Näin toissapäivänä unta, jossa ilmeni että olen kesän aikana lihonnut 19 kiloa. Ne olivat tuleet ihan "huomaamatta". Kun mietin että miten tämä on mahdollista, ystäväni kertoivat että monille käy näin ja olinhan minäkin valittanut siitä että kesän jälkeen farkut eivät ole menneet jalkaan. 


Vaakahan on melko huono hyvinvoinnin mittari, joten harvoin sitä käytän. Seuraavana päivänä oli kuitenkin pakko astella sen päälle ja katsoa totuutta silmästä silmään. Ja olihan niitä kiloja tullut lisää. Oikeastaan en olisi edes tarvinnut vaakaa tämän huomion tekemiseksi, sillä olo ei ole enää niin hyvä kuin muutama kiloa aiemmin. Vaatteet eivät mahdu päälle eivätkä ainakaan näytä siltä miltä pitäisi. Muutenkin henkinen hyvinvointi kulkee käsi kädessä fyysisen hyvinvoinnin kanssa. Me olemme melko monimutkaisia kokonaisuuksia ja joskus esimerkiksi masennusoireet saattavatkin johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai jatkuva vatsakipu olla merkki stressistä. Usein hoidetaankin vain niitä oireita, eikä sitä perimmäistä syytä oireiluun. Välillä on vaikea tietää, kumpi tulee ensin: henkinen vai fyysinen pahoinvointi?


En halua "laihduttaa" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta muutaman muutoksen aion tehdä rutiineihini. Haluan tuntea itseni taas energiseksi ja elinvoimaiseksi kuten tämän postauksen kuvassa. Sen lisäksi, että aloitan taas säännölliset kotitreenailut, teen seuraavat muutokset:


1. Kävelen työmatkani. Vaikka matka ei päätä huimaa, olen usein laiskuudessani taittanut sen bussilla. Tällä tavoin kuitenkin olen välttynyt hyvältä parin kilometrin reippaalta hyötyliikunnalta päivittäin. 


2. Suunnittelen ruokailuni. Jostain syystä kesällä ruokailutottumukset ovat menneet sellaiseen "alan miettiä ruokailua sitten kun on nälkä"-tyyppiseen filosofiaan. Lyhyet ateriavälit ja valmiiksi mietityt ruoat ovat kuitenkin kaiken a ja o painonhallinnassa. 




3. Juon vettä. Kuljetan vesipulloa joka paikkaan ja pidän huolen siitä että hörpin vähintään sen 3 litraa päivässä. Jokaista kahvikupillista kohti juon yhden extralasillisen.




4. Nukun tarpeeksi. Kesäviikonloput ovat menneet aikalailla valvoessa ja sekin verottaa aina koko viikon energiaa. Väsyneenä ei tee mieli urheilla ja nälkä on paljon kovempi kuin hyvin levänneenä. Syksy on loistavaa aikaa ottaa unirytmistä taas kiinni.


Näitä sääntöjä aion noudattaa jatkossa! Ei siis mitään sen hullumpia temppuja. Pitkällä tähtäimellä sellaiset "4 kiloa viikossa"-tavoitteet eivät ole kamalan hyviä ratkaisuja, eikä myöskään itsensä huijaaminen. Ei kannata yrittää aloittaa juoksemalla joka päivä 15 kilometriä ja syömällä kanaa ja raejuustoa jokaisella aterialla. Se ei ole kovin pitkänäköistä, vaikka olisikin tällainen "kaikki tai ei mitään"-tyyppi. Hiljaa siis hyvä tulee. 

Kommentit (8)

Ronya

Itse kartutin vuoden kestäneen maailmanmatkani aikana sellaiset kuusi kiloa ja olen nyt reilu kuukausi sitten kotiin palattuani kamppaillut niiden kanssa. Olen palannut salitreenien ja joogan pariin ja syönyt, eh pieniä poikkeuksia lukuunottamatta terveellisesti. Isosta elämäntaparemontista huolimatta kilot eivät ole lähteneet karisemaan, vaikka kunto on kyllä selvästi noussut. En tiedä missä vika? Ehkä nämä kesän "repsahdukset" ovat sitten verottaneet kokonaistuloksia

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei Ronja! Joskus voi olla, että siinä kestää vähän kauemmin. Tärkeintä kuitenkin että kunto on selkeästi noussut! Kyllä ne kilot alkaa putoamaan myös pikkuhiljaa. Hitaampi painon lasku on muutenkin pysyvämpää kuin nopeat tipahdukset :) isommat lihakset polttavat enemmän kaloreita jne.

miksu

No siis parhaiten saat homman rullaamaan kun puhut asioista niiden oikeilla nimillä ja katsot hommaa suoraan "silmiin". "olen syönyt terveellisesti", avokado ja quinoakin voi kerryttää kiloja. "olen joogannut" jooga ei ihan kauheasti kuluta energiaa tai kasvata lihasta. Jos tiedät mitä ja kuinka paljon saat päivässä ruokaa, on siitä helpompi laskea määrää hieman alaspäin. Ite aloittaisin pudottamalla about 300kcal kokonaiskulutuksesta mutta suosittelen myös laskuria osoitteessa http://iifym.com/iifym-calculator/

P

Hei Ronya! Kun itse aloin karistamaan muutamaa kiloa sellaisesta, noh, "reilunpuoleisesta normaalipainosta" samoin metodein kuin sinäkin, niin ensimmäisen reilun kuukauden aikana kyllä mulla tapahtunut oikeastaan mitään. Tosi vähällä olin laittaa hanskat naulaan, mutta siitä se pikkuhiljaa sitten lähti rullaamaan eli kuuluisaa pitkäjänteisyyttä tarvitaan. Tsemppiä! :)

Camilla

Itse en huomannut tekeväni mitään eri tavalla kesällä kuin muulloinkaan, mutta huomasin pudottaneeni pari kiloa kesän aikana ja siitä tuli kyllä hyvä fiilis :)! Nyt kun koulu alkoi olen ruvennut käymään kuntosalilla - joskin tällä hetkellä reidessä olevan pienen urheiluvamman vuoksi en voi jalkatreenejä tehdä joka hieman ärsyttää. Tarkoituksena on siis treenata ensi kevään kuntotestejä varten, koska aion hakea ensihoidon koulutusohjelmaan (:

Curious

Mitä muuten sun saliharrastukselle kävi? Muistelisin että silloin blogspot-aikoina kävit ahkeraan salilla? Blogisi on kyllä nykyään vielä parempi kun silloin ennen kun nyt on monipuolisempia postausaiheita :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Heiii, se alkoi vähän kyllästyttämään ja siirryin tekemään kotitreenenjä. Huomasin, että saan tehtyä kotona yhtä tehokkaan treenin ja aikaa menee huomattavasti vähemmän. On mulla nytkin tosin salijäsenyys ja joitain juttuja on vaan kivempi tehdä siellä kun kotona :)