Olen pyrkinyt kannustamaan syömään niitä omia herkkuruokia, mutta tekemään niistä terveellisiä versioita. En äkkiseltään keksi mitään ruokalajia, mistä ei tällaista voi tehdä. Meillä on esimerkiksi kotona tehty pizzapohja aina itse, jolloin se ei ole kovin epäterveellistä. Voisinkin joku päivä tehdä siitä vaikka postauksen. Ja täytteeksi voi laittaa vaikka mitä terveellisiä herkkuja, kuten katkarapuja, tonnikalaa, tomaattia, parsaa, rucolaa, oliiveja, ananasta tai herkkusieniä.


Tortillat ovat oma heikkouteni. Jossain vaiheessa meillä oli jokaviikkoinen tortillatorstai, ja tätä jatkui KAUAN :D . Lettuja saa kokojyvävaihtoehtoa, ja täytteitä voi tietysti laittaa oman maun mukaan. Ranskankerman korvaan kermaviililla, ja kasviksia tulee paljon. Usein teen myös omaa guacamolea avokadosta, valkosipulista ja sitruunasta.

tortillatäytteet yhdeltä illalta: salaattia, paprikaa, avokadoa, punasipulia, kurkkua, kermaviilia, jauhelihaa ja tämän lisäksi oli salsaa

Hampurilaisen voi koota vaikkapa ruisleivästä, omatekemästä pihvistä, salaatista, avokadosta, tomaatista, kurkusta ja sipulista, ja ranskanperunat korvata baatatti- tai lanttutikkuperunoilla. Dipiksi sopii esimerkiksi kermaviiliin tehty kastike.

 

Sen lisäksi, että yleisesti epäterveellisinä pidetyt ruoat voivat olla terveellisiä, voi myös yleisesti terveellisinä pidetyt olla epäterveellisiä. Esimerkkinä salaatit, joiden kastikkeet ovat todella rasvaisia ja energiapitoisia. Muistetaan kuitenkin, ettei kalorimäärä kerro välttämättä mitään terveellisyydestä ja salaatista saa myös hyviä asioita. Silti katselin huvin vuoksi Cafe picnicin Caesarsalaatin ravintosisältöä.

Caesarsalaatti
Paino 236.00 g
Kcal 239.00 kcal
1,000.65 KJl
Rasvapitoisuus 8.30 g
Proteiini 28.70 g
Hiilihydraatteja 12.40 g


Ihan hyvältä näyttää tähän mennessä. Kävisi hyvin välipalaksi, proteiinia löytyy ja niin edelleen. Sitten katselin perään Picnicin salaatin kastikkeiden energiamääriä:

 
Salaatin kastike
Paino 50.00 g
Kcal 245.00 kcal
1,025.77 KJl
Rasvapitoisuus 26.00 g
Proteiini 1.30 g
Hiilihydraatteja 2.30 g

lähde

Mielestäni on uskomatonta, että pienessä kipossa kastiketta, on enemmän kaloreita kuin koko salaatissa itsessään! Tässä onkin syy, missä uskon monen menevän ns. "halpaan". Ja haluan alleviivata, että minusta Picnicin salaateissa ei sinänsä ole mitään vikaa, syön niitä itsekin välillä. Mutta halusin todistaa, että itse tekemällä tietää mitä suuhunsa laittaa, ja välttyy tuollaisilta tahattomilta kaloripommeilta. 


