Jenkkireissun jälkeen keho oikein janosi puhdasta ruokaa. Oikean ateriarytmin opettelu oli myös edessä, koska kroppa oli tottunut todella suuriin annoksiin, joita syötiin pari kertaa päivässä. Päätimmekin ottaa kämppikseni kanssa härkää sarvista ja suunnitella koko viikon ruoat etukäteen, jotta kunnon ateriarytmi olisi kaikkein vaivattomin sisäistää. Vaikka omalla kohdalla terveellinen ruokavalio on edellytys omalle hyvinvoinnilleni, kaipaan silti hiukan suunnitelmallisuutta sen toteuttamiseen.

 

Tästä eteenpäin tulen syömään aamiaisen, välipalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Koska alkuun on tärkeä osata pitää ateriakoot tarpeeksi pieninä, että parin tunnin päästä on taas nälkä, ostimme myös keittiövaa'an. Se on pinkki, pieni ja suloinen ja maksoi vain 14,90€ Clas Ohlsonilta. Lounas ja päivällinen tulee menemään suurinpiirtein tällä kaavalla: kasviksia 200 g, pastaa/riisiä 50 g, lihaa/kalaa/kanaa 100 g + munaa/raejuustoa. Tästä on todella helppo varioida erilaisia aterikokonaisuuksia. Välipaloina syön smoothieita ja hedelmiä. 

 

Ensin tosiaan teimme viikon ruokalistan valmiiksi välipaloineen ja kirjoitimme sen perusteella kauppalistan. Ajoimme vähän pidemmälle isoon kauppaan ja ostimme koko arkiviikon ruoat kerralla. 

 

Kun miettii ruoat valmiiksi, eikä mene nälkäisenä kauppaan pyörimään, on helpompi tehdä viisaita valintoja. Kaupasta selviää myös nopeasti pois, eikä viikolla mene aikaa kauppareissuihin. 

Jo muutama päivä kunnon ravintoa on vaikuttanut positiivisesti mielialaani ja energiatasoihini. En malta odottaa, kuinka hyvä olo on kuukauden päästä. Pyrkimyksenä on totuttaa keho taas tällaiseen useasti syömiseen. Tämä ei ole siis mikään kuuri tai dieetti. Syön sillä tavalla, kuin pyrin syömään jatkossakin. Sain myös todella mielenkiintoisen kirjan Detoxista joululahjaksi ja aion poimia sieltä varmasti asioita ruokavalion tueksi. 

 

Eilen illalla teimme proteiinipastaa jauhelihakastikkeella. Siitä tuli oikein maukasta. Jauhelihan lisäksi laitoimme kastikkeeseen Dolmion tomaattisoossipurkin, 3 valkosipulin kynttä, 2 punasipulia, 1 paprikan, 10 miniluumutomaattia ja pienen palan fetaa. 

 

 

 

Ruokavinkkejä on varmasti tulossa lisää tällä viikolla! Listalla on ainakin  uuniperunaa, täytettyjä kananrintoja ja kasvis-jauheliha-fetamuhennosta. 

 

Joten jos terveellisen ruokavalion noudattaminen tuntuu vaikealta, kokeile näitä helppoja kikkoja: vaa'alla punnitseminen ja ruokien etukäteen suunnittelu. Niillä helpottaa omaa arkeaan todella paljon. Pidin ennen vaakaa hiukan hifistelynä ja fitnesskisaajien juttuna. Ajattelin, että onpa rankkaa joutua punnitsemaan jokainen suupala. Kuitenkin se on helpottanut ruoanlaittoa huomattavan paljon kun aina tulee tehtyä tarkalleen oikea määrä. Sen avulla tietää myös saavansa tarpeeksi energiaa, eikä tule syötyä itseään ähkyyn. 

 

Mukavaa viikon alkua!

Kommentit (10)

A

siis onko noi vihanneksia tossa kelmu/vakuumipakkauksessa :D en oo ikinä nähnyt niitä myytävän noin

Dounou

Mahtavaa! Olen harjoittanut tätä jo pari vuotta ja nykyään sunnuntai-illan kohokohtani on kaivaa kansio, jossa on lehdistä ja netistä (myös sinun blogista :)) kerättyjä reseptejä, esiin ja suunnitella seuraavan viikon menu. Menee siinä aikaa tietysti (varsinkin kun toisella silmällä katselee telkkaria), mutta sen ajan voi helposti laskea pois niistä ylimääräisistä kauppareissuista, joita ei tarvitse tehdä. En tiedä onko hifistelyä, mutta lopuksi kirjoitan kaikki ostoslistan tuotteet samaan järjestykseen, kuin ne on kaupassa. Silloin kauppareissu pysyy lyhyenä (mies kiittää) ja ei tule käveltyä ikinä sipsi-/karkki-/alkoholi-/tms hyllyjen ohi, koska tosi harvoin listalla on mitään niistä. Näin säästyy turhilta houkutuksilta ja heräteostoksilta :) muutenkin mulla on kirjoittamaton sääntö, että listan ulkopuolelta en ota asioita.

