Tabata on useimmille varmasti jo tuttu treenimuoto, mutta kerrataan vielä hiukan. Se on todella intensiivinen treeni, joka kestää vain 4 minuuttia. Sen voi tehdä millä tahansa lihaskuntoliikkeillä, kunhan ne ovat tarpeeksi rankkoja. Yhtä liikettä tehdään aina 20 sekuntia, jonka jälkeen levätään 10 sekuntia. 

 

Tabata on todella tehokas treenimuoto ja siitä voi tehdä helposti erilaisia variaatioita. Tabata treenillä voi tehdä myös pidemmän harjoituksen, jossa teet vain yhtä liikettä 4 minuuttia ja vaihdat liikettä sen jälkeen. Esimerkiksi 3 * 4 minuuttia on todella rankka treeni tällä menetelmällä. 

 

Youtubesta löytyy hakusanalla "tabata music" valmiita musiikkeja tällaisiin harjoituksiin, jossa biisi siis kestää 20 sekuntia ja sen jälkeen tulee 10 sekunnin tauko. Tässä kuitenkin viimeviikkoinen treenini. Aluksi kuvittelin, että tämä on melko helppo, mutta kummasti vain sain itseni ihan rikki. Kannattaa lämmitellä ennen tämän tekemistä. 

 

 

Hyviä treenejä ja mukavaa viikon alkua! 

Kommentit (2)

pööpö

Moi! Tein tämän aamujumppana tänään ja oli kyllä tosi kova treeni. Kuitenkin tuo grasshopper -liike jäi vähän mysteeriksi minulle. Se ei oikein tuntunut miltään, joten en ehkä osannut tehdä sitä oikein. Onko sinulla mitään vinkkejä siihen? Miltä se sinulla tuntui?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Outoa! Toi grasshopper oli mun mielestä kaikista vaativin liike. Meet siis punnerrusasentoon ja suoristat jalkaa niin että vastakkainen kyynerpää ja polvi kohtaa. Tuntuu ihan törkeä polte kyljessä ainakin mulla :D