Huomenta rakkaat lukijat! Nyt olisi vuorossa toinen osa kysymyspostauksesta. Koska aina välillä toivotaan lisää kuvia, kuvitin tämän nyt hyvin itserakkaasti  kuvillani, jotka ovat täysin irrelevantteja sisällön suhteen.



Kuinka monta kertaa viikossa treenaat, ja mitä? Salia, aerobista? Vedätkö ittes aina viimeseen pisteeseen, niin että kädet ja jalat tärisee, vai onko ikinä treenin jälkeen fiilis, että olis pystynnyt vielä parempaan?

 

  • Nyt on hiukan huono sanoa, kun olen ottanut melko rennosti koko joululoman :D Mutta nyt on tarkoitus vaihtaa treenivaihde päälle heti kun tulen terveeksi. Pyrin treenaamaan vähintään 3 kertaa viikossa salilla lihaskuntoa ja ainakin yhden kerran viikossa aerobista. En vedä aina itseäni viimeiseen pisteeseen, tavoiteltavaahan se olisi, mutta en pysty siihen. Välillä treeni kulkee paremmin, ja olo on sen jälkeen "kaikkensa antanut", joskus taas on sellainen olo, että on vähän löysäillyt.

 

 



 

  1. Olisko sulla vinkkejä proteiinipitoiseen iltapalaan? Rahka ja kananmunat tulee korvista ja vaihtelu virkistäis :)
  • Yleensä ajoitan itse viimeisen ihan kunnon ruoan sen verran myöhäiseen aikaan, ettei tarvitse enää mitään varsinaista iltapalaa syödä. Yhtenä päivänä olin kuitenkin syönyt jotenkin erikoisen kevyesti ja nälkä yllätti juuri ennen nukkumaanmenoa. Tein tällaiset "mitä-kaapista-löytyy-mikroleivät" (kuvassa) , eli tonnikalapurkki ruisleipien päälle, jos olisi ollut, olisin laittanut alle vielä tomaattipyreetä. Päälle jotain juustoa ja tomaattia ja hetkeksi uuniin tai mikroon. Todella täyttävää ja hyvää. Juuston päälle voi laittaa vielä oreganoa tai vaikka rucolaa, niinkuin minulla. 
  • Toinen kiva iltapala on, avokado puoliksi, kuoppaan sitruunanmehua ja päälle runsaasti katkarapuja. 


Mitä biisejä kuuntelet ku treenaat?

  • Riippuu täysin omasta fiiliksesta, sekä treenimuodosta. Joskus lenkillä on kiva kuunnella jotain leppoisaa musiikkia, ja välillä joku menevämpi.Tässä postauksessa vähän lenkkibiisien lemppareita. Salilla minulla toimii yleensi paremmin joku raskaampi :D Esimerkiksi, Bullet for my valentine, COB, Nirvana, Avenged Sevenfold, Prodigy, Racounters, The black keyes, Foo fighters. 

 

Oon aika pitkään tahattomasti ja välillä tarkotuksellakin syönyt ehkä hieman liian vähän, noin 900-1500 cal päivässä. Teen muutaman kerran viikossa salitreenin(lihaskuntoa) ja kävelylenkin kerran viikossa. Nyt kun päätin alkaa syömään enemmän, en haluisi että alan lihoomaan, olen kuullut että niin saattaa tapahtua jos on pitkään syönyt liian vähän? Onko jotain vinkkejä? Jos vaikka söisi paljon mutta tekisi enemmän aerobista?

  • Syöt tosiaan aivan liian vähän, varsinkin liikkuvaksi ihmiseksi. Minulla ei ole mitään pätevyyttä auttaa tällaisissa asioissa, mutta kehottaisin ehdottomasti alkamaan syömään hyviä ruoka-aineita, kuten kasviksia, marjoja, kalaa, kanaa, hedelmiä ja hyviä rasvoja. Jos tuntuu, että paino alkaa nousemaan, voi aerobista lisätä. Ruoasta ei kuitenkaan kannat missään nimessä karsia. Myös laihtuakseen tulee syödä oikein!





Osaatko kertoa hyviä aamupaloja puuron tilalle ja välipalaan vinkkejä? Lasketko kaloreita?

