Lunta on tällä hetkellä kinoksiksi asti joka puolella. Kävely on ulkona uskomattoman hidasta. Jalat laahaavat lumessa ja satunnaisia lätäköitä täytyy strategisesti väistellä pitkillä loikilla. Silti, usko tai älä, kesä on väistämättä tulossa tänäkin vuonna. Mahdollisesti kolmen kuukauden päästä paistatellaan jo bikineissä!
 
Ihmiset havahtuvat usein vasta viikkoa ennen helteitä siihen, että rantakuntoon olisi päästävä. Koska uskon hartaasti siihen, että hitaasti hyvä tulee, kannustan kaikkia aloittamaan tämän kuntoprojektin nyt. Tässä ajassa ehtii nimittäin saada jo ihmeitä aikaan. 
 
Rohkaisen tietysti  kiinnittämään kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin huomiota vuodenajasta riippumatta. Kuitenkin kesällä pukeutuminen on niukempaa ja monet tulevat kevään tullen tietoisemmaksi vartalostaan. Talvella suurten villapaitojen alla muutama ekstramakkara ei vaivaa samalla tavalla.
 
Tämä kuntoprojekti koskee myös minua itseäni. Joulukuun treenailut jäivät osaltani todella vähäiseksi ja alkuvuoden olenkin sairasteluideni takia joutunut pysymään poissa salilta. Ei kannata kuitenkaan haukata liian isoa palaa kerralla, jottei innostus laannu saman tien. 

Tämä on myös loistava hetki siivota elämäntapojaan terveellisimmiksi, vaikka vartaloonsa olisikin täysin tyytyväinen. Rakastan itse listoja, joten mielestäni näistäkin on luonnollista tehdä sellainen.
Ota kynä ja paperi, kirjoita vaikka ranskalaisilla viivoilla asiat, mitkä haluaisit saada rutiineiksi tämän kolmen kuukauden aikana. Kirjoittamalla ne ylös, niistä tulee jollain tapaa konkreettisempia tavoitteita. Ne voivat olla mitä vain, liikunnallisia tai ruokaan liittyviä asioita.

Oma listani:

  • Korvaan aamuisen kahvikupin vihreällä teellä
  • Juoksen/ kävelen yhden lenkin viikossa
  • Joogaan tai meditoin aamuisin 10 minuuttia
  • Aloitan taas 4-jakoisen saliharjoittelun
Katso listaasi ja aloita jostain helposta. Älä yritä muuttaa kaikkia rutiineitasi yhdellä kertaa. Itse aion aloittaa vihreällä teellä, koska se tuntuu sopivan pieneltä muutokselta. Vasta sitten, kun teestä on tullut luonnollinen osa arkeani, kiinnitän huomiota listan seuraavaan kohtaan. Jos esimerkiksi juoksulenkki tuntuu liian suurelta haasteelta, aloita kävelyllä. 
 
Älä mieti liian suurpiirteisiä asioita, kuten "syön terveellisemmin", vaan pohdi mielummin mitä se sinulle tarkoittaa? Voit muotoilla tavoitteen esimerkiksi näin:"en syö ruokia, joissa on lisäaineita"/ "syön puoli kiloa kasviksia joka päivä"/ "Korvaan karkit hedelmillä ja marjoilla". Silloin sitä on helpompi noudattaa.

 

 
Tällä hetkellä kesä tuntuu niin kaukaiselta, että etsin vanhoja matkakuvia kuvituksesksi. 
Oi, miten kaipaankaan vaaleita kesäöitä, lämpimiä rankkasateita tai sitä kuuman kesäpäivän tuoksua! 
 
