Herkuttelun ja valvomisen takia on sellainen olo, ettei viime viikolla tullut oikein liikuttua. Kuitenkin summatessani viime viikon liikuntoja huomasin, että olinkin ollut ihan aktiivinen. Sillä ruoalla ja nukkumisella on vain niin suuri merkitys hyvinvointiin.


Ma: sali 1h (olkapäät, rinta, selkä)
Ti: kahvakuulailu ja vatsalihastreeni kotona 25 min
Ke: juoksulenkki 45 min.
To: aamulla vatsalihastreeni kotona 15 min. + sali 45 min. (pakarat, reidet, kädet)
Pe: n. 2 h kävelylenkki
La: vatsalihastreeni, kotisali (rinta, olkapäät), nyrkkeily n. 1 h 
Su: lepo
 
Tällä viikolla onkin tarkoitus syödä hiukan normaalia puhtaammin ja herätellä kroppaa taas eloon. Pyrin valmistamaan taas kaikki ruokani itse, kiinnittämään huomiota proteiinin saantiin, juomaan tarpeeksi vettä päivittäin ja nukkumaan 8-9 h joka yö. Huolehdin myös siitä, että kasviksia on reippaasti jokaisella aterialla. Mielestäni vanha kunnon lautasmalli on hyvä ohjenuora tähän. Katsellaan, lähteekö tunkkainen olo tällä reseptillä. 
 
Kommenttien mukaan muutamalla muullakin on ollut herkkurikas pääsiäinen tai mahdollisesti jopa monen päivän rillutteluputki. Keräsinkin hiukan inspiroivia kuvia, joiden avulla saa hyvin motivoitua itsensä taas terveellisten elämäntapojen pariin. Minulla tuli ainakin vesi kielelle näitä kuvia katsellessa.
 
Unohtakaa siis "dieetit" ja keskittykää syömään puhdasta ruokaa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ainakin noita munakoiso viipaleita on pakko päästä kokeilemaan pian! 

Kommentit (50)

Happie Ness

Ahh munakoiso on ihanaa, muistathan itkettää siitä nestettä pois :) Söin kerran ulkomailla ravintolassa semmoisia ohuita "munakoisosipsejä", pitäis testata tulisko uunissa paahtamalla ohuita munakoisosiivuja + oliiviöljyä + suolaa jotain sen tyylistä. Ne oli ihan törkeen hyviä nimittäin!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Oi nam! Minä en itseasiassa ikinä itketä munakoisoja. En ole ehkä ymmärtänyt mikä siinä on ideana? :D

Anonymous

Oon lukenut jostain että nykyään myynnissä olevia munakoisolajikkeita ei tarvitse itkettää. Mutta joskus aiemmin niitä piti itkettää kai siksi, että muuten jäivät jotenkin kitkeriksi tms.

Anna

Itkettäminen poistaa nesteitä, jolloin munakoiso ei ime niin paljon rasvaa itseensä esim. paistettaesa. Muutenhan se on kuin sieni :) Mutta mä en jaksa ikinä itkettää ja teen munakoisot uunissa, sipaisen vain sudilla vähän öljyä pintaan niin ei tule liikaa rasvaa.

Anonymous

Millä tavalla tää pääsiäinen on vaikuttanut sun syömisiis ? Oletko siis syönyt vain muutamia suklaamunia vai kunnolla jotain muuta roskaruokaa tai herkkuja ?:)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Ihan kunnolla roskaruokaa :D ja makeita herkkuja. Ei sitä toisaalta voi ihan vain pääsiäisen syyksi laittaa, mutta nyt vain kävi niin :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Samoin! Onpa muuten ihanan herkullisen näköisiä ruokakuvia sinun blogissasi! :)