  • Aamupalana: Munakas/ keitetyt munat, Ruisleipää kurkulla, tomaatilla ja juustolla, luonnonjogurttia ja marjoja, smoothie, maitoa ja mysliä. Välipalana vaikkapa  ruisleipä, proteiinipatukka, banaani, maitorahka, avokado, proteiinijuoma, pähkinät/mantelit tai raejuusto. En laske kaloreita, koska mielestäni on paljon tärkeämpää se, mitä ruoka sisältää. Onko siinä lisäaineita? Kuinka paljon siinä on hiilihydraatteja/proteiinia/rasvaa/kuituja? Onko rasva millaista rasvaa? Onko siinä paljon sokeria? Pitääkö se nälkää pitkään? Kaikki nämä ovat mielestäni pohdittavia asioita. 

Mitä salilla kannattaisi tehdä jotta laihtuisi kunnolla ja rasvaa palaisi?:)

  • Aerobista esimerkiksi juoksumatolla, jos poltettavaa rasvaa on paljon. Pitkiä "lenkkejä". Sen lisäksi on mielestäni hyvä tehdä lihaskuntoharjoittelua, esim. crosstraining-tyyppinen harjoittelu on todella hyvää, koska syke pysyy korkealla koko harjoittelun ajan. Kuitenkin, painotan edelleen ruoan merkitystä painonhallinnassa :)


Moi! En haluaisi käydä salilla, uskoisitko että olisi mahdollista hoikistua ja saada muotoja kroppaan ihan vain kotitreeneillä (millaisilla ja mitä välineitä ehdottomasti tarvitsisin?) ja kävelyillä, hiihtämällä yms? Päämääränä olisi laihtua kesään mennessä 6kg mutta toivon että muotojakin jäisi :) Ai niin! Aiemmin kun olen laihtunut niin rinnat ovat myös hävinneet samantien, tiedätkö miten sen voisi estää/ edes lieventää tapahtumaa? :D ruoka-asiat mulla on jo tarpeeksi hyvin tiedossa mutta tämä liikunta-puoli kiinnostaisi. Kiitos jo etukäteen!

  • Uskon ehdottomasti, että kotona treenaamallakin voi saada paljon tuloksia aikaan. Se on usein kiinni vain itsekurista. Kotona on helpompi "luovuttaa" kesken treenin, jos kotisohva kutsuu liikaa. Ihan tavallisilla käsipainoilla, tai kahvakuulalla pääsee jo todella pitkälle. Netistä voi etsiä erilaisia harjoituksia, mitä käsipainoilla voi tehdä. Esimerkiksi Täältä voi katsoa, monia eri liikkeitä. Kävelyt, hölkät ja hiihtäminen ovat hyviä aerobisia liikuntamuotoja ja auttavat varmasti laihtumisessa. Kehonmuokkaukseen taas painoilla tehtävät harjoitukset ovat hyviä. Tuo rinta-asia on valitettava fakta, kun rasvat vähenevät, vähenevät ne myös sieltä :D En siis oikein osaa auttaa siihen asiaan. 

Voitaisko nähdä pian. Ja miten aina näytät niin hyvältä!

  • Moi Pinja < 3 voidaan ! Senkin hölmöläinen :D

 
Kuinka tehokkaasti pitäisi nyt aloittaa treenaus, jos haluaa kesäksi kuntoon? Aion jatkaa ahkerampaa treenausta tietysti myös kesän jälkeen mutta olisi kiva hillua itsevarmana bikineissä jo kesäkuun puolella....olen aika normaalipainoinen (n. 64 kg) ja n.167cm pitkä, harrastanut välillä enemmän ja vähemmän liikuntaa mm.salilla käymistä ja tanssia mutta valitettavan usein treenispurttini hiipuu niin kuin lähiaikoina on käynyt. Apua!

 

  • En kannata yleensä mitään sellasia liian rajuja aloituksia. Silloin usein motivaatio häviää (ainakin itselläni). Nyt on kuitenkin loistavasti aikaa alkaa pikkuhiljaa tuomaan urheilullisia elämäntapoja arkirutiineihisi. Päätä vaikka aluksi, että juokset 1 lenkin viikossa. Jos se tuntuu siltä, että et ole varma pystytkö pysymään päätöksessäsi, valitse joku helpompi, vaikka kävely. Pikkuhiljaa nälkä kasvaa, ja voit lisätä treenien määrää ja vaativuutta. 