Tällä hetkellä voi herkutella ajatuksella, että kevät on ihan kohta täällä ja koko kesä on vielä edessä! Aika ihanaa. :)

Kommentit (40)

Anneli

Ihanan postitiivinen kirjoitus :-) Toivottavasti sairastelut on tältä talvelta ohi ja pääset sinäkin taas treenailun makuun! Tottakai on hyvä välillä pysähtyä kuuntelemaan kroppaa ja mieltä ja vaikka suosiolla laiskotella muutama päivä tai viikkokin hyvällä omatunnolla, niin jaksaa taas sitten ahertaa. Voi tehdä ihan hyvää fyysisen palautumisen lisäksi myös henkiselle :) Itse opin tän länsimaalaiselle kuntoiluperinteelle vieraan ajatusmallin vasta joogan myötä, ja oikeastaan vasta joogattuani kymmenisen vuotta, ei siis suinkaan mitenkään ekana asiana. Ja kyllä muuten tekeekin hyvää välillä vaan puhtaasti laiskotella, ihan ilman mitään "oikeaa" syytä kuten sitä palautumista, krapulaa, tai sairastamista. Toimii tietysti vain olettaen, että muutoin on elämäntavat (ruoka ja lepo) ja motivaatio kondiksessa. Suosittelen siis sohvaperunoitumista muutamaksi päiväksi silloin tällöin kaikille himoliikkujille, esim. just mainitsemasi meditaation merkeissä! :-)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos Anneli kommentistasi! Olen ihan samaa mieltä kanssasi tuosta laiskottelusta. Kuntoilunkin pitää pysyä mukavana, joten välillä on hyvä muutaman päivän ajan vaan rehellisesti rötvätä ;) sekin tuntuu silloin kivemmalta, kun sitä ei tee joka päivä. Ja treeni kulkee taas paremmin sen jälkeen!

Aino

Heh, se kesä oikeasti tulee paljon nopeampaa mitä ajattelis! Mietin just eilen untuvatakin pesuunvientiä ja tajusin, että käyttöaikaa tälle talvelle on enää noin kuukauden verran - tuli niin kesäfiilis! Muttajoo, small changes make big differences - ei tosiaan kannata haukata liian isoa palasta kakusta kerralla, voi alkaa maku tympiä :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Joo tää kevät tuntuu aina menevän supernopeasti! Ihanaa :) ja päivätkin on pidentyneet jo ihan silmissä!

Anonymous

Tällainen pitäisi julkaista jossain (tai jokaisessa) naisten lehdessä! Ihan niin paljon parempi kesäkuntoon -postaus verrattuna hömppälehtien "nyt on aika karistaa talvikilot, kokeile 1000 kcal terveellistä täysin rasvatonta dieettiä ja treenaa 6 x viikossa"-artikkeleihin.Oon valitettavasti itse kipeänä, flunssa pukkas tänään jytinällä päälle! Harmittaa, kun tällä viikolla olisi ollut niin hyvin aikaa muuten panostaa esim salitreeniin yms. Mutta, ei saa lannistua, nyt keskitytään aluksi terveellisempään syömiseen pikkuhiljaa tapahtuvien pienten muutosten avulla. Kiitos inspiraatiosta, aion tehdä pian oman listani! (:p.s. Vaihdatko kahvin vihreään teehen teen rasvanpolttovaikutuksesta? Oletko huomannut aiemmin että se toimii? (:

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voi, kiitos! En vaihda rasvanpolttotarkoituksessa. Haluan vain eroon kahviriippuvuudesta. Inhottaa, kun tietää ettei pysty olemaan ilman jotain ainetta. Minulla tulee pää kipeäksi ilman aamuista kuppia, joten pyrin nyt eroon tästä :) ja onhan vihreällä teellä vaikka minkälaisis terveysvaikutuksia! :)

Anonymous

Okei. Itsellä on muuten ihan hillitön kahviriippuvuus myös, sekä suklaariippuvuus. Minua inhottaa myös ajatus siitä, että päivä ei lähe käyntiin ilman kahvia - ei sitten millään!! Heti kun saa sen päivän ensimmäisen kahvihörpyn niin ai että koko keho bailaa riemusta. Sama on suklaan kanssa. Voisi varmaan laittaa omaan listaan ensin kahvin ja suklaan nauttimisten vähentämisen ja sitten joskus myöhemmin, esim. parin viikon päästä niiden lopettamisen. (: Ja totta, vihreä tee on kyllä todella terveellistä ja onhan siinä himpun verran sitä rasvanpolttovaikutustakin! (:Tuon listan lisäksi voisi muuten askarrella sellasen motivaatiotaulun erilaisista inspiroivista kuvista. (:T: Nti 22v. (Täytyy kohta vaihtaa nimimerkkiä aikuismaisempaan :D )