Anonymous

On kyllä itelläkin yllättävän turvonnut ja tukala olo, vaikkei ole edes kovin paljoa herkuteltua! Tavallaan harmittaa jopa se, että oma arkiruokavalio on vedetty niin "tiukille"/kurinalaiseksi, että pienetkin muutokset aiheuttaa näin huomattavia reaktioita kropassa. Aiemmin vähän rennommalla otteella ei muutokset ja poikkeamat tuntunu missään. Pöh.PS. Jopa yllättävän hyvin sai jumiin vatsalihakset tolla ykkössetillä, tätä lisää! ;)xx nanna

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Mutta toisaalta, oliko sulla silloin yhtä hyvä olo kropassa? Itse mietin tuota samaa nimittäin jossain vaiheessa ja tulin siihen tulokseen, että silloin oli vähän väliä huono ja tunkkainen olo. Ja sen takia ne tuntemukset olivat ns. normaaleja :D Nykyään ne huomaa paremmin, koska niitä oloja ei ole juuri koskaan!Ja itsekin olen ihan masu pipinä jo toista päivää ;) Saa nähdä millaisen setin keksin ensi viikolle!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei! Veikkaan että keskiviikkona tulee seuraava osio! :) Siihen asti voi treenata tuolla ykkösellä ;)

Anonymous

Ompa ihanan näköisiä herkkuja! Mulla toi vatsalihastreeni ei tehnyt kunnollista lihaskipua ollenkaan, vaikka treenissä tuntui kyllä polte. Oonkohan tehnyt jotkut liikkeet väärin? :/ Oon kyllä treenannut vatsoja paljon ennenkin, mutta luulin että ne on huonommassa kunnossa :-D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Varmaan olet tehnyt ihan oikein, jos sait sen treenin aikana tuntumaan hyvin :) Itse en ole tehnyt vatsoja niin pitkään aikaan, että heti tuntuu!

Anonymous

Täytetyt munakoisot on huippuja <3 Kovertaa pituussuunnassa halkastut munakoisot ja paistaa pannulla täytteeks jonkun soija-tomaatti-paprika-mauste-papu-mitäikinävaanmieleentulee -hässäkän, heittää munakoisoihin ja lykkii koko komeuden uniin. Par-haut-ta. Toinen hyvä on käyttää munakoisoviipaleita minipizzan pohjina:)Rita

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Minipizzat!!!! <3 pakko kokeilla pian! Itketätkö yleensä munakoisot ennen uuniin lykkäämistä? (tuli mieleen tuosta Happie Nessin kommentista ja aloin epäröimään pitäisikö alkaa itkettämään) :D

Anonymous

Sori en oo ollut koneella aikaan!:D Mut itketetään joo, muuten tulee vähän vetisiä... ne minipizzat on älyhyviä, kokeile ihmeessä!;) Sanoisin että parempaa kuin oikee pizza.Rita

Anonymous

Kommentoit tossa ylempänä, että söit pääsiäisen aikana ihan kunnolla roskaruokaa. Miten usein sä pidät tällasia "mättöpäiviä"? Ja mitä kaikkea silloin tulee syötyä? Mitä mieltä oot sellasista "mitä ruokaa vain miten paljon vain" - päivistä?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Todella harvoin syön näin. Silloin tällöin saattaa tulla syötyä joku hampurilainen, jos on jostain syystä niin myöhään liikkeellä, ettei kaupat ole auki. Sellaisia varsinaisia "mättöpäiviä" en pidä juuri koskaan. Joskus tietysti herkuttelen, mutta se on sitten jotain jäätelöä ja suklaata yleensä. En oikeastaan pidä enää pikaruokaloiden ruoista, ne eivät maistu oikein millekkään. Mielestäni kaikkien pitää kokeilla ja löytää se itselleen toimiva tapa syödä. Joillain toimii hyvin tuo, kerran viikossa "mitä vain miten paljon vain". Itse en kuitenkaan ole kokenut sellaista tarpeelliseksi, koska en kamalasti himoitse herkkuja muutenkaan. =)Jos on kova herkkusuu, on mielestäni hyvä kokeilla tällaista herkkupäivää. Parempi on syödä kerran viikossa namuja, kuin joka päivä!