 

 



Paljonko saat ravinnostasi rasvaa päivittäin? 
Syön pääosin tosi puhtaasti (kerran viikossa tosin karkkia) ja liikun 7-15h viikossa. Huolettaa kuitenkin vähän että tuleekohan liikaa rasvaa, kun pähkinöitä saattaa mennä PAHIMMILLAAN 100g päivässä raejuuston ja omenan seassa. :D Rasvat tulee siis lähinnä nuista maapähkinöistä. Paljonkohan yleensä keskimäärin tällanen paljonliikkuva, 161cm/48kg kohtuullisen timmi (rasvaprosentti noin 17,josta vatsassa eniten rasvaa) typy tarvii rasvaa jos kuitenki mielis saada hiukan kiristeltyä palikat esiin kesäksi? :) Mikä grammamäärä ois ideaali ottaen huomioon kokoni ja tavoitteeni?
Käytätkö itse mitä rasvanlähteitä? 
Suuntaa antavaa vastausta kiitollisena odotellen, :) annina

  • Moi Annina, Mielestäni syöt todella vähän rasvaa, joten en olisi huolissani siitä, että ainakaan liikaa saisit sitä. Todella hoikassa kunnossa vaikuttaisit olevan, joten veikkaisin, että palikat saa esiin, kun teet vaan ahkerasti vatsalle kohdistettuja liikkeitä. Omat rasvani tulee lohesta/lihasta ja runsaasta määrästä erilaisia juustoja. :D paistamiseen käytän rypsiöljyä. Pähkinöitä söisin ehdottomasti, ellen olisi niille allerginen. 


Onko tyhmää alottaa kuntoilee sillai että käy lähes päivittäin koiran kaa kunnon spurtilla vaan jonku vähä reilu puolituntia? Vai pitäskö alottaa sille raaauhallisesti. Ja jos ei oo mahollisuutta päästä salille, niin mikä ois sellanen hyvä rytmi jos jumppailee kotona. Pitäskö sillonki keskittää jollekki päivälle aina joku lihasryhmä ja toiselle toinen vai aina kaikkia 'sekasin'? Oisko sulla kertoo sellasta 'ohjelmaa' mitä vois viikottain tehä tai ees suuntaa antavaa..?

  • Itse kannatan juuri sitä rauhallista alkua, mutta jos intoa riittää, niin ei tuossakaan mitään huonoa ole, kunhan muistaa pitää myös niitä lepopäiviä! Kannatan itse sitä, että jos treenaa lihaskuntoa monena päivänä viikossa, jakaisi jotenkin niitä lihaksia eri päiville. Jos taas tekee vain 1 tai 2 kertaa viikossa, voi mielestäni tehdä koko kropan samana päivänä. Minulla ei ole mitään ohjelmaa tällä hetkellä, netistä toki löytyy vaikka mitä, kun vähän googlailee :)

Voitko hyvällä omalla tunnolla sanoa, että suhtautumisesi ruokaan ja urheiluun on nykyään täysin "terveellä" pohjalla?

  • Kyllä voin sanoa ihan hyvällä omalla tunnolla. Välillä herkuttelen enemmän ja urheilutkin saattaa jäädä todella vähälle määrälle (kuten nyt joulukuussa), mutta en ota siitä mitään stressiä. 
  1. Vielä 3-osa kysymyspostauksesta tulossa!

Kommentit (25)

Anonymous

Heippa!"Aerobista esimerkiksi juoksumatolla, jos poltettavaa rasvaa on paljon. Pitkiä "lenkkejä". "Nykyisten tutkimusten mukaan kuulema enemmän kuin 20-30 minuuttia on jopa haitaksi laihduttajalle! Keho menee stressi-tilaan ja alkaa tuottaa hormooneja jotka edesauttavat keskivartalon ympärillä olevan rasvan varastointia.Paras tapa laihtua painosta - ehkä. Mutta polttamaan nimenomaan rasvaa saadaan parhaiten treenaamalla painoilla. Rasvanpoltto toimii vielä 24h painotreenin jälkeen. Pitkän lenkin jälkeen se on puoli tuntia-tunti.........ainakin näin olen lukenut. Ja seuraan todella tarkasti näitä juttuja:DKiitos kivasta postauksesta! Kiva tietää sinusta enemmän.:)

