Nyt olisi vaihteeksi taas treenijuttuja niin kuin eilen lupailin. Tässä muutamia liikkeitä, joita voi kotona hyvin tehdä jos omistaa kahvakuulan ja käsipainot.

 
1. Kahvakuula pään ympäri. Teen tätä yleensä alkuun lämmittelyksi. Muista vaihtaa suuntaa puolessa välissä.     Vartalo pysyy paikallaan, vaikka tuossa animaatiossa näyttääkin siltä että se liikkuisi.
 
 
2. Kahvakuula vartalon ympäri. Sama juttu kuin edellisessä, nostattaa myös hyvin sykettä jos tekee tarpeeksi isolla kuulalla. Kannattaa varoa, ettei kuula lipsahda kädestä vaihdon aikana. Mietin sitä aina itse kun heittelen sitä tuossa tv:n edessä.
 
 
3. Monipuolinen käsipainoliike. Teen näitä yleensä 4 x 8 tai 4 x 10. 
 
 
4. Loppuun vielä pari ojentajaliikettä, joita teen yleensä 3 x 10 tai 4 x 8 hauissarjojen väleissä.
 
 
 
En osannut päättää kumpi olisi selkeämpi tapa esittää liikkeet, joten laitoin kumpiakin. 
 
Mitä mieltä muuten olette tällaisista treenijutuista? Huomenna on vihdoin tulossa treenijuttua vatsalihaksista.
 
En ole mikään ekspertti tällä alueella, joten suhtautukaa näihin sen mukaan.
Nämä ovat vain liikkeitä joita itse tykkään tehdä, eivätkä vie kamalasti aikaa :)
 



EDIT: tällainen kommentti tuli kahvakuulasta : Yksi korjaus: tossa kuulan heittelyssä kropan ympäri niin kädet kuuluisivat olla rennon suorina:) Koska sen on tarkoitettu lämmittävän koko kroppaa, kuuluu sitä kuulaa heiluttaa enemmänkin koko kropan voimalla eikä lähes ollenkaan käsien. Tämä on yleisin moka kahvakuulaliikkeissä, joita sitten aina oppilailta korjaillaan. Eli kädet rennosti suorina jolloin kuula liikkuu omalla painollaa, sitä ei kuulu ollenkaan nostaa käsillä.

Kommentit (16)

Pirkko

Yksi korjaus: tossa kuulan heittelyssä kropan ympäri niin kädet kuuluisivat olla rennon suorina:) Koska sen on tarkoitettu lämmittävän koko kroppaa, kuuluu sitä kuulaa heiluttaa enemmänkin koko kropan voimalla eikä lähes ollenkaan käsien. Tämä on yleisin moka kahvakuulaliikkeissä, joita sitten aina oppilailta korjaillaan. Eli kädet rennosti suorina jolloin kuula liikkuu omalla painollaa, sitä ei kuulu ollenkaan nostaa käsillä. Kannattaisi varmaankin korjata tuo moka noista kuvista, koska kaikki eivät päädy lukemaan näitä kommentteja.

Anonymous

Jee hyvä setti. Noi kaksi ekaa on mullakin osana kahvatreenin lämmittelyä. Ja joo, rentona kädet siinä kakkosessa. Tohon lisäksi vatsa-crunchi niin, että kuula on alhaalla sylissä ja yläasennossa ojennat kahvakuulan kohti taivasta suorin käsin niin johan rupeaa tapahtumaan... Oon itse saanut keskivartalon tiukemmaksi kahvakuulan avulla aika lyhyessä ajassa!t. Timo

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei toi on hyvä! Pitää kokeilla seuraavalla kerralla. Kahvakuula on kyllä ihan loistava! :)Kiitos vinkistä!

Elina

Hei tää oli tosi kivasti toteutettu! :) Animaation avulla tuli paljon helpommin ja selvemmin liike tutuksi. :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Jeii! Kiva! :) mun on vaikea aina selittää noita kun en tiedä oikeita nimiä. Hyvä että tykkäsit!

Anonymous

Todella hyvä postaus, ja tosiaan noi animaatiot on helpompi tajuta kuin pelkkä kuva+selitys (tai pelkkä selitys). Lisää näitä! :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Jeee, pitää tehdä lisää! Noi animaatiot on munkin mielestä käteviä tähän hommaan :)

Anonymous

Piti vielä kysyä, minkä kokoisella kahvakuulalla teet nuo lämmittelyt, entä itse treenin?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

No mulla on kotona vain tuo 6 kg:n paino, mikä sopii sellaiseen melkein tunnin treeniin minulle hyvin. Teen sillä sellaisen videon tahdissa, ja vaikka on noinkin kevyt niin kyllä siinä hiki tulee aika äkkiä :D Salilla teen lyhyempiä sarjoja, joten silloin minulla on yleensä 10 kg:n kuula, joka ei sekään siis mikään kovin painava.

Anonymous

Todella hyvä postaus, kiitos kotitreenivinkeistä! Itselläni taitaa olla sama tilanne kuin sinulla, eli opiskelujen ohella ei rahaa aina riitä salikortin hankkimiseen. Mutta sehän ei treenaamista estä;) Kysyisin vielä, että teetkö molempia ojentajaliikkeitä tuon 3x10 (eli tällöin yht. 6x10) vai esim. toista sarjaa kerran ja toista kaksi? Saikohan tuosta mitään selvää:)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Moikka, Teen jompaa kumpaa 3 x 10, tai sitten niin että esim. Ensin ensimmäistä 1x10, sitten toista 1x10 ja sitten taas ensimmäistä 1x10. Ymmärsitköhän tästä onnettomasta selityksestä? :D vai tarkoititkohan käsiä? Jos tarkoitit niin siis kumpaakin kättä aina 10 toistoa. :)

Anonymous

juuri tuota tarkoitin, että 3x10 jompaa kumpaa molemmille käsille:) kiitos! itse olen aloitteleva "kotitreenaaja" ja siksi toistojen määrä olisi kiva tietää, jotta ppystyy sitten miettimään itselleen sopivia painoja. Hyvää syksyä ja treenausta!