Anna A

Tai sitten vaihtoehtosesti syö joka päivä vähän jotain hyvää. Itse en henkilökohtaisesti nää tuollaisissa "syö mitä vaan, miten paljon vaan"-päivissä oikein mitään järkeä. Mutta jos se syöminen ei lähde käsistä, niin kai sellanenkin toimii. Omalla kohdallani ahmisin itseni varmasti aivan tukkoon tuolla systeemillä. Syön joka viikko esim. tortilloja tai itsetehtyjä hamppareita tai vaikka pizzaa. Teen vain aterian, eli hampparin kylkeen salaattia ja pizzaakin sen koko lätyn sijasta pari slaissia kasvisten kera. Yhteen väliin mulla oli kerran viikossa karkkipäivä, jota ootin aina kuin kuuta nousevaa. Sit sitä karkkia oli pakko syödä, vaikkei olis ehkä edes tehnyt mieli. Kun sitä seuraavan kerran sai vasta viikon päästä... Nyt saatan syödä muutamana päivänä viikossa vähän namuja tai sitten menee viikkoja, kun en syö yhtään.-Anna-

Hanna

kiitos ihanista kuvista, ne tuli todellakin tarpeeseen! :) maistui suklaa (ja kaikki muukin) vähän liianki hyvin lomaviikolla... :D

Anonymous

namm! Noi katkarapuannokset näyttää sika hyviltä :) Mun mielestä yks tosi hyvä ja terveellinen välipala on ruisleipä tai real ja sitte siihen päälle pieneks leikattuu avokadoo ja raejuustoo :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Raejuustoa leivällä! Eipä ole tullut kokeiltua :) avokado on kyllä ihan parasta leivän päällä. Jos olisin rikas, söisin sitä aina voin sijasta :D

Jenna

Voi että miten ihana oli taas tulla sun blogin pariin, niin pirteitä kuvia! Rakastuin etenkin tohon "love" -kuvaan, aivan ihana:-) Ja eipä näytä kyllä yhtään huonolta sun viime viikon liikkumiset, päinvastoin!

Anonymous

Moi! Sulla on ihana blogi! :)Mä jouduin kuukaus sitten sairaalaan, koska olin syönyt liian vähän ja mun pulssi oli liian matala, eli sydän kävi heikosti. Samalla mulla diagnosoitiin syömishäiriö. Nyt mulla on ateriasuunnitelma jota pitäis noudattaa mutta en vaan ole pystynyt siihen. Ruokamäärät on todella isoja, koska painoa pitäisi kuulemma saada lisää. Alussa mua ahdisti se ruokamäärä, mut nyt menee jo vähän paremmin.Silti päivässä on niin monta tilannetta jssa voin skipata ruuan ja sanoa vanhemmille et oon syönyt. Oon teini-ikäinen, ja äiti siis "valvoo" kotona tätä tilannetta. Multa on siis samalla liikunta kielletty joka harmittaa mua tosi paljon, koska rakastan liikuntaa. Tavallaan mielessäni tajuan, et mun pitäis saada painoa ylöspäin, mut se toinen puoli minusta kuitenkin yrittää estää sitä ja skippaa ruokailuja.Nyt ymmärrän jo kuitenkin kuinka vähän söin sillon ennen sairaalareissua ja kuinka typerää se minulta oli. Haluan jo päästä liikkumaan ja se onnistuu sitten kun painoa on karttunut, joten se on itsestäni kiinni että millon pääsen liikkumaan. Haluaisin siis että tsemppaisit nyt tässä koska kuten sanoin, toisella puolella minusta ei ole tahdonvoimaa tähän.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Moi!Kurja kuulla, mitä olet käymässä läpi. Se on vaikea sanoa ulkopuolisena, että "kannattaa vain syödä", kun tiedän ettei se ole niin helppoa. Jospa sinua kuitenkin motivoisi se, että tiedät liikunnan olevan mahdollista, kunhan vain olet saanut painosi nousemaan. Sanoit itsekin, että ymmärrät kuinka hölmöä se aterioiden skippaaminen oli. Nyt sinun pitää vain oikeasti uskoa se. Toivoisin myös, että pohtisit niitä syitä, mitkä ajoivat sinut tuohon. Ehkäpä voisit käydä juttelemassa jollekin niistä asioista. Ymmärsin, että olet vielä koululainen? Olisiko sinulla mahdollista mennä esimerkiksi koulupsykologin kanssa juttusille? Kun olet tyytväinen itseesi juuri sellaisena kuin olet, helpottuu parantuminen huomattavasti. Tsemppiä kovasti! Ja kokemuksesta voin kertoa, että fiilikset on NIIN paljon paremmat, kun syö kunnolla ja monta kertaa päivässä :) Aikaa se ottaa, että siihen oppii, mutta uskon että pystyt siihen ihan varmasti!

