Kaikkein pimein aika on nyt selätetty ja sekös jos jokin tekee minut onnelliseksi. Tällä hetkellä päivä on jo tunnin pidempi, kuin kuukausi sitten talvipäivän seisauksena. Lähipäivinä kun on ollut niin kaunis ilma, on lisääntyneen valon huomannut todella selkeästi. Eilen aamulla nautiskelin aurinkokylvystä olohuoneen sohvalla ja myöhemmin tankkailin D-vitamiinia parin tunnin kävelyllä.

Valon tuoman lisäenergian olen hyötykäyttänyt kotitreeneihin, jotka taas puolestaan piristävät kroppaa ja mieltä entisestään. Kämppikseni keksi loistavan kyykkyliikkeen, jonka voi tehdä kotona: seiso 2 tuolin tai penkin päällä, kädessä painava paino/kahvakuula (vähintään 10 kg) ja kyykkää siitä sumokyykkyjä. Tässä havainnollistava video.

 

Sain siskolta joululahjaksi nilkkapainot ja niillä saa loistavan pepputreenin aikaan. Kun laittaa ennen sumokyykkyjä nilkkapainot jalkaan ja jatkaa heti kyykkyjen jälkeen esimerkiksi koirankusetuksia nilkkapainoilla, saa todella hyvän poltteen pakaroihin!

 

Kyykkyjen lisäksi tein perjantaina tällaisen nopean HIIT-treenin. Jokaista liikettä tehdään 30 sekuntia niin monta kuin ehdit (paitsi lankutus & seinää vasten istuminen). Puoli minuuttia on todella lyhyt aika, joten yritä tehdä liikkeet mahdollisimman intensiivisesti. Syke saa nousta korkealle tässä treenissä.

 

30 sekunnin jälkeen vaihda suoraan seuraavaan liikkeeseen/ pidä korkeintaan 10 sekunnin tauko ennen seuraavaa. Kannattaa kirjoittaa liikkeet ylös johonkin viereen, jottei mene miettiessä aikaa.



    • Yleisliikkeet

 

    • Haarahypyt

 

    • Seinää vasten istuminen

 

    • Vatsarutistukset

 

    • Kyykyt

 

    • Ojentajadipit

 

    • Lankku

 

    • Tuolin päälle nousu



Toista 2-3 kertaa koko setti läpi. Tällä samalla idealla voi tehdä kaikenlaisia eri variaatioita tästä treenistä vaihtamalla liikkeitä. Esimerkiksi erilaisia punnerruksia, hyppyjä, kahvakuulaheilautuksia tai vatsalihasliikkeitä.

 

Suosittelen todella paljon tällaisia pieniä jumppia. Aikaa ei mene kauaa ja vaikka se sohva saattaisikin näyttää houkuttelevaltammalta, mieti kuinka ihana siihen on käpertyä kun on ensin vähän hikoillut, sitten käynyt suihkussa ja koko loppuillan voi ottaa rennosti hyvällä omalla tunnolla.

 

Kyllä se sohva odottaa!

Ihanaa sunnuntaita kaikille!

Kommentit (13)

Annika

Nää nopeet treenit on just mulle sopivia, ei paljoa tarvii motivointia kun tietää että jo alle puolen tunnin päästä on valmista :) Mun vakkari on tää tabata http://goo.gl/aB4zNi ja joka kerta tietää kyllä tehneensä :D

Petra

Kiitos Elisa! :) Mä taidankin tehdä tästä treenistä itelleni pienen aamuaerobisen, jos ulos ei kykene lähtemään ;)

Räyhis

"Kyllä se sohva odottaa." Hahhah, tämä täytyy muistaa!:D Aina väsyttävän päivän jälkeen kun tekisi mieli käpertyä koko loppuillaksi sohvannurkkaan palautankin tämän lauseen mieleeni. Vaikka varttitunnin supertehokkaalta treeniltä jää aikaa siihen sohvaröllöttelyynkin, mutta treenin jälkeen sen voi tehdä vieläpä hyvällä omallatunnolla! (:

Olin perjantaina circuit-treeneissä. Me tehtiin eka kierros aina 45 s per liike (liikkeitä oli joku suunnilleen seitsemäntoista), ja toinen kierros 15 s per liike. Mä olen aina tällaisena kestävyysjuoksijana jotenkin ajatellut, että treenin pitää olla pitkä ja tuskainen - että se on sitä todellista kuntoa. Mutta itseni kohdalla mä huomasin viimeistään lauantaiaamuna, kun en meinannut päästä sängystä ylös, että mulle tällainen lyhyt treeni saattaa olla jopa tehokkaampi. Kun pistää itsensä ihan täysin likoon tuossa pienessä ajassa ja tekee kaiken niin tehookkaasti kuin pystyy, voi olla varma, että tuntuu ja kovaa!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hahaha, loistavaa! Joo mä oon taas aina ollut näitä, mitä lyhyempi sen parempi-tyyppejä :D Ja oot ihan oikeessa tossa, sitten voi paremmin mielin käpertyä sohvannurkkaan kun on jotain tehnyt! Ei tarvii miettiä koko iltaa että "no huomenna mä sit treenaan aivan varmasti" :D

Salla

Ai oho, jo tunnin pidempi :O Miten sitä ei ole ollenkaan tajunnut, valo lisääntyy aivan varkain. Tästä se positiivinen piristymisen ja energisoitumisen oravanpyörä voi alkaa :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Sanopa muuta! Ihan mahtavaa! Ja Helmikuun lopulla alkaa jo ihan oikeasti olemaan valoisaa. Varsinkin mikäli nää lumet pysyy ;)

Sofia

Voisitko tehdä joka viikko koosteen kuluneen viikon treeneistä yms:)?
Kuinka paljon liikut esi viikossa?

Ada

Kysymys joka ei kyllä liity postauksen aiheeseen, mutta mistä tuo ihana ruskea sohvapöytä on ostettu? :D juuri tuollaista olen etsiskellyt! Ja kiitos vielä ihanasta ja positiivisesta blogista jota jaksaa aina lukea :) keep up the good work!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Heii, se on dyykattu pöytätaso, joka seisoo tollasilla puupalkeilla. Se oli jonkun vanhan keittiönpöydän levy ja hioin ja öljysin sen pariin kertaan :) Nyt kun kevät tulee kannattaa bongailla roskalavoja! Itse etsin tuota pari kk kun löytyi täydellinen. Ja ihana kuulla! Kiitos kommentista!:)