Olen saanut lähiaikoina paljon kyselyjä ruokailutottumuksistani. Ajattelin että on helpompi avata ruokailufilosofiaani täällä. Pidättehän mielessä kuitenkin, etten ole alan asiantuntija, eikä tällainen ruokavalio sovi varmasti kaikille. Viihdyn itse parhaiten hoikassa vartalossa ja tällä tavalla pysyn mitoissani.

 

Paljon kysytään niistä kaloreista. Kuinka paljon niitä pitäisi syödä jotta laihtuisi jne. Ensimmäinen vinkkini onkin: älä keskity kaloreihin. Ne antavat kovin vähän tietoa siitä, mitä ruoka kropallesi tekee. Paljon tärkeämpää on tarkkailla, mitä se sisältää? Tässä pääsee hyvin pitkälle ihan maalaisjärjellä, mitä vähemmän ostat puolivalmisteita tai valmisruokia, sitä parempi.

 

Käytän keittiövaakaa nykyään välillä, koska sillä on nopea ja helppo tarkastaa eri ainesosien riittävyys annoksessa. Aiemmin ajattelin, että siitä koituisi jotenkin hirveästi lisäduunia ruoan valmistuksessa, mutta päin vastoin se on helpottanut sitä aikalailla. Jos vaakaa ei kuitenkaan löydy, rakennan ateriat ihan vanhan kunnon lautsmallin mukaisesti. Puolet salaattia/kasviksia, 1/4 lihaa/kanaa/kalaa ja 1/4 perunaa/riisiä/pastaa.

 

Usein korvaan tuon peruna/riisi/pasta-osion juureksilla. Tämä toimii siis niin koulun ruokalassa kuin kotona syödessä. Vierailla ollessa tai missä vain muuallakin ruokaillessani rakennan yleensä annokseni samalla periaatteella.

 

Aamupalaksi syön melkein poikkeuksetta 2 ruisleipää, joissa on Voimariinia, juustoa ja keitetty muna/kurkkua päällä. Iltapalaa syön nykyään harvoin, koska iltaruoka tulee syötyä niin myöhään. Juon illalla teetä joka rauhoittaa ennen nukkumaanmenoa. Päivän mittaan myös napostelen. Syön pieniä välipaloja melko usein, jottei verensokerit heilahtele. Niitä voi olla vaikka smoothiet, munakkaat, porkkanat, hedelmät, ruisleipä, puurolautanen, mitä ikinä keksit!

 

Ja viimeinen vinkkini: älä ole turhan ehdoton. Itse koen, että jos luovut kaikesta mistä tykkäät ja sitten pidät kerran viikossa päivän kun ahmit napaasi karkkia, pitsaa, jäätelöä ja muffinsseja, ei se voi olla kovin hyvä vartalollesi. Mielummin seuraat mielitekojasi, mutta pidät ne kohtuullisissa määrissä.

 

Oliko tästä apua?

I have gotten a lot of questions about my eating habits lately. I thought it might be easier to write about my everyday meals here. I like my body lean, and this is the way to keep my figure.

 

You ask a lot about the calories: how much should you eat them and so on. My first tip is: don't concentrate on the calories! They don't tell much about what the food will do to your body.  The more important thing to watch is, what the food contains? It's pretty easy to know what's good for you and what's not. Just use your common sense and do everything you can, by yourself.

 

I use sometimes the kitchen scale, because it's quick and easy way to make sure your'e getting the amounts right. If you don't have a kitchen scale, you can put salad on one half of the plate, and the other half 50-50 fish/chicken/meat and rice/pasta/potatoes. I often replace rice/pasta/potetoes with veggies. These are the simple principles that I use everyday, whether I'm at school, home or visiting someone. I also snack a lot during the day. That keeps my blood sugar stable. Those snacks are for example smoothies, omelettes, fruits, carrots, porridge, you name it..

 

And my final tip: don't be too hard on yourself. I believe that if you give up on everything you enjoy and then once a week you eat chips, ice cream, pizza, cupcakes, that can not be healthy & good for your body. Follow your cravings, but keep them in reasonable amounts.

