteisempia postauksia, voin suositeella Steffin blogia. Steffillä on hyvin kaikki mielestäni balanssissa, eikä kannusteta mihinkään itsensä rääkkäämiseen. www.steffit.com on osoite :)