Katja

Ihanan piristävä postaus! Itse olen myös listojen ystävä, mutta ne koostuvat juuri tuollaisista ympäripyöreistä kehotuksista ("syö terveellisemmin", "käy ahkerasti salilla" jne.) Pitääkin muokata tavoitteet vähän konkreettisempaan muotoon, kiitos vinkistä!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Joo, se on helpompi luistaa tuollaisista tulkinnanvaraisista jutuista ;) eipä mitään!

wilma

Olipas kiva postaus! Se on jotenki ihanaa kun varsinkin blogeihin alkaa ilmestymään kesäkuvia ja siihen liittyviä tekstejä! On jotain mitä odottaa, omien ylppäreideni lisäksi :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos Wilma :) kevät on kyllä ihanaa aikaa, kun tietää että koko kesä on vielä edessä!

Anonymous

Ihanan pirteä ja ilahduttava postaus! Yo-kuuntelujen jälkeen kauhea stressi vieläkin, tuli parempi olo taas kun luki blogiasi! Kiitos :) Kesää odotellessa!

Anonymous

Ihania postauksia! Motivoit mua ihan hirmuisesti :) Sitten kun aloittelet sitä 4-jakoista saliohjelmaa niin voisitko kertoa siitä vähän tarkemmin? Itse olen tehnyt tähän asti 3-jakoista, mutta olen niin innostunut saleilusta, ettei tuo 4-jakoinen olisi mahdottomuus...olisi kiva jos kertoisit erityisesti siitä, kuinka lihasryhmät kannattaa jakaa eri päiville! :)

Anonymous

Nii minäkin haluaisin tietää minkälainen on tuo sun 4-jakoinen saliharjiittelu? :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Siinä vain siis tarkoituksena, että yhtä lihasryhmää harjoitellaan vain kerran viikossa. Yhtenä päivänä keskitytään aina 2-3 eri lihasryhmään ja annetaan muiden levätä :) noita jakoja on vaikka mitä erilaisia, mielestäni voi jakaa ihan oman mielen mukaan :)

tttarr

Ihana postaus! Oon huomannu ton parina edellisenä vuonna, että vaikka kuinka on ajatellu että treenaa ittensä kesäkuntoon niin herää vasta siinä toukokuussa ja on sillei ''ou fuck'' :D mut nyt ajattelin ottaa itteeni niskasta kiinni ja tehäkki jotain sen eteen mitä haluisin! :) Ärsyttää vaan ku hedelmät ja kasvikset on tosi tärkeitä ihmiselle, mutta oon tällänen ongelma-tapaus kenellä on ruoka-allergioita vaikka muille jaettavaks (omena, päärynä,banaani,sitrushedelmät, kiiwi, porkkana, tomaatti, pähkinät..) niin onko mulla mitään vaihtoehtoo millä saisin vähän korvattuu sitä etten pysty syömää hedelmii? :/

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos! Oletko ihan kaikille juureksille ja marjoillekin allerginen? Minulla on myös aika paljon hedelmä allergioita, mutta syön sitten runsaasti niitä, mitä pystyn :/ en oikein osaa muuten auttaa.