 

Was this helpful at all?

Kommentit (28)

Jenni

Kiitos tästä :) loppujen lopuksi se on hyvin helppoa miten koota se oikea annoskoko mutta kuinka siitä sitten käytännössä tekee niin vaikeaa, lautaselle pakkautuu aivan liika kaikkea ja sitten onkin aivan ähky olo.. Viime aikoinaon jotenkin muutenkin tuo ruokailu vaikeutunut kun on olu kauheassa flunssassa ja normaali ruoka ei vaan maistu :( Tästä kun parantuu niin alkaa taas ruokatapojen muttaminen :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Joo flunssassa tosiaan ei oikein porkkanat maistu! Mutta toisaalta sillon kannattaa väkisinkin syödä vähän jotain marjoja ja hedelmiä niin saa hyviä vitamiineja :) parane pian!

Christian

Rob, I completely aimdre your work.I think Kirsten as Bella, was a very strong willed character, especially for her age.so in many ways it was expected that the character would transition to a fearless, beautiful goddess like vampire :)

Riikka

Oon huomannu, että ruokapäiväkirjan pitäminen sellasessa palvelussa, joka laskeskelee ravintoainemääriä kaloreiden lisäksi, auttaa tosi paljon painonhallinnassa. Kiloklubi on mun suosikkipalvelu (vaikka oon normaalipainoinen, enkä erityisesti yritä laihduttaa), se antaa hyvin palautetta siitä onko kasviksia tarpeeksi, onko rasvoista tarpeeksi suuri osuus tyydyttymättömiä, onko tarpeeksi kuitua jne. :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Toi on totta! Oon joskus kans kattonut että miltä näyttää :) ne on hyviä jos ei oikein tiedä mitä tarvis että tulis ympyrät täyteen!

Saga

Kiitos hyvästä tekstistä! Vaikka olenkin entinen kilpaurheilija ja edelleen hyvin liikunnallinen ja syön perusterveellisesti ja mielitekoni mukaan, mitiskelen turhankin usein sitä painoa ja kroppaa. En ole koskaan ollut mikään ruipelo (en tosin myöskään ylipainoinen) ja olen aina halunut olla n. 5-7kg kevyempi. Tässä juuri mietiskelin, että mitä tulisi tehdä karsiakseen muutaman kilon siitä vatsan ja vyötärön kohdalta, jonne "läskini" yleensä asettuu. Ja olenkin miettinyt pari päivää, kun viime aikoina onkin tullut nautittua hiukan liikaa herkkuja...
...kunnes aloin miettiä sitä ihannepainoa, että ehkä tosin muutaman kilon voisin karsia, mutten sen enempää, sillä silloin en varmasti voisi hyvin! Kaikilla meillä on oma ihannepaino, ja turha vertailla liikaa kaverin kanssa. Pääasia syödä perusterveellisesti, herkutella sillon tällön ja tietysti liikkua sopivasti, silloin se oma ihannepaino varmasti löytyy!

Ella

Mulla ei ole mitään varsinaista ihannepainoa, mutta haluaisin olla alle 60-kiloinen :D Olen tykänny kropastani eniten kun olin 167cm/54kg ja nykyisin olen saman pituinen, mutta paino on 60kg. Tällä hetkellä mulla on kiinteytysprojekti meneillään, pitäisi siis osa kehon rasvasta korvata lihaksilla, mutta kilojen kanssa mulla ei ole sinänsä mitään tavoitetta vaan peilin kanssa tehdään yhteistyötä :) Voisitkohan tehdä postauksen siitä, mitkä ruuat ei ole hyväksi kiinteytymisen kannalta tai, että minkälainen ruokavalio sitä kiinteytymistä edistäisi? Mulla on hankalaa päästä leivän syömisestä eroon ja tuntuu, että päivän aikana loppuu ruokavaihtoehdot kesken kun yrittää syödä usein pieniä annoksia kerrallaan. Kaikkea hankaloittaa se, etten voi sietää kalaa, mitään lihaisaa lihaa (pihvit, possu yms.), en syö puuroa jne. Sitten taas jos syö joka päivä samoja juttuja, alkaa kaikki ruoka ällöttää :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Sä oot ihan oikeessa! Pitää vaan itse viihtyä omassa vartalossa ja arvostaa sitä. Ihan turha verrata muihin:)

