Kaikki ovat varmasti kuulleet, että lepopäiviä on pidettävä, kun urheilusta on kyse. Niin olin minäkin. Kuitenkaan en aina noudattanut tätä neuvoa, koska en ollut ymmärtänyt oikeastaan miksi lepo on niin tärkeää. Ajattelin aina jotenkin, että "jos nyt vähän pinnistän tuosta muutaman leuan kuitenkin", urheiluhan on aina hyvästä.


Luin kuitenki kirjasta, josta aiemmin olenkin vinkannut täällä erittäin hyvän selityksen tähän. Yritän parhaani mukaan selittää saman teille. Kuvituksena vähän treenimotivaatiota, tai ihan vain silmänruokaa! :)


 Ajatelkaa, että lihaksenne ovat rakennelmia, ja tekemänne lihaskuntoharjoitukset maanjäristyksiä. Jokaisella harjoituskerralla järistykset horjuttavat ja rikkovat niitä rakennelmia. Lepopäivinä näitä rikkinäisiä kohtia rakennuksesta paikataan, "halkeamia täytetään uudella sementillä" ja toisinsanoen lihaksesi kasvavat.

 

Entä jos et ole antanut aikaa tälle jälleenrakennuspuuhalle ja menet silti salille?  Rakennelma on tällöin jo valmiiksi hutera, ja uusi maanjäristys rikkoo sitä entisestään. Ensimmäisen treenikerran tulokset jäävät siis saavuttamatta. Kehityksen kannalta on siis välttämätöntä antaa lihaksien levätä, ja samalla myös kasvaa. Kuulostaako tämä yhtään järkevältä?


Olen itse vasta nyt aloittanut niin sanotun kolmijakoisen ohjelman, jolloin aina harjoitetaan eri lihasryhmiä kolmena eri päivänä. Ennen siis vedin melkein aina koko kropan läpi salilla. Tällä uudella tavalla ei tarvitse huolehtia siitä, ettei lepopäiviä olisi tarpeeksi ja saa myös tehtyä kovemmalla intensiteetillä lihakset kun keskittyy yhtenä päivänä esimerkiksi vain alakroppaan. Varmasti kaikille kovan luokan salihirmuille tämä oli täysin itsestäänselvä asia, mutta ehkäpä jollekin lukijalle tämä tuli uutena. :) Eikä mielestäni siinä koko-kroppa-kerralla-läpi-systeemissäkään ole sinänsä mitään vikaa, sen jälkeen pitää vain antaa lihaksille lepoa. Onko eriäviä mielipiteitä?



Kuvat weheartit.com

Kommentit (9)

aippe

Ihan tosihyvin kyllä selitetty, pitääki alkaa käyttää tuota jatkossa! Mä kun en oikeen koskaan oo osannu selittää tota järkevästi :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hyvä et ymmärsit! Mä aloin miettiä että ymmärtääköhän kukaan tätä kun en osannu niin hienosti selittää kun siinä kirjassa :D

Anna A

Kyllähän tuo totta on. Mutta kannattaa muistaa, siinä yksijakoisessa tulee vähemmän sarjoja kerralla lihasryhmälle, joten viikon kokonaiskuormitus on (lähes) sama, kuin jos treenaat vaikka kolmijakoisella, jos siis teet yksijakoisen kolmesti viikkoon. Lepohan on tärkeää joka tapauksessa, lihas kasvaa levossa. Ei kai se reisi habapäivänä kuitenkaan kasva :).Luulen, että tuokin on vähän ihmisestä riippuva mitä tahtoo tehdä. Itselle kolmijakoinen ei oikein sopinut, kun tuntui, että teen kunnon treenin vain kerran viikossa (jalat) ja kaksi kertaa kävin vain salilla pyörimässä (selkä- ja rintapäivä). Kun en päässyt hikeen noina päivinä, vaikka kuinka yritin tehdä kunnon painoilla. Yksijakoisella tuntuu, että saan kunnon treenin joka kerta kun jalkoja tulee treenattua joka treenissä.Paitsi nyt kun teen mummojumppaa. 30 toiston sarjat vipareita kahden kilon painolla saa mut tuntemaan itseni tosi heikoksi... :(-Anna-

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Samaa mieltä tuossa että varmasti on ihmisestä kiinni :) saa nähdä sopiiko tämä minullekaan, mutta kokeilen nyt ainakin! Ja haha, juu eipä lasva hauis reisitreenistä :D

Anonymous

Päteekö sama sääntö lepopäivästä myös rasvanpolttoon - siis perus aerobiseen, lenkkeily tms.? Ehkä tyhmä kysymys mutta kävi mielessä!Mahtava blogi, keep up the good work!

Anna A

Ei käsittääkseni, koska rasvanpolttohan on purkavaa, eli täytyy olla energiavaje, että kroppa polttaa rasvavarastoja (tai lihasta). Lihasta kasvatettaessahan taas rakennetaan uutta, eli pitää olla (hetkellisesti) plussilla. Eli ei voi kuluttaa ja kasvattaa samanaikaisesti.Rasvahan palaa ilman liikuntaakin, jos olet kalorivajeella. Mutta lihasta on vaikea, jos ei mahdoton, kasvattaa ilman oikeanlaista treeniä.-Anna-

Elisa

Hmm, nyt en osaa sanoa! Minulla on sellainen käsitys, että siinä se ei olisi niin tärkeää? Mutta korjatkaa joku jos olen väärässä! Tietysti aina täytyy pitää lepopäiviä :) ihan jo oman jaksamisen kannalta. Pahoittelut surkeasta vastauksesta :D ja kiitos kovasti!

Anonymous

Kyllä se aerobinenkin laittaa kehon rasitustilaan ja tämä vie keholta energiaa, jonka se lepopäivänä käyttäisi lihasten rakentamiseen ja palauttamiseen. Kävely ja venyttely on varmasti hyviä lepopäiväaktiviteettejä, mutta jo lenkkeily estää kyllä täydellisen palautumisen.Annetaan kropan levätä kunnolla. Kyllä taas treeni kulkee niin paljon paremmin pienen levon jälkeen :)

Anonymous

Niin, siis tottakai lepo on aina tärkeää, mutta se levon tarve on suhteessa rasitustasoon. Jos käy reippaalla kävelylenkillä rasvanpolttomielessä, mun mielestä sitä voi tehdä vaikka joka päivä (raitis ilma on aina hyvästä). Jos tekee intervalitreeniä, keho vaatii enemmän lepoa, koska se on jo kuluttavampaa treeniä. Ja lihaksenkasvatusmielessä tehty punttitreeni on jo tosi rankkaa verrattuna vaikka juuri tuohon kävelyyn.-Anna-