Anonymous

Mä oon myös lukenut samaa asiaa kuin ylläoleva anonyymi. Laihduttajillekin on erittäin tärkeää treenata kunnon painojen kanssa. Se auttaa polttamaan rasvaa tehokkaasti. Ja kun lihasmassa kasvaa, myös lepokulutus kasvaa ajan myötä.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Toki! Laitoinkin siihen, että esim. Crossfit-tyyppinen lihaskuntoharjoittelu on hyväksi. Tuosta lyhytkestoisesta aerobisesta en osaa sanoa, niitä tutkimuksia tuntuu olevan joka suuntaan. Juuri luin sellaisesta, että laihtumisen kannalta urheilulla ei ole juurikaan merkitystä. Nämä ovat kuitenkin sellaisia mutu-juttuja itselläni, koska minulla ei mitään koulutusta aiheesta ole. :)

HK

Tuntuu, että joka toinen tutkimus kumoaa aina jonkun toisen tutkimuksen tulokset. Ja kauheasti on erilaisia neuvoja, miten saa rasvaa poistettua nopeesti ja tehokkaasti jne. Itse suosin ehdottomasti monipuolista ja mielekästä liikuntaa. Tosin en tällä tarkoita, että aina hymyssä suin vetäisin salilla ne viimeiset toistot, mutta ainakin niiden viimeisien toistojen jälk tulee ihana olo :) Kultaista keskitietä on välillä vaikea löytää, mutta kun pitää katseen avarana ja mielen avoimena uusille jutuille, niin se taitaa olla paras :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Juuri näin! On tosiaan todella tärkeää, että liikkuminen on mieluisaa. Ja lajivaihtoehtojahan löytyy vaikka kuinka. :)

Anonymous

Kiitos vastaus postauksista!! Saan näistä paljon hyviä vinkkejä omaan reeniin :)

Essi

Tuun aina tosi hyvälle fiilikselle kun lueskelen sun postauksia. Nytkin niin ihania kuvia!

Anonymous

Tämä nyt on vähä tämmönen nipotuskommentti :D, mutta tämä pisti vain silmään:"paistamiseen käytän rypsiöljyä". Olen lukenut, että paistamiseen ei kannata missään nimessä käyttää rypsiöljyä, koska sen alfalinolihapot härskiintyvät heti kuumennettaessa. esim. oliiviöljy kestää kuumentamisen paremmin. Itse käytän paistamiseen voin ja oliiviöljyn seosta :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Aijaa! :o tarkoitatko siis alfalinoleenihappoja? Onko sulla linkata jotain artikkelia aiheesta? Alkoi heti kiinnostamaan :)

Anonymous

^ihmiset näköjään nykyään lukee liikaa ja uskoo täysin turhiin tutkimuksiin.. Maalaisjärkeä peliin suomalaiset! "Tutkimuksessa kerrotaan.." "Luin kyllä asiasta..." Älkää lukeko vaan testatkaa itse, niin saatte asiasta varmimman tiedon. Ihana blogi sinulla! :-)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Nykyään kyllä on vaikka millaisia tutkimuksia! Olen itse myös maalaisjärjen kannattaja ;) joskus 90-luvullahan oli kovati tutkittu, että runsashiiluhydraattinen ruokavalio sopii parhaiten laihduttajalle. :D ja vieläkin harmillisen monet kuvittelevat näin.

Anonymous

Kyllä tarkoitin alfalinoleenihappoja, linolit menny vähä sekasin :D Itse asiassa oon useammasta lähteestä lukenu, osa ihan painetustakin tekstistä. Näin äkkiseltään löysin netin syövereistä tämän:http://www.iskelma.fi/uutiset/terveys-ja-hyvinvointi/tiesitko-rypsioljya...äksi suosittelen lukemaan myös tämän: http://www.lily.fi/juttu/perusteetonta-rasvajournalismiaSiinä on aika hyvin kaikista rasvoista jotain perusteltua.Tuosta jutusta ei tainnut kunnolla käydä ilmi, mutta rypsiöljy on oikeastaan huonompi valinta kuin esim. oliiviöljy, huonon omega 3 ja -6 suhteensa vuoksi.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei kiitos linkistä :) Pitää perehtyä! Koska käytin ennen juuri oliiviöljyä, mutta sitten jostain sain sellaisen käsityksen, että rypsiöljy on parempaa. Ehkä siirryn takaisin oliiviöljyyn ja alan käyttää rypsiöljyä vaikka leivän päällä.