Fanni

Mä opin viime syksynä tärkeän asian, paino ei ihan oikeasti kerro mitään. Joo, ihan yleinen kaikkien tiedossa oleva fakta, mutta jotenkin olin pinttynyt siihen että vaa'an pitää näyttää tietty luku, jotta olisin tyytyväinen. Mun paino ei ole viimeisen vuoden aikana muuttunut kuin yhkä kilolla tai kahdella. Toisaalta olo on voimakkaampi ja lihakset (varsinkin vatsa) on tullut paljon paremmin esiin. Ajattelinkin että vastaedes käyn tätä keskustelua hyvästä kropasta mieluummin peilin kuin vaa'an kanssa. Itsepäisenä ihmisenä kaikki pitää kokea itse uskoakseen :D

Kannustaisin ihmisiä rohkeasti kokeilemaan millainen ruokavalio itselle sopii. Jättää tai vaihtaa ruoka-aineita ruokavaliostaan pikku hiljaa ja kuuntelee mitä kroppa tai mieli sanoo. Yksi hyvä keino mun mielestä on välttellä huonoja ruokia on miettiä mitä ne tekee kropalle. Ei kauheesti sen jälkee tee mieli vetää irtareita kilo yhtenä iltana :D Myös yksi herkkupäivä viikossa auttaa, kun pysyy kohtuudessa siinäkin. Ei se terveellinen ruokavalio oo mitään rakettitiedettä. Kirjallisuutta ja asiantuntijoita on vaikka millä mitalla, niitä hyödyntämään jos siltä tuntuu :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Sinäpä sen sanoit! Sitä tietoakin on vaan nykypäivänä niin erilaisa että tavallinen ihminen saattaa mennä sekaisin:D kun oikeasti ne asiat on ihan iisejä!

15-vuotias tyttö

Kuinka monta kertaa syöt päivän aikana ja monelta syöt iltaruuan, ettei enää sen jälkeen ole tarvetta iltapalalle?

Ihailen sua kovasti ja oon tässä yrittänyt miettä miten saisin hyvän kropan ilman että asiat lähtee käsistä, koska niin kävi jo kerran ja laihuin pienessä ajassa yli kymmenen kiloa. Se ei tehnyt hyvää kropalle eikä mielelle. Nykyään asiat on paremmin, mutta haluaisin kuitenkin pitää kropan hoikkana mutta sopivasti lihaksikkaana ilman liikaa stressiä syömisistä ja treenaamisesta?
Onko sulla jotain neuvoja/vinkkejä tän ikäselle tytölle syömisen ja treenailun suhteen ? :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hyvä että tiedostat tuon että homma on lähtenyt lapasesta. Mun mielestä hyvä nyrkkisääntö on syödä sen verran ja sen verran usein ettei ole nälkä juuri koskaan, mutta ruokaillessa kuitenkin ruoka jo maistuu. Kun kuuntelee omaa kroppaa niin kyllä se alkaa antaa merkkejä:) mä syön iltaruoan joskus 19-20 aikaan normaalisti jos menen aikaisin nukkumaan.

Ounou

Ihanaa, joku muukin on aamupalan suhteen leipä-fanittaja! Paras ruokailu kaikista päivän ruokailuista <3 ja myös ihanaa, että herkkusi on oikeita herkkuja. Jotenkin tuntuu oudolta, että monen terveellisen ruokavalion noudattajan suurin "herkku" on turkkilainen jogurtti hunajalla ja pähkinöillä tms...