Anni

Tuumasta toimeen ja kongreettisempaa listaa kohti.. tämän illan to do on vielä tuo lista! Samaa mieltä Nti 22v. _n kanssa.. tämmösiä ne naistenlehtien vinkit oikeesti pitäis olla. Jotain mistä oikeesti vois olla hyötyäkin :)

Anonymous

Ensinnäkin haluan kiittää sua ihan älyttömän ihanasta blogista, joka oikeen huokuu positiivisuutta ja inhimillisyyttä! :)Oon ite kans nyt ollut flunssassa jo melkein kolmatta viikkoa, kuumetta ei ole, mutta kuitenkin niin huono olo ettei treenaamisesta tule yhtään mitään. Eilen oli ekaa kertaa pitkästä aikaa terve olo ja lähdinkin sitten lenkille ja tuloksena vieläkin huonompi olo tänään. Asia miksi tänne kirjottelin on, että minua ahdistaa niin paljon tämä liikkumattomuus, että alan jo oikeasti masentua. Syön tosi paljon, sillä ruokahaluni on nyt jotenkin pöpöjen takia suuri. En syö herkkuja, mutta paljon esimerkiksi ruisleipää ja muuta oikeaa ruokaa. Tuntuu vain, että olen sellainen makaava kasa, joka lihoaa, kun muut puhuvat treenaamisesta ja kesäkunnosta. :( Onko mitään apua tälläiseen ongelmaan?

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos paljon! :)Kehosi tarvitsee nyt ravintoa ja lepoa. Silloin sitä pitää kuunnella :) Tällä hetkellä voit keskittyä siihen, että syömäsi ruoka on mahdollisimman ravintorikasta ja juoda paljon vettä. Siitä tulee ainakin itselleni parempi olo myös henkisesti.Ymmärrän kyllä ongelmasi, itselläni oli hiukan samanlaisia tuntemuksia kipeyden aikana. Söin vielä kaikkia herkkujakin sitten loppujen lopuksi ja olo oli sen mukainen :D Kuitenkin, kolmessa viikossa et saa mitään pysyviä muutoksia kehoosi. Mahdolliset lisäkilot karisevat aivan varmasti yhtä nopeasti, kuin ovat tulleetkin. Älä siis turhaan murehdi siitä. Keskity nyt paranemiseen ja hoida ruokapuoli kuntoon niin, että se tukee parantumistasi. Kyllä siihen kesäkuntoon ehtii päästä vielä! :) Toivottavasti paranet pian!

Anonymous

Olipa piristävä postaus! Motivaatiot nousivat taas taivaisiin, vaikka treeni tänään tökkikin.. Nyt viimeistään aloitettava sitä "kesäkuntoa" treenailemaan, eikä se jää pelkästään siihen kesäkuntoon vaan tehdään siitä ympärivuotinen kunto(: Tuli muuten mieleen! Käytätkö mitään protskujauheita tms? Jos käytät niin onko jotain jota suositella? Meinaa jäädä joka päivä kalorit hieman alakanttiin, vaikka kuinka yrittää sitä ruokaa tunkea naamaan :/ Ois saatava jotain pientä buustia että lihaksetkin palautuis nopeammin..

mira

Hyvä postaus! Tämän innoittamana teen itsekin listan tavoitteista ja laitan jääkaapin oveen (:

Anonymous

Voi ihana kesä <3Minun kuntorojekti sai hieman lisäboostia, kun huhti-toukokuun vaihteessa kutsuu Singapore&Malesia. Haluan, että rannalla mulla on hyvä fiilis ja ei tarvitse häpeillä vartaloa. Onneksi tähän riittää pienet muutokset ja terveellinen ruokavalio ja täällä käyn hakemassa vinkkejä niin treenaamiseen kuin ruokavalioonkin. Kiitti sulle!-Henna-

Riika, ReadySteadyGlow

Niin totta, NYT on oikea aika aloittaa! Lähinnä huvittaa lehtien "bikinikuntoon neljässä viikossa" -tyyppiset kirkuvat otsikot sitten toukokuussa, joilla lehtiä (ilmeisesti?!?) myydään :)Kiitos vielä inspiroivasta blogista!Riika

Riika, ReadySteadyGlow

Niin totta, NYT on oikea aika aloittaa! Lähinnä huvittaa lehtien "bikinikuntoon neljässä viikossa" -tyyppiset kirkuvat otsikot sitten toukokuussa, joilla lehtiä (ilmeisesti?!?) myydään :)Kiitos vielä inspiroivasta blogista!Riika