Anonymous

Ps. tuosta maalaisjärjestä puheenollen, tuossa viimeisimmässä linkissä on tämmöinen lausahdus:"Ihmettelen sitä, että eikö maalaisjärkikin jo sano, että jos kuumennat herkkiä kasviöljyjä, ne vain härskiintyvät ja lopputulos on pelkkää haitallista transrasvaa?"Itse tosin olen lukenut että oliiviöljy kestää melko hyvin, mutta voi on kyllä paras, eipä sitä sinne pannulle ole puolipakettia pakko kerralla laittaa.

Hevi Khaled

Moikka hienoja juttuja oon lukenu täältä mutta tarvitsisin kipeästi apua olen 163 cm ja painan 59-60kg ja todella haluaisin kesäkuntoon päästä reidet ja "jenkkikset" pitäisi lähteä haluaisin päästä kerrankin niitä bikinejä kokeilemaan ja salille en pääse :/ ja vielä huolettaa että ehdinkö päästä kuntoon kesään mennessä ja miten??

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei, Aivan varmasti ehdit vielä biitsikuntoon ;) aloita vaikka kiinnittämällä huomiota ruokavalioon ja tee kotona sen verran, mitä pystyt. "Treeni" tägillä täältäkin löytyy joitain kotijumppaohjeita ja niitä on muutenkin netti pullollaan. Älä kuitenkaan aloita liian rajusti, jottei into laannu ensimmäisen viikon aikana :) Tsemppiä tavoitteeseen!

Josetxo

No mine4 ainakin tnnaustun lukeutuvani siihen porukkaan, joka ei le4heske4e4n aina je4te4 kommenttia. Joskus vaan tuntuu, ettei te4mmf6inen "peukalo keskelle4 ke4mmente4"-tyyppi osaa sanoa mite4e4n je4rkeve4e4, kun toinen on tehnty hienoja ke4sitf6ite4.Toki voi siis kommentoida, ette4 hieno on yms., mutta monesti site4 haluaisi sanoa jotakin muuta ja je4tte4e4 sitten kokonaan sanomatta, kun ei oikein osaa. Kun tuntuu, ette4 pelkke4 "hieno" ei kuvaa site4 mite4 haluaisi sanoa, muttei toisaalta ole oikein oikeita sanoja muutenkaan. Olipas sekavasti selitetty.Mutta yhte4 kaikki, ahkera ja aikaansaapa oot ke4sitf6iden saralla ollut! Se pallinpe4e4llinen ja siihen liittynyt postaus taitavat te4lte4 suunnalta saada suurimmat "pisteet" te4me4n vuoden ke4sitf6iste4.

Kaisa

Moikka! Löysin juuri blogisi ja innostuin todella lukemaan sitä!! Sinusta tosiaan kuohuu positiivista energiaa mikä motivoi liikkumaan ja syömään terveellisesti! :) vilaukselta näin tekstin jossa olit laittanut suosituksia aamupalaksi ja välipalaksi. Säännöllinen ruokailu on minulle ongelma ja vaikka urheileekin päivittäin niin paino ei putoa silti.. Pystytkö kertomaan mitä syödä (aamupala, lounas, välipalat...) ja koska syödä eli mihin aikaan päivästä :) jos käy aamulla lenkillä ja iltapäivällä/illalla tekee jonkun muun treenin? :) tavoitteena kuitenkin on pudottaa painoa ja kiinteytyä-Kaisa

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Moi Kaisa,Kiitos paljon! http://startlivingyourbestlife.blogspot.fi/2012/10/paivan-ruoat_15.html tuossa tekstissä olen laittanut kellonajoittain kaikki ruokani, ja mielestäni se on ihan hyvä ohjenuora juuri laihduttajalle. Jos tähtäät lihaskasvuun myös, voit lisätä tuohon smoothieen proteiinijauhetta. Myös pähkinöitä tai avokadoa voi syödä välipaloina, jotta saa tarpeeksi hyviä rasvoja. Treenit ajoittaisin niin, että aerobinen ennen aamupalaa ja iltatreeni n. 1h välipalasmoothien jälkeen, sen jälkeen klo 18 heti päivällinen. Toivottavasti oli jonkin verran apua!Tsemppiä tavoitteeseesi! :)