Anonymous

Juu koulussa olen vielä ja psykologilla kävin kerran, mutta siihen se sitten jäi kun se oli vaan sellanen "tarkistuskäynti" jolle terkkari oli mut pistäny. Mulla on kai syömishäiriöpoliklinikalla jotain tapaamisia jatkossa, mutta siitä ei ole vielä kuulunut mitään. On todella rankkaa käydä tätä yksin läpi kun ei ainakaan vielä ole ketään kelle jutella näistä kun muille kun parhaalle kaverilleni en näistä jutuista mielelläni kerro. Mutta tästä on vaan noustava ja toivon että pystyn siihen :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Ihan varmasti pystyt! :) Ja uskalla vain rohekasti pyytää apua esimerkiksi vanhemmiltasi. Kaikkea ei tarvitse käydä läpi yksin!Hurjasti tsemppiä!

Amanda

Man I would loved to have been at Iggys dinner party for Ross.Memorys of Cheech & Chong,Up in Smoke.: Ross:Harper is ditconnecsed from society man,only an arrogant man can play the beatles on the piano wearing a tuxedo man. Iggy:Dear God almighty me....I think he is the antichrist.

Joan

Joo mäkin katoin noista että joo huomena pitää ostaa munakoisoa! :D Aivan ihania ruokakuvia, vesi herahti tosiaan kielelle vaikka ite just söin iltapalaa :D Rytmit on ihan retuperällä tällä hetkellä, mutta mua on sekottanut enemmän tuo kellojen siirto kuin mikään muu. Herkuttelut ja ruokapuoli meni kyllä ihan suunnitelmien mukaisesti, pari annosta mämmiä ja pari kinderiä enemmän kuin aattelin (yks piti molempia), mutta ei mitenkään liikaa mitään :) Erittäin mukava viikonloppu mutta nyt varmaan vähän kärsii elämä tästä unitouhusta, mutta se nyt pitää vaan lusia :) Ihanaa alkavaa viikkoa! Ja postaile ihmeessä, mitä kaikkia ruokia keksitkään niin saa inspistä itekin :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Minulla on myös rytmit taas ihan sekaisin. Ja tulevan viikonlopun yövuorot sekoittavat taas entisestään! Toivottavasti rytmit paranee sinullakin :)

