Kun puhutaan treenien kestosta, monet ovat usein hämmästyneitä siitä, kuinka lyhyitä treenejä teen. Joku pyysi minua keksimään 30 minuutin lihaskuntotreenin, jonka voi tehdä omassa olohuoneessa. Innostuin heti! 

 

Silloin kun on ollut pitkä päivä, tekisi mieli vain rojahtaa sohvalle ja olla loppuilta tekemättä yhtään mitään. Välillä se onkin ihan tarpeellista. Jos kaikki illat menee näin, suosittelen kokeilemaan tällaista pikaista treenituokiota. Siitä saa uskomattoman paljon energiaa, eikä tarvitse viettää koko iltaa zombina. 

 

Treeni kestää 15 minuuttia ja sen voi tehdä halutessaan 2 kertaa läpi:

 

1. Tee jokin tajunnanräjäyttävä soittolista, mikä saa hyvän fiiliksen!

 

2. Laita vaikka kännykästä sekunttikello pyörimään ja tee kutakin liikettä minuutti:



    • paikallaan hölkkäys

 

    • haarahypyt

 

    • kyykkyhypyt

 



 Varsinainen treeni (klikkaamalla alleviivattua tekstiä näette videon liikkeestä):



    1. 10 kpl yhden jalan kyykkyjä/ jalka (itse joudun pitämään tukea jostain)

 

    1. 10 kpl varpaille nousuja yhdellä jalalla/ jalka

 

    1. 10 koirankusetuksia/ jalka 

 

    1. 30 dippiä matalalla tasolla

 

    1. 10 punnerrusta

 

    1. 10 ojentajapunnerrusta

 

    1. 20 vatsalihasrutistusta

 

    1. 20 vatsalihaskiertoa

 

    1. 50 pyöräilyliikettä selinmakuulla

 

    1. 20 selkälihasliikettä päinmakuulla. Pidä aina hetki ylhäällä.

 

    1. 1 minuutin lankutus

 

    1. 20 vipunostoa sivuille (jos ei ole käsipainoja, täytä 2 1,5 l vesipulloa)

 

    1. 10 pystypunnerrusta (tämän voi myös tehdä vesipulloilla)

 

    1. EXTRA! Jos kotoota löytyy leuanvetotanko, tee 3 x oma maksimi. Se voi olla vaikka 3 x 1 leukaa.



Tein tämän eilen vain kerran ja aikaa meni tosiaan 15 minuuttia. Olin jotenkin ihan nuutunut töistä kotiin tullessani ja päätäkin hiukan särki. Meinasin jo jättää treenin tekemättä, mutta onneksi kiskoin treenikamat päälle. 15 minuuttiakin auttoi siihen, ettei päätä enää särkenyt ja olo oli muutenkin paljon parempi. 

Kommentit (9)

Laura

Oijoijoi! Älä tee noin tota kyykkyä!! Polvet menee. Polvi ei saa mennä yli varpaiden kun kyykistyt! Ja kantapää maassa.

Jake

Suurin osa olympia tason painonnostajista kyykkää niin, että polvi menee yli varpaiden - puhumattakaan siitä, että heillä on selässään satojen kilojan painot. Ei ole mitään tieteellistä tai muutakaan todistetta, etteikö polvi saisi mennä varpaiden yli. Omalla painolla on erittäin hankala saada normaali kroppa rikki kyykkyjä tekemällä. On täysin sallittu variaatio, vaikka noin pienellä vastuksella tehtävässä liikkeessä, nostaa kantapään maasta parantaakseen liikerataan. Jos aikoo suurempien lisäpainojen kanssa tehdä kyykkyä, täytyy kantapaan pysyä maassa nilkan ja polven stabilisoimiseksi.

Venla

Onko sun keho sellainen helposti lihoova päärynä pylly vai sellainen ettet meinaa lihota millään?
Tai että ootko koskaan kärsiny minkään laisesta ylipainosta? saat kaiken vaan näyttää niin helpolta :D

lm

Heei jos teen tätä jumppaa noin 3 kertaa viikossa about puoli vuotta, niin saanko itselleni lihasta lisää ja lihaserottuvuutta?

Mape

Kyllä, mutta suosittelisin ajan kanssa lisäämään treenin voluumia ja haastavuutta. Tämmöisten treenejen mahdollistama kehitys loppuu nopeasti ja et tule näkemään mitään suuria lihas ''gainsseja''. Lenkille ja salille vaan.

Margareetta

Kiitos tästä! Aivan mahtava etenkin tällaiselle olevinaan aina kiireiselle mammalle :) Linkitin tämän omaan blogiini.