Minun ruokailutottumukseni pohjautuu pitkälti joku aika sitten mainitsemaasi 85% ja 15% tai vastaava. Arkena melko tarkka ruokavalio ja viikonloppuna pientä hölläystä. Tosin nyt, kun tavoitteena pudottaa 4kg, niin yritän viikonloputkin katsoa mitä suuhuni pistän. Jos haluaa, että paino pysyy kurissa painonpudotuksen jälkeen, tärkein pointti on mielestäni kaiken maailman dieettien välttäminen. Eli syö normaalisti, mutta terveellisesti. Kyllä terveellinen ruoka voi olla muutakin kuin kuivaa kanaa. Muuten paino tulee takaisin aika äkkiä, kun muuttaa ruokailun taas "normaaliksi". Aina mietityttää siinä Jutta ja superdieetissäkin, että aikooko tuo jatkaa samanlaista syömistä koko elämänsä, jotta paino pysyy kurissa...?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Joo noin sen pitääkin mennä! Kai se juttakin antaa periaatteessa sellaiset "raamit" siihen perusterveelliseen ateriaan (monilla kun ei ole käsitystä mitä sellainen sisältää) ja sitten niistäkin voi poiketa jatkossa tuolla samalla säännöllä :) oon ihan samaa mieltä ettei liian tiukkoja sääntöjä kannata itselleen asettaa.

Marjaana

Kiitos innostuksesta hoikan ja terveellisen elämän parissa! :)
Miten oot määritellyt ton sun "ihannepainon"? Vaikutat tosi hoikalta, paljon mahdat painaa jos sopii kysyä?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Se on se missä itse viihtyy parhaiten:) eli kaikilla tietenkin eri. Mä viihdyn tällaisena laiheliinina. En tosin ole kyllä käynyt vaa'alla moneen kuukauteen.

kattila

Vaaka ei kerro mitään! Tai kertoohan se paljonko lihakset,luusto,nesteet ja rasva painavat yhteensä.
Kehonrakentajilla ja ns. bodaajilla on kaikilla painoindeksi yli normaalin eikä läskiä varmasti yhtään.
Kyllä se perse pienenee kun jättää valmisruuat ja pullaleivät syömättä.

camilla

Moikka! Oon miettiny sitä, että tahtoisin karistaa ylimääräisiä kiloja ja haluan muuttaa ruokailutapojani. Yritän syödä terveellisesti ja oikein, mutta on yksi mutka matkassa - en yleensä pysty syömään ruokarytmin mukaan. Koulumatkani on todella pitkiä, ja joka toinen viikko ruokarytmini menee suurinpiirtein näin: syön aamulla 8-9 aikaan, seuraavan kerran (ehkä) koulussa klo 11 ja seuraava kunnon ateria on vasta 18 - 21.00 aikoihin, koska koulumatkat ja harrastus vievät todella paljon aikaa. Olen kuullut, että ruokarytmi on tärkeä osa painonpudotusta, mutta onko pudotus mahdollista myös ilman ruokarytmiä, ja miten se eroaa? Onko se hankalampaa tms?

Kiitos :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voisitko ottaa eväät mukaan? Tai eväitä. Tuo on todella hankala rytmi muuten painonpudotuksen kannalta. Illalla syö sitten koko päivän edestä eikä aineenvaihdunta pysy tasaisena. Tämä toki vain minun mielipiteeni. Itse varmaan yrittäisin aina ottaa pieniä eväitä mukaan ja napsia niitä iltapäivän aikana. :)

Ninni

"Viihdyn tällaisena laiheliininia". Siinä onkin hieno tapa ilmaista asia ;) itse anoreksiaa sairastavana, tosin kovaa parannustyötä tekevänä voisinkin alkaa käyttää kyseistä sanontaa. Mitä luulet että lääkärit sanoisi? Ihan tosi hei, ei kukaan siis KUKAAN voi tosissaan viihtyä laihana. Kun se on niin kovan työn ja tuskan takana, ruuan miettimistä, punnitsemista, kieltäytymistä jne. Sinä saat sen vain kuulostamaan niin helpolta ja mukavalta. Mutta "viihdyn laihana", se tulee ehdottomasti sanavarastooni..onkohan sinunkaan ruokailukäyttäytyminen ihan puhtaasti tervettä?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Mun normaali paino on tällainen. Jos haluaisin lisää kokoa ja lihasta, olisi se silloin minulle kovan työn ja tuskan takana. Ei toisin päin. :) mulla on kaikki ravintoarvot huippuluokkaa, joten mitään epäterveellistä ei ole hoikassa varressani. Anoreksia on täysin eri asia.