Anonymous

Hei!Osallistuin tähän vatsalihas haasteeseen, sen verran turvonneeseen kuntoon masu päässy et jotain pitäis tehdä.. Ruokavaliollakin on kuitenkin erittäin suuri merkitys tässä vatsalihas treenissä, mutta olen itse aika huono näissä jutuissa. Toivoisinkin siis sellaista postausta, missä olisi vinkkejä terveellisempään ruokavalioon (mitä pitäisi syödä, kuinka usein, saako olla herkkupäiviä jne?).Jos nyt 8vkoa treenaa aina 2x viikossa tämän sun haasteen, juoksee n.30-60min lenkin kerran viikossa ja käy 2x viikossa tanssissa (ei kovin rankkaa) + laittaa sen ruokavalion kuntoon, alkaako mahan seudulla tapahtua muutosta?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Tuossa alla tulikin jo hyviä vinkkejä. Itselläni ainakin vilja- ja maitotuotteiden jättäminen vähemmälle auttaa turvonneeseen oloon. Ja pieniä ruoka-annoksia ja usein :) Olen kirjoittanut paljon ruokavaliojuttuja aikaisemmin ja ne löytyvät sivusta tunnisteella "ruokavalio". Aivan varmasti näkyy muutosta :)

Anonymous

^ voisin vastata yllä olevalle anonyymille, että jos vatsa on turvonnut/kerännyt ekstraa niin sitä saa pois tehokkaasti lähinnä ainoastaan ruokavalion avulla. Eli kaikki sokerit heti pois + kaikki valkoinen vilja! Monissa ruuissa on piilosokeria ja vehnäjauhoja, jos ei ole tarkkana ravintosisällön kanssa, voi luulla, että syö oikein. Lue siis pakkauksia:)Lenkkeily auttaa tehokkaasti vatsan pienennykseen! Mutta vatsalihasliikkeiden varaan ei kannata luottaa,ellei ruokavalio ole kunnossa. Elisan treenit tehoavat varmasti, mutta vain ruokavalion muutoksen lisänä.

Anonymous

.. ja syö pieniä annoksia 3h välein sekä JUO PALJON VETTÄ. Ei uskoisi, kuinka suuri vaikutus esimerkiksi vedenjuomisellakin on painonpudotuksessa. Jos ei juo vettä tarpeeksi, kroppa luulee joutuvansa pärjätä ilman ja varastoi nesteitä kaikesta ruuasta yms, jolloin sitä löysää tulee lisää:)

Anonymous

Mun pääsiäinen taas meni nälkää nähdessä. Niin paljon piti hulinaa töissä ettei juuri mitään kerennyt syödä. Oikein odotin vapaapäiviä että pääsen syömään ihanaa, terveellistä ja ravitsevaa ruokaa :)

Anonymous

Kokeilin tänään tuota sun rinta-selkä-olkapää ohjelmaa, tein sen kiertoharjotteluna eli siirryin liikkeestä toiseen yhden sarjan jälkeen ja kolme "kierrosta" vedin. Ihmettelin vaan sitä, että aikaa meni tähän n. puol tuntia, aika vähän jotenki. Johtuu varmaan tuosta kiertoharjottelusta lyhyt kesto. Miten pitkään sulla kestää yleensä tämä kyseinen treeni ja teetkö koskaan kiertoharjotteluna? :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei, en tee kiertoharjoitteluna koskaan, mutta voisi kokeilla! Mulla kestää salitreenit melkein aina alle tunnin. Yleensä lämmittelyineen n. 45 min ja sen jälkeen mahdolliset loppuvenyttelyt :) Lisäilen ohjelmaan aina liikkeitä oman jaksamisen mukaan, mutta runko pysyy melko samana.

Anonymous

Tää oli huojentava lukee. Oon luullu, että mun salitreenissä on jotain vikaa, kun en vaan oikein millään saa siellä kulumaan tuntia pidempään sellaisena ei-cardiopäivänä.. :D Kuollut on olo treenin jälkeen aina mutta silti sitä alkoi miettiä, miten jotkut on salilla kolmekin tuntia... :D Rita

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Joo en mäkään tajua. Mutta tykkään muutenkin tehdä hommat tehokkaasti. Mua aina joskus ärsyttää, kun jotkut ihmiset tekevät asioista niin vaikeita käyttämällä hirveän paljon aikaa kaikkeen epäolennaiseen :D