Vaikka otsikossa onkin hiukan synkkä kaiku, tämän on tarkoitus olla positiivinen kirjoitus. 


Vaikka asustelen Etelä-Suomessa, on pimeän tulo aina yhtä kamalaa. Normaalisti olen pyrkinyt olemaan pimeimpään aikaan ulkomailla vähintään 2 viikkoa. Tänä talvena reissua ei tule, ja aloin pohtimaan selviytymiskeinoja pimeyden läpi. 


 
Omia vinkkejä ankeuteen:
1. Lähde reissuun. Viikkokin jossain aurinkoisessa paikassa tekee ihmeitä D-vitamiinitasoille. Jos rahat eivät riitä ulkomaanmatkaan, tee viikonloppureissu Suomen sisällä. Tulin juuri itse Turkuun, ja olen täällä ensi viikkoon asti. Jotenkin eri kaupungissa pääsee ihan erilailla irti arjesta, kuin kotona. 
 
 
2. Syö paljon hedelmiä. Esimerkiksi mandariinit ovat hyviä talviherkkuja, ja olenkin jo kärsimättömänä odotellut, milloin niitä alkaa saamaan halvalla. Hedelmistä saa hyvin vitamiineja ja ne ovat loistavia välipaloja.
 
 
3. Laita kynttilöitä palamaan, ja nauti pimeydestä. Välillä on ihanaa käpertyä peiton alle ja tunnelmoida sisällä hyvän kirjan parissa, kun ulkona on kylmää ja pimeää. 
 
Salkkareita kynttilän valossa :D

4. Nauti aurinkoisista päivistä olemalla ulkona mahdollisimman paljon. Ikinä ei ole liian vanha pulkkamäkeen ;)


5. Syö monen tunnin aamiainen, ja vietä puoli päivää pyjamassa silloin kun ulkona on kamala ilma. Laita soimaan tämä biisi :

 
Aamiainen Georgetownissa

6. Syö vitamiineja. Olen lukenut nyt artikkeleita D-vitamiinien mittaustuloksista, ja väitteitä tuntuu olevan puolesta ja vastaan. Harmistuin, kun näin taulukon D-vitamiinivalmisteiden pitoisuuksista. Jos emme voi enää luottaa pakkauksien kylkiin selvittäessämme ravintoarvoja, mihin sitten voimme? Kaikesta huolimatta D-vitamiinia kannattaa syödä ainakin talvisin.

Omat joka-aamuiset troppini

7. Innostu uudesta harrastuksesta. Kokeile esimerkiksi hiihtoa tai laskettelua, tai vaikkapa lumikenkäilyä.


 
Kokeilin reissussa joogaa :)


Nopeammin kun huomaammekaan, kevät tekee taas tuloaan. Nauttikaamme siis nyt näistä ihanan tunnelmallisista pimeistä ajoista. :)

Kommentit (12)

Anonymous

Hyvin vinkkejä! Aloitin hiihtoharrastuksen 2009 ja nyt huomaa jopa odottavansa talven tuloa :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos :) Olen miettinyt itsekin, jos sitä uskaltautuisi hiihtoladuille tänä talvena!

Anonymous

Arvostan!Hiihtämään ehdottomasti, jos tulee etelään lunta.Ton D-vitmiinin suhteen ite oon tullu melko vakuuttuneeksi ainaki siitä, että tommosia 10ug tabuja saa syödä melkosesti päivittäin jos vaikutuksia haluaa. D-vitamiinia saa jopa 2500ug annos purkkeja. (vaikkakaan ei suomesta)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Jee! Nyt on ainakin muutamat viime talvet ollut niin paljon lunta, että veikkaisin että saadaan tänäkin vuonna. :) Pitänee varmaan marssia apteekkiin ja ostaa jotain vähän parempia vitamiineja! Tosin saahan hyvin syömälläkin jo jonkin verran sitä.

Anonymous

2500ug? Eihän vaan 2500IU? En ehkä menis ihan noin paljo vetämään, kansainvälisesti turvallisena pidetään kuitenkin vain kymmenesosaa tuosta...Tilaa Elisa iHerbistä tuhtimpaa tavaraa. Itse tilasin 60ug sisältävää kamaa, jota syön syksystä kevääseen joka päivä ja kesällä vähän vähemmän. Nyt aattelin kokeilla 100ug sisältävää valmistetta.-Anna-

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos vinkistä Anna! Mä veikkaan, että minulle riittäisi tuo 20 mikrogrammaa päivässä. Mutta kun vaan tietäisi nyt että mitkä vitamiinit oikeasti sisältävät niin paljon kuin väitetään :D eihän näistä ota selvää enää.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hei kiitos infosta :) en ollut kuullut aikaisemmin. Nyt pitää kyllä vaihtaa!