Huomenta! Tänään olisi vuorossa vastauksia hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin.

Voiko mielestäsi kiinteyttää vartaloa syömällä normaalisti ja tekemällä välillä jtn treenejä?

Toki! Tietysti riippuu siitä, mitä normaali syöminen sinun kohdallasi tarkoittaa. Jos ihan perus lautasmallin mukaan syö, niin vähän enemmän liikkumalla saa helposti kiinteytettyä kroppaa. Tai sitten jos perus ruokavalio on hyvin rasvainen ja tuhti, saa jo sitä keventämällä ihmeitä aikaiseksi.

Vaikutat jotenkin niin ihanan tasapainoista elämää elävältä ja kokonaisvaltaisesti hyvinvoivalta, oletko aina ollut sellainen vai onko elämäntyylisi muokkautunut ajan myötä? Oletko esimerkiksi jotenkin ”radikaalisti” muuttanut ajatusmaailmaasi tai elämäntapojasi joskus?

Kiitos. En tosiaan ole aina ollut tällainen. Olen joskus kirjoittanut aiheesta näin:

Olen kulkenut pitkän matkan ihmisenä viimeisen 3 vuoden aikana. Olin joskus kokoajan vihainen: maailmalle, asiakkailleni töissä, läheisilleni, itselleni. Kuvittelin kaikkien ongelmieni johtuvan jostain itsestäni riippumattomasta asiasta. Otin usein uhrin roolin ja kieltäydyin näkemästä itsessäni mitään vikaa. Tässä henkisen kasvuni aikana olen oppinut muun muassa seuraavia asioita, joita ajattelin jakaa teidän kanssanne.

  • Kaikki epäkohdat elämässämme, ovat yleensä jollain tapaa meidän itse aiheuttamiamme. Syytökset ovat kuitenkin turhia, myös itsesyytökset.

  • Jos asiat ovat huonosti elämässäsi, eivät ne parane murehtimalla, tai pohtimalla minkä takia niin on käynyt. Mielekkäämpää on pohtia sitä, mihin haluaisit asioiden muuttuvan. Vain sinä itse, olet vastuussa onnellisuudestasi, ei kukaan muu.

  • Negatiivisuus synnyttää lisää negatiivisuutta. Sama lainalaisuus pätee myös positiivisuuteen.

  • Viha on todella kuluttava tunne ja vihaa sisällä pitävä henkilö kuluttaa sillä eniten itseään. Luopuminen ja anteeksianto vapauttavat sinut siitä.

  • Kun kääntää sen negatiivisen energian positiiviseksi ja keskittää sen tavoitellakseen omia unelmiaan, saa uskomattoman paljon aikaan.

  • Jos haluamme jonkun toisen ihmisen muuttuvan, pystymme siihen vain muuttamalla omaa itseämme. Kun tajuaa tämän, moni asia helpottuu suuresti.  Kun joku on ilkeä minua kohtaan, pyrin ajattelemaan, kuinka vaikeaa hänellä on kantaessaan kaikkea tuota vihaa mukanaan, enkä pilaa enää omaa päivääni kääntämällä myös omia ajatuksiani ikäviksi. 

  • Olen ymmärtänyt  myös maailmankaikkeuden rajattomuuden. Se, että olen onnellinen ei tarkoita sitä, että se onnellisuus olisi joltain muulta pois. Tämä pätee kaikkeen muuhunkin. Iloitse saavutuksistasi ja tavoittele rohkeasti unelmiasi.

  • Ympäröi itsesi ihmisillä, kenestä saat energiaa. Älä pidä kiinni sellaisista ihmissuhteista, jotka vievät kaikki voimasi tai luovat negatiivista ilmapiiriä elämääsi.


 

Onko jokin nykyajan treenaamiseen tai ruokavalioon liittyvistä villityksistä mielestäsi erityisen hyvä tai huono? Mitä mieltä olet ylipäätään tällaisista jatkuvasti vaihtuvista fitness-trendeistä?

No periaatteessa “villitykset” on mielestäni aina enemmän tai vähemmän huonoja. Niissä mennään niin helposti äärimmäisyyksiin. Olen toki iloinen siitä, että nykyään urheilu on niin “in”, että sellaisetkin ihmiset ketkä eivät ikinä ole treenanneet, ovat nyt alkaneet liikkua.

 

mitä yleensä syöt päivän aikana? aamupala, lounas, välipala?, päivällinen, iltapala?

