Rutiinit ovat mielestäni ajatuksen tasolla tappavan tylsiä. Olenkin nyt joululoman aikana taitavasti väistellyt kaikkea arkista, rutiininomaista ja normaaliin elämään kuuluvaa. Olen katsonut elokuvia, syönyt mitä huvittaa ja milloin huvittaa, maannut sängyssä, lukenut kirjoja, valvonut pikkutunneille ja nukkunut puoleenpäivään,viettänyt aikaa kavereiden kanssa ja pelaillut lukuisia lautapelejä. Kuulostaa melko mukavalta lomalta, eikö? Kuitenkin mitä kauemmin tätä on jatkunut, sitä tyhjemmältä kaikki on alkanut tuntua. Elokuvan katsomisessa ei ole enää mitään kovin hohdokasta, kun kyseessä on kolmas leffa kahden päivän sisään. 

Mikään ei enää kiinnosta, eikä mikään tunnu miltään. Tarvitsen siis elämääni rutiineja. Se ei itsessään toki poista vielä tätä oloa. Haluan tehdä asioita niin, että käytän aikaani myös itseni kehittämiseen. Haluan, että arki on välillä myös rankkaa. Silloin vapaapäiviä osaa arvostaa enemmän. Jotta saisin tämän kamalan fiiliksen ravisteltua, laadin itselleni pienen checklistin asioista, joita toivoisin jokaiseen päivääni.

  1. Herää aikaisin, myös vapaapäivinä. Viikonloppuisinkin viimeistään kymmeneltä. 
  2. Tee jotain hyödyllistä, se voi olla vaikka kaapin järjestelyä, laskujen maksamista tai pyykinpesua. Puolikin tuntia riittää saamaan todella hyvän fiiliksen. 
  3. Tee jotain uutta, tai opettele jotain. Katso esimerkiksi mielenkiintoinen dokumentti, opettele vierasta kieltä tai kappale jollain soittimella.
  4. Urheile jossain muodossa. Oli kyseessä sitten salitreeni, kävelylenkki, seinäkiipeily tai uinti, tee jotain mikä saa sykkeen ainakin hiukan koholleen. 
  5. Syö sellaista ruokaa, joka ravitsee kehoa. Nyt monta päivää huonosti syötyä huomaan taas, kuinka suuri vaikutus hyvällä ruoalla on myös henkiseen hyvinvointiin. 
  6. Tee jotain hauskaa. Käy katsomassa standuppia, pelaamassa bilistä, tai katso joku hyvä sarja tai elokuva. Näe ystäviä tai ole ainakin yhteydessä niihin. 
  7. Tee jotain jonkun muun hyväksi ja yritä saada ainakin yksi ihminen hymyilemään päivän aikana. Se voi olla vastaantulija, naapurin mummo tai hyvä ystäväsi.
  8. Viimeinen kohta onkin varmasti tärkein: Tunne kiitollisuutta kaikesta siitä, mitä sinulla on ja osoita se myös muille ihmisille. 

Nämä toimikoon nyt ohjenuoranani tänä alkavana vuonna. 

Kommentit (5)

henna

Taas kerran ihana postaus :) blogisi onkin kuulunut suosikkeihini jo alkuajoista lähtien. Itselläni on sama homma: rutiinit ajatuksen tasolla kuulostaa tappavan tylsältä mutta kuitenkin niitä tarvitsen onnelliseen arkeen :D nyt olen ollut useamman kuukauden sairaslomalma
sairaslomalla ja kyllä ne on oikeastaan ne tietyt "rutiinit" jotka pään pitävät kasassa. Esimerkiksi juuri tuo että joka aamu herää aikaisin eikä iltaisin valvo myöhälle yöhön. Samaten se että sairaslomasta huolimatta koittaa joka päivä saada aikaiseksi jotain hyödyllistä :) Se että tekee täysin mitä huvittaa ei pidemmän päälle olekaan ihan niin hauskaa kuin voisi kuvitella. Jotain kun saa tehtyä oman terveytensä tai elämänsä eteen niin kummasti piristää päivää!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos Henna! Ja voi, voin kuvitella että sairaslomalla varsinkin on todella tärkeää tuollaiset pienet asiat. Toivottavasti saikku on pian ohi <3