Mitä olette mieltä, yllätyittekö yhtä paljon kastikkeen kalorimäärästä? :)

Kommentit (16)

Anonymous

Tiesin paljon salaatinkastikkeessa on kaloreita, se on järkyttävää(hyvin harvoin käytän ja jos käytän, niin erittäin vähän). Kysyisin sulta neuvoa: oon ollu tosi kova harrastaja (sali, tanssi, lenkkeily) ja syön yleensä tosi paljon terveellistä ruokaa(itsetehtyä, harvemmin tulee eineksiä vedettyä, ne on pahoja ja tulee tyhjiä kaloreita). Se liikkuminen ja syömisen vahtiminen menee kuitenki mulla joka kerta överiksi ja mulla on ollu jo kolmesti syömishäiriö ja olen hajoittanut jo polvenikin tästä hulluudesta(mielestäni kehoni ei ole ikinä hyvä). Mikä neuvoksi, osaatko sanoo mikä olis sellasta hyvää keskitietä liikunnan ja ruokavalion suhteen, millä en satuttais itteäni? Polven lihakset tosiaan tulehtuu pienestäkin lenkistä.. Kiitos jo etukäteen, rakastan sun blogia! Haluaisin pystyä samanlaiseen järkevään kuntoiluun!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos kommentistasi :) Tähän on niin vaikea neuvoa mitään yleispätevää. Sanoit että kehosi ei ole ikinä mielestäsi hyvä, ja se hankalin homma on mielestäni juuri muuttaa sitä omaa mielipidettä itsestään. Silloin kun oppii tykkäämään omasta vartalosta, niiden virheidenkin kanssa, on paljon helpompi aloittaa liikkumaan terveellisesti. Voisit aloittaa vaikka keskittymällä kaikkiin niihin asioihin mistä pidät kehossasi. Voit vaikka sanoa ääneen niitä asioita. Itse ainakin jouduin käymään melkoisen identiteettikriisin läpi, jonka myötä opin pitämään itsestäni ja omasta vartalostani. Ennen sitä en olisi varmaan ikinä muodostanut täysin tervettä suhdetta ruokaan ja liikkumiseen. Sen muutoksen tulisi tulla sisältäpäin, muuten saattaa olla, että vaikka kuinka kuntoilisi, ei ikinä olisi tyytyväinen itseensä.Mielestäni liikunta ei saa olla pakkopullaa, vaan tulisi löytää jokin sellainen laji mihin on mielekästä lähteä. Tosin tämä ei taida olla sinun kohdallasi ongelma? Ehkä olisi sopivaa laittaa vaikka kalenteriin joka viikolle vähintään yksi täysin lepopäivä. Silloin et tee mitään urheilua, vaan otat rennosti. Ja ruokavalion suhteen välillä on ihan hyvä syödä niitä epäterveellisiäkin herkkuja jos mieli tekee, eikä olla turhan ehdoton syömisiensä kanssa. En tiedä olikohan tästä nyt mitään apua tästä mun vastauksesta, toivottavasti kuitenkin löydät hyvän tasapainon ajan kanssa :)Ja ihana kuulla että tykkäät blogista!

Jeme

Tortillat voi myös tehdä ison salaatin lehden päälle/sisään ja niissäkin on vaihtoehtoja paljonkin =)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Siis yritin tätä yksi päivä!! :D Mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Mulla oli varmaan jotain surkeeta salaattia. Onko sulla suositella jotain hyvää salaattilajiketta tähän?

Jeme

Joo, Romaine salaatti on tähän asti ollut kaikkein paras.Muodoltaan hyvä ja kestääkin hyvin lahoomatta täytteiden alla.

Jeme

Ja pitsapohjastakin teen vähähiilarisen version tai teen koko pizzan vuokaan täysin ilman pohjaa =)

Jeme

Ja kun lusikkani soppaan jo työnsin niin jatketaan vielä... Eli hampurilaisesta teen aina itselleni myös vähähiilarisen version, eli sämpylän sijaan paistan kananmunat "kansiksi" =D

Anonymous

Me tehtiin kerran "pizza" suoraan jauhelihan päälle ilman pohjaa. Eli 400g jauhelihaa pellille taputeltiin ohueksi levyksi ja siihen vaan täytteet päälle :). Salaatin kanssa sitä syötiin ja hyvää oli.Jeme, miten saat siihen Romaineen käärittyä ne täytteet? Mulla ei ole onnistunut millään. Nyt löysin kaupasta jotain uutta salaattia, joka oli romainen ja kiinankaalin risteytys, ne oli sellasia sopivia kupin muotoisia. Ne pysty täyttämään ihan hyvin.-Anna-

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Laitoitteko jauhelihan sekaan munaa, vai pysyikö ihan hyvin kasassa ilman sitä? :) hyvä idea, vaikka en mikään karppi-ihminen olekaan!