Ajan lisäksi säästyy ihan tajuttomasti rahaa!! Just siksi, että on lista kaupassa ja ei osta sen ulkopuolelta mitään. Joskus kun pitää extempore käydä kaupassa ilman mitään suunnitelmaa, mitä tänään söisi, saattaa rahaa mennä helposti saman verran kuin viikon safkoihin.

Yksi hyvä juttu on myös täsmä-ostaminen. Jps tiedän, että tarvitsen koko viikkona yhteen ruokaan 2dl maitoa, en osta litran pönikkää, vaan 2dl tetran. Meillä ei juoda maitoa muuten, mutta tämä siis vain yhtenä esimerkkinä.

Meillä on kahden hengen talous ja rahaa menee yleensä viiden päivän ruokiin 50-70e. Siihen kuuluu siis aamiais- ja välipalatarvikkeet sekä kunnollinen iltaruoka per päivä. Lounaan syömme molemmat töissä, mutta usein iltaruoasta riittää ainakin toiselle myös lounaaksi.

Pitäisi kyllä ehdottomasti petrata siinä, että tekisi ruokaa myös viikonloppuna enemmän itse. Liian usein tulee syötyä ulkona, kun on viikolla tehnyt lähes joka päivä itse ruokaa.

Tätä kaikkea kyllä helpottaa suuresti se, että viihdyn keittiössä ja jaksan olla siellä parikin tuntia töiden jälkeen tekemässä ruokaa. Tykkään kokeilla uusia reseptejä ja haalinkin niitä paljon itselleni :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hahaha ei oo totta! Ihan sama täällä :D mä ilmotin heti kun kämppis kirjotteli listaa, että alotetaan ekaks hevi osastosta ja sitten siitä loogisesti eteenpäin :D eli toinen yhtä hifistelijä löytyy täältä.

Noi kaikki on niin totta mitä sanoit. Meillä meni 5 päivän ruokiin vähän yli 80€, mutta varmaan tässä alkaa oppia suunnittelua paremmin, niin että kulutkin pienenee.

Ainoa miinuspuoli on tuo, ettei meillä ole autoa aina käytettävissä. Julkisilla tollaset reissut ei ookaan sitten niin houkuttelevia :D

Dounou

Oho, piti vielä laittaa vikaksi luvuksi tuohon raamattuuni, että tsemppiä viikko-ostoksiin! Siihen jää koukkuun :D

sade

Hei mua kiinnostaa tuo vaa'an käyttö! :) Millä tavalla siis käytät sitä? Jo ruokaa laittaessa vai? Ja mua myös kiinnostais että teetkö minkäänlaisia eväsannoksia esim. töihin, kouluun tms.? Ja jos teet niin millä tavalla annostelet ne että ruokaa on varmasti oikea määrä :) Tuntuu kamalan typeriltä kysymyksiltä mutta kaipaan nimenomaan ruoka-asioissa ihan perusneuvoja muakin kun puhdas ruoka ja varsinkin oikean kokoiset annoskoot kiinnostaa, kun tuntuu että monesti tulee syötyä liikaa ja ähkyyn asti :/

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Joo juuri nimenomaan ruokaa laittaessa. Luhoissahan näkee kaupassa jo grammamäärät niin niistä on helppo päätellä, paljon on 100g esimerkiksi. Laitoin nuo grammamäärät tuohon postaukseenkin, eli punnitsen kasvikset ja pastat/riisit ennen keittämistä. Ei tule keitettyä liikaa, ja toisaalta tiedän saavani tarpeeksi ravintoa:) eväitä teen töihin tai otan edellisen päivän jämät! Koulussa ostan usein ruisleivän tai jonkun jos on pitkä päivä. Tärkeää on ettei ruokavälit veny liian pitkiksi, kun sitten verensokeri laskee ja musta tulee ihan hirviö :D
Mutta kokeile vaikka noilla 50g riisiä/pastaa + 100g lihaa tai kalaa ja 200g kasviksia. Sillä pääsee jo pitkälle.

Tuuli

Olet kyllä ihailtavan suunnitelmallinen :) Kuinka noin tarkat suunnitelmat aijot käytännössä toteuttaa koko viikon ajan, kuitenkin normaalisti elämässä kaikkia menoja ja tekemisiään ei voi (tai mielestäni ainakaan pidä) suunnitella liian tarkasti, joten samalla jokaisen välipalan/aterian valmistus ja ruokailu pitää myös suunnitella: missä ja miten ne toteuttaa.
Olisi kyllä positiivista vaihtelua lukea blogistasikin myös noista matkalla olleista ruokailuista sekä muista menoista, joita lomailuun kuului :) Toivottavasti tekisit myös näistä asioista yhtä tarkat postaukset, kuin näistäkin :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

No mä oon sen verran kotihiiri, että en usko olevan kovin hankalaa mulle! Säästän muutenkin reissuun rahaa, joten on vaan hyvä ettei tule paljoa käytyä ravintoloissa. :) Silloin kun on kokoajan menossa, tarvii tietysti vähän parempaa suunnittelua ja eväiden valmistusta. Mutta ei sekään ole mielestäni mahdotonta! Ja tällä viikolla olisi tarkoitus tehdä reissusta jonkinlaista ruokapostausta!