Riippuu täysin päivästä, mutta tässä yksi esimerkki:

Aamupala 07.00 : 4 viljan puuro, 1 banaani, hiukan hunajaa / 2 ruisleipää munalla,juustolla ja voilla

Välipala 09.30 : hedelmä (esimerkiksi mandariini)/avokado

Lounas 12.00 : 1,5 paksuhkoa kanan filettä soijahunaja marinaadissa, porkkanoita, kurkkua, paprikaa

Välipala 15.00 : Smoothie (esimerkiksi, vaniljasoijamaitoa + jäisiä marjoja + inkivääriä + tuoretta mangoa)

Päivällinen 18.00 : 1,5 kananfilettä samassa marinaadissa, paprikaa, salaattia,kurkkua, uunikasviksia

Iltapala: Iso kuppi marjoja / teetä


kuinka monta kertaa viikossa käyt salilla?

Tällä hetkellä en käy ollenkaan salilla, vaan teen kotitreenejä pääsääntöisesti.

 

kuinka kauan olet harrastanut liikuntaa?

Aloitin 4-vuotiaana tanssin ja harrastin sitä 16-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen on ollut pitkiäki suvantovaiheita, jolloin ei ole tullut liikuttua kamalan paljoa. Nyt olen treenaillut n. 2 vuotta taas enemmän ja vähemmän ahkerasti.

 

Tiedän että olet aiemminkin kirjoitellu motivaatiosta ja sen puutteesta, mutta kysyn nyt kuitenkin.
Miten löytää pitkälle kantava motivaatio esim terveelliseen elämäntapaan ja aktiiviseen urheiluun? Useasti huomaan innolla lähteväni uutta tavoitetta kohden, mutta motivaatio ja tavoitteet katoavat jo viikossa :/ mikä avuksi?

Itse olen huomannut, että motivaatio tippuu yleensä aina silloin kun lähden liian täysillä johonkin. Esimerkiksi liikunnan suhteen saa helposti latistettua oman motivaation kun bookkaa heti ensimmäisen viikon ihan täyteen treenejä. Ei kukaan jaksa sellaista kauaa. Yleensä teen itse niin, että aloitan todella pienillä muutoksilla. Vaikkapa lupaamalla juoda joka päivä 3 litraa vettä. Siinä on jo parille ensimmäiselle viikolle tarpeeksi. Tuntuu ehkä pieneltä, mutta itse saan parhaiten tällä tavalla ujutettua asioita rutiineihin. Yksi pieni juttu kerrallaan. Sitten kun veden juominen sujuu mutkattomasti sitä edes ajattelematta, voi luvata vaikka yhden kotitreenin viikkoon. Ja niin edelleen.

 

Kuinka nopeasti sinulla alkoi näkyä tuloksia esim. Vatsalihaksissa? Kuinka usein ja millaisia vatsalihasliikkeitä teit, että tuloksia alkoi näkyä?

Olen tosiaan harrastanut tanssia koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Siellä tuli treenattua aikalailla vatsalihaksia. Tuloksia alkoi kuitenkin näkymään vasta kun ruokavalio oli kunnossa. Vatsalihasliikkeillä pelkästään niitä harvoin saa näkyville. Ja välttämättä niitä vatsalihasliikkeitä ei tarvitse edes tehdä. Esimerkiksi juostessa ne treenaantuvat hyvin ihan huomaamatta.


Riittävätkö muutamat intensiiviset kotitreenit oikeasti pitämään sinut noin hyvässä kunnossa? Käytkö ollenkaan salilla tai harrastat muuta liikuntaa?

En harrasta säännöllisesti muuta liikuntaa. Tykkään tehdä tosin pitkiä n. 10 km reippaita kävelyitä aina kun vain saan jonkun seuraksi.

 

Ketkä ovat urheilullisia esikuviasi? Lemppari motivaatiokuva/henkilö?

Hahaha, varmaan Sarah Connor terminaattorista. Pidän sellasista Badass-naisista jotka jaksavat vetää leukoja ja punnertaa. Noin niinkuin taas kropan suhteen, minua miellyttää Sarah Jessica Parker Carrie-aikoinaan.

 

Osaisitko suositella jotain hyviä elämänasenteen liittyviä kirjoja, Secret on jo kirjastossa varauksessa.

No ainakin juuri lukemani Saku Tuomisen Hyvä elämä, lyhyt oppimäärä oli ihana. Tosin lyhyt ja kepeän puoleinen. Pidin myös Henkka Hyppösen Nautitaan Raakana- kirjasta ja Joseph Murphyn Alitajuntasi voima. Olen kuullut myös ylistyssanoja Pyydä niin saat-kirjasta, jonka ajattelinkin ottaa seuraavaksi luettavaksi.

