Juokseminen on mielestäni parasta silloin, kun pinkoo niin kovaa kuin koivista lähtee. Olen aina puhunut intervallilenkkien puolesta, ihan vain senkin takia, että ne ovat mielestäni mielekkäämpiä kuin tasainen hölköttely. Jos ei halua juosta intervalleja, suosittelen tällaisia spurtteja treenien yhteyteen. Näitä voi tehdä lähes missä vain ja lisähaastetta voi hakea vaikka ylämäestä.

 

Hauskinta on mielestäni juosta kilpaa kaverin kanssa. Varsinkin jos toinen on sinua nopeampi, tulee helposti ylitettyä itsensä. Spurtit ovat hyviä myös painonhallinnan kannalta, koska rankka spurtti tekee elimistöön ns. happivelan, joka täytyy korjata. Tämä saa aikaan jälkikulutuksen, jonka ansiosta rasvanpoltto voi nousta kolminkertaiseksi keskitempoiseen treeniin verrattuna.

 

Kävin eilen juoksemassa rannalla ihanassa ilta-auringossa. Hiekka toi vähän mukavaa lisähaastetta juoksuun. Siinä pinkoessani tajusin, että nämä saattavat olla viimeisiä ulkotreenejä kevyissä vaatteissa.

Nyt kannattaa tosiaan nauttia näistä viimeisistä lämpimistä ilmoista treenaamalla ulkona. Jos et keksi, millä tavalla voisit urheilla pihalla, tee vaikka näin:



    • hölkkää 5-10 minuuttia johonkin, missä on tilaa juosta

 

    • tee 10 punnerrusta (jos on liian rankka, tee ne korotettuna vaikka penkkiä vasten)

 

    • tee 15 dippiä, esimerkiksi jalat maassa, kädet penkillä/ kahden kiven välissä/mielikuvitus rajana

 

    • Jos lähellä on suuria kiviä, voit hyödyntää niitä tekemällä kyykkyjä sellaisen kanssa, esim. 15 sumokyykkyä Tässä video-opastus 

 

    • Jos kiviä ei ole, tee 10 yhden jalan kyykkyä (pistoolikyykkyä)/ jalka. Jos tuntuu mahdottomalta, voit ottaa toisella kädellä tukea jostain Tässä video-opastus

 

    • Toista ylläolevat lihaskuntoharjoitteet 3 kertaa

 

    • Loppuun spurtit, voi tehdä myös mäessä esim. 3-5

 

    • Kevyt hölköttely takaisin kotiin



Näin kuumalla ilmalla kannattaa muistaa ottaa vesipullo mukaan.

Kommentit (6)

Joan

No mutta, olipas ihan kivan kuulonen treeni! Saatanpa jopa innostua, oishan se nyt aikakin mennä jo siihen mäkeen mitä oon harkinnu tuhat vuotta :D Sanoista teoksi on vaan usein pitkä matka :D Noh pikkuhiljaa lähtee tää "liikunta-arki" käyntiin. Ei viitti liian rankasti alottaa vaan vähä kysellä iteltä että mikä kiinnostaa ja sitä sitten :) Ettei vaan käy niin että kiinnostus lopahtaa täysin. Aikas matalalla se on ollut kyl... Käytännössä "eka" salireissu oli eilen! Jos vaan mieli tekis nii huomena/su vois olla toinen, ja/tai tää sun treenis vaikka sit, vähän mitä noi kelitkin nyt sanoo. Ei sille vaan voi mitään että oon vähä impulsiivinen ihminen :D Innostun nopeesti ja päinvastoin :) Uutta harrastustakin oon tässä harkinnut, jotenkin tuo meidän oma sali on niin nähty. Vaihtuu viimestään kun saan töitä :) Saa siitä motivaatiota yhtälailla kun uusista vaatteistakin! Jännä, en ois kyl uskonut, että mun motivaatiot ikinä katois mihinkään vielä muutama kuukausi sitten :o niin muuttuu maailma ja pitää keksiä uusia juttua, vaihteluhan se on mikä virkistää :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Niinhän se on! Itse olen vähän samanlainen ja välillä motivaatio aina katoaa. Urheilu on kuitenkin siinä mielessä kiva juttu, että kun alkuun pääsee, ei teekään mieli enää lopettaa ;) Itselläni ainakin aina alku on tahmeaa ja sen jälkeen taas helpottaa!

Amanda Paavilainen

Tosi kivanoloinen treeni ! Täytyykin nyt viikonlopun aikana kokeilla :)

Inka

Intervallit ovat kyllä mahtavia! Aikakin kuluu lenkillä paljon mukavammin kun laskee yhden vedon minuutteja tai sekunteja eikä kokonaisaikaa. Taidanpa pinkaista viikonloppuna vetolenkille :)