Sini

Oletko kuitenkin normaalipainon rajoissa? Todella harva ihminen on "luonnostaan" alipainoinen niin, että painoindeksi olisi paljon alle 18,5. Poikkeuksia tosin löytyy. Pitää myös muistaa, että ihmisten kehot ovat niin kovin erilaisia; samassa painoindeksissä olevat henkilöt voivat näyttää ihan erilaisilta. En kuitenkaan usko, että omassa biologisessa normaalipainossa kenenkään tarvitsee hirveästi miettiä, mitä suuhunsa laittaa. Siksi tuo, että tällaisella ruokavaliolla "pysyt mitoisassi" vään särähtää korvaani. Tajuan kuitenkin mitä tarkoitat sillä, että viihdyt hoikkana! Ja kyllähän tuo ruokafilosofiasi kuulostaa järkevältä. :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

En ole alipainoinen vaan painoindeksi on ihan normaali :) mutta kyllä mun pitää ainakin miettiä että mitä suuhuni pistän. Kaikilla on tietysti erilaiset vartalot ja jotkut voivat pysyä todella hoikkina vaikka syövätkin todella epäterveellisesti. Silloin kuitenkaan on harvoin hirvein hyvä fiilis.

Sini

En nyt siis tarkoittanut sitä, että mättäisi ihan mitä vaan ja söisi epäterveellisti. Tarkoitin, että keho pyrkii siihen painoon, missä sen on hyvä oll ja siinä on myös helppo pysyä. Jos pitää hirveästi vahdata syömisiä niin en usko, että kroppa on ideaalissa painossaan, koska pyrkii saamaan painoa ylöspäin.Biologisessa normaalipainossa ei tarvitse kärsiä nälästä eikää kummemmin vahtia, mitä syö. Kyllä mä ainakin vedän jotain herkkua päivittäin ja syön yhden voileivän lisää, jos on nälkä. En usko, että joka päivä pitää noudattaa jotain ruokalistaa vaan keho kyllä kertoo, mitä se tarvitsee ja kuinka paljon. Mietin vaan, että annatko itsellessi luvan esim. ottaa lisää ruokaa/ napata palan suklaata, jos tekee mieli. Hyv jos annat! Ja niin kuin jo sanoin, ruokaommassi kuulostavat tosi jrkeviltä! :) Harmittavan usein me emme vain osaa kuunnella kehon viestejä ja tulkita niitä oikein.

Haluan vielää huomattaa, että oma ihannepaino ei todellakaan aina ole sama kun biologineen normaalipaino. Musta nääytän parhaalta, kun olen tosi laiha, mutta silloin kehoni ei tosiaankaan voi hhyvin. Ei siis voi sanoa, että se paino, jossa "viihtyy" paraiten, olisi se terveellisin ja paras.

Hihi anteeksi kun tälleen avaudun, mutta nää on mielenkiintoisia juttuja! Kiitos muuten kivasta blogista! :)

Iitu

Joskus mainitsit,että oot luopunut maitotuotteista?vieläkö korvaat ne jollakin vai ootko ottanut takasin ruokavalioon? Mitkä ois hyviä proteiini pitoisia maidottomia välipaloja,niinku kananmunan ja heran lisäksi? :) Käytätkö mitään superfoodeja?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Mä käytän osaa maitotuotteista, kuten juustoja ja kahvia maidossa mutta en esimerkiksi rahkaa. Esimerkiksi tonnikalaruisleipä/riisikeksi, quinoa salaatti, banaanipannarit, munakas eri kasviksilla, avokado joka on täytetty katkaravuilla. Mun mielestä Vilma P. Kirjoitti blogissaan jonkin aikaa sitten maidottomista ja gluteenittomista välipaloista.