Anonymous

En muistaakseni laittanut, mutta voi siihen laittaa. Pysyi kasassa ihan ok.-Anna-

Anonymous

Hei!Tortillat ovat myös mun herkkuruokaa :). Teen usein pohjat itse, se on todella helppoa. Tässä on muidenkin iloksi perusreseptini jota voi muokata lisäämällä mausteita, yrttejä, chilipaprikaa tms ja kokeilemalla erilaisia jauhoja esim. kokojyvää, spelttiä tai soijaa. Tortillapohjat, noin 12 kpl2 dl maissijauhoja2 dl vehnäjauhoja1/2 tl leivinjauhettaripaus suolaa1 1/2 dl lämmintä vettä2 rkl öljyäSekoita ensin kuivat aineet keskenään, ja lisää vesi ja öljy. Sekoita hyvin ja anna taikinan levätä jonkin aikaa (jos on reilusti aikaa, voi laittaa kelmuun käärittynä jääkaappiin tunniksi). Ota taikinasta könttejä, pyöritä palloiksi ja kauli milliohuiksi levyiksi jauhoitetulla pöydällä. Pulikka on tässä paras apuväline. Levyt tarrautuvat herkästi toisiinsa jos ne pinoaa, jonka takia itse kaulin pöydälle muutaman kerrallaan sitä mukaa kun paistan. Kaulimaton taikina kannattaa pitää leipomisen aikana muovilla suojattuna ettei se pääse kuivahtamaan. Paista levyt teflonpannulla (lämpötila kolmosella), niin että levyjen alle tulee pilkkuja näkyviin.Täytä ja nauti! =)Jos pohjat haluaa tehdä kokonaan maissijauhoista niin parhaita jauhoja löytyy eksoottisia ruokia myyvistä kaupoista, esim.Pan-, Maseca- tai Minsa- maissijauhot sopivat tarkoitukseen hyvin. Markettien valikoimasta löytyy gluteenittomien tuotteiden osastolta esim.Risenta-maissijauhoja.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei!Tosi kiva, että jaoit ohjeen :) Kuulostaa ihanalta! Varsinkin nuo chilitortillat alkoi kiinnostaa! nam.

Artesanity

Ei se ole yhtään yllätys että Caesar kastike on hirvee kaloripommi! Majoneesia ja juustoa. Mutta on se vaan hyvää! Toki aika saman saa vaihtamalla majoneesin kermaviiliin, kunhan parmesaania ei vaihda :) Mä monesti teen ison kipollisen ku teen Caesaria, ja sit sekotan kastikkeen sinne valmiiks joukkoon. Sitä tulee laitettua vähemmän ja sitten salaatin omat esteet vielä laimetavat kastiketta niin näyttää enemmältä!Tortilloista meillä on jo jonki aikaa tehty salaattiversio, eli tacot/nachot/tortillat pois ja tilalle kasa leikattua jäävuorisalaattia. Sitten siihen päälle kasataan kaikki aineet samalla tavalla kuin tortillaan. Hyvää on :PSulla on täällä aina kivoja nää suon ruokapostaukset, sanomattakin lienee selvää että täällä päässä on ihminen joka elää syödäkseen, mutta yrittää löyttä sen kultaisen keskitien hyvän makuisen ruoan ja terveellisyyden välillä. Täältä löytää aina kivoja vinkkejä! Kiitos.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Me tehtiin tänään myös tuollaista salaattia, tosin ilman niitä salaatinlehtiä, mutta hyvää oli!!:) Ja kiva kuulla että olet tykännyt ruokajutuista!