 

Onko lihaton lokakuu vaikuttanut ruokalutottumuksiisi näin jälkeenpäin?

Haluaisin ihan hirveästi sanoa, että joo, mutta ei se kyllä valitettavasti ole.

Mitä liikuntalajia haluaisit kokeilla, jos saisit kokeilla ihan mitä vain?

Hmm, ehkä jousiammuntaa!

Noudatatko jotain tiettyä ruokavaliota?

En oikeastaan. Pyrin syömään melko simppeliä tavallista ruokaa, tosin melko hiilaritietoisesti.


Mikä on sun suhtautumises hiilareihin?

Niinkuin ylempänä mainitsin, syön hiilaritietoisesti. En ole makean perään juurikaan, mutta voisin elää pastalla, juustolla ja vaalealla leivällä. Yleensä pyrin kuitenkin välttämään kaikkia nopeita hiilareita. Syön kuitenkin hedelmiä ja ruisleipää päivittäin, joten en missään nimessä kieltäydy hiilareista kokonaan.

Tiedätkö rasvaprosenttisi ? Ja millä tavalla teet aerobista treeniä?

En tiedä tällä hetkellä. Aerobista teen reippailla kävelyillä (jos sitä edes voi aerobiseksi kutsua) ja hiit-treenejä tekemällä kotona. Melkein kaikissa lihaskunnoissanikin pyrin pitämään sykkeen koholla.

Hei! Sinulla on todella inspiroiva blogi ja vaikutat itsekin tasapainoiselta tyypiltä. Haluaisinkin siksi kysyä itseänikin askarruttavan kysymyksen. Kuinka voin elää terveellisesti syöden, liikunnasta nauttien ja elämää eläen sairastumatta syömishäiriöön. Moni fitness-intoilija on mielestäni ortoreksian rajoilla, mikä ei ole lainkaan tervettä, saati esimerkillistä toimintaa. Olenkin huolestunut, itse toipuvana suömishäiriöisenä, tästä suunnasta, jossa liikuntaa ja ”terveellistä” elämäntapaa ihaillaan yltiöpäisesti, jopa liiallisissa määrissä. Kiitos vastauksestasi!

Kiitos paljon. Minusta tuo kysymyksesi jo kertoo sen, että suhtaudut asiaan fiksusti. Välillä terveellisyyden tavoittelu menee helposti överiksi. Kannattaa miettiä, ettei ruokavalio tai treenit ole se ykkösasia elämässä. Jos ajatuksesi alkaa pyöriä pelkästään niiden ympärillä tai alat esimerkiksi jättäytymään pois sosiaalisista tilanteista jatkuvasti sen takia että treenit jäisi väliin tai et saisi omia ruokia mukaan, kannattaa ottaa pieni tietoinen breikki kaikesta ”terveellisyydestä”.

 

Haluaisin tietää syötkö edelleen yhtä monta ateriaa päivässä, kuin mitä aiemmin olet kertonut tavoistasi? (Eli aamupala, välipala, lounas, välipala, (palautusjuoma), päivällinen, iltapala? Ja että treenaatko siis nykyään vain kotitreenejä pelkästään vai käytkö salilla/juoksu tai kävelylenkillä myös?

Kyllä aikalailla. Iltapalaa en aina syö, jos iltaruoka menee myöhäiselle ajankohdalle. Nukun parhaiten silloin, kun en ole syönyt juuri ennen nukkumaanmenoa. Käyn kävelylenkeillä aina kun mahdollista, mutta salilla en tällä hetkellä käy ollenkaan.

Kysymyspostauksesta on tulossa vielä kolmas osa myöhemmin. Mutta nyt kivaa alkanutta viikkoa kaikille! Täällä on vielä sunnuntai-ilta ja saavuttiin juuri Santa Barbaraan tosi sympaattiseen hostelliin. Maisemat ovat olleet ihan mielettömiä. Laitan kuvia mahdollisimman pian, nyt silmäluomet painavat liikaa. Instagramissa voi seurata reissua reaaliajassa, olen siellä @startlivingyourbestlife 

Kommentit (16)

Reettahh

Voin kyllä rehellisesti sanoa, et oot yksi suurimmista ''elämäntapa''-idoleistani :) Ajattelumaailmasi, treenaamisesi, ruokavaliosi... fanitan! :) Keep on going girl!

Mari

Oikeesti olet aivan ihana ja älyttömän kaunis! Rakastan sun blogia ja jakamiasi ajatuksia, tulee aina hyvälle fiilikselle kun lukee postauksiasi. Mun mielestä ihan täydellinen hyvinvointiblogi! Pidä hauska reissu! :)

hanna

tiedätkö, lohduttaa ihan hirveesti ettet käy salilla vakituisesti! Nykyään joka paikassa törmää lauseisiin "ja sitten salille" tai "käyn 3x viikossa salilla" "salilla saa parhaan treenin" ja muita vastaavia.. Itse en viihdy vakituisesti salilla, ulkona liikkuminen ja tanssiminen on se omin juttuni mutta välillä sitä epäröi pitäiskö vaan alkaa käymään salilla. Piristävää ettet tunne pakottavaa tarvetta mennä nimenomaan salille treenaamaan ja silti oot tosi hyvässä kunnossa ja energinen. Piristit! :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiva kuulla! Mun mielestä ei tosiaan tarvitse omistaa elämäänsä urheilulle voidakseen hyvin. Ei siihen paljoa tarvita :) Ja silti voi nauttia elämästä samalla!

Ina

Ihailen elämänasennettasi! Olen vasta uusi lukiasi, mutta uskon että saan paljon positiivista energiaa tätä blogia lukiessani. Ihanaa vaihtelua kun kerrankin löytyy hyvä blogi, joka ei pyöri vain ylenpalttisen materialismin tai fitness hömpötyksen ympärillä. Ihanaa kevättä :)!

ellie

Hei vaan hei! Olen aloittanut lukemaan sun blogia vasta nyt, kun se tuli tänne MyCosmoon - ja tykkään kovasti! Sun ajatuksen juoksua on kiva lueskella, ja tuntuu mukavalta, että joku puhuu niistä samankaltaisista ajatuksista, kuin mitä itsellä on herännyt. Lisäksi osaat olla sopivan realistinen ja samalla kuitenkin ''elämänpositiivinen.'' Tykkään sun asenteesta. Upea blogi! :)

aino

Minun on pakko kommentoida tätä kirjoittamaasi ajatusta: "Kaikki epäkohdat elämässämme, ovat yleensä jollain tapaa meidän itse aiheuttamiamme. Syytökset ovat kuitenkin turhia, myös itsesyytökset."

En tiedä oletko ajatellut ihan loppuun asti, mutta kaikki epäkohdat elämässä eivät minusta ole jollain tapaa itse aiheutettuja. On vaikeaa nähdä, miten esimerkiksi sairastelu, työttömyys, tai läheisen menetys olisivat itse aiheutettuja. Sairastelua voi yrittää estää omilla elämäntavoilla, mutta jotkin sairaudet tulevat huolimatta siitä, kuinka terveellisesti elää ja pitää itsestään huolta. Positiivinen ajattelu voi auttaa poistamaan, helpottamaan tai sietämään vaikeuksia, mutta ei se mikään taikasana ole. Esimerkiksi työttömälle voi olla aikamoinen isku vasten kasvoja sanoa, että tämä sinun tilanteesi on osin tai kokonaan itsesi aiheuttama.

Toinen juttu on itsesyytökset. Joskus on hyvä syyttää itseään jostain. Jokainen tekee virheitä ja vääriä valintoja ja ne on hyvä kohdata. Ei niistä voi mitään oppia, jos ei pysty niistä syyllistymään. Pienistä tavanomaisista asioista itsensä jatkuva syyllistäminen ei tietenkään tee hyvää.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Arvelinkin että joku tähän tarttuu. Kirjoitinkin juuri sen takia, että yleensä. Ei tietenkään aina. En ikinä sanoisi työttömälle, että tilanteesi on sinun itsesi aiheuttama. Kuitenkin usein ihmiset tuntuvat valittavan sellaisista asioista, joista he pääsisivät eroon vain nostamalla itse kytkintä :)

Ja itsesyytöksien kohdalla joudun kuitenkin olemaan eri mieltä. Uskon, että voimme oppia hyvinkin paljon syyttelemättä yhtään ketään. Joskus asiat eivät mene niin kuin haluaa ja silloin on hyvä myöntää se. Ne ei kuitenkaan parane sillä että soimaa itseään sen takia loputtomiin. Paljon hyödyllisempää on miettiä, mitä siitä voi oppia ja mitä eväitä sai seuraavaa kertaa ajatellen.

Nämä ovat kuitenkin vain omia näkökulmiani elämään ja minun kanssani saa ihan mieluusti olla eri mieltä :)