Lupailinkin jo vinkata teille muutamia juttuja, millä juhlien jälkeistä oloa on mahdollista helpottaa. Näin hyvinvointibloggaajana koen tarpeelliseksi kehoittaa tietenkin alun alkaenkin juomaan sen verran vähän, ettei seuraavana päivänä ole huono olo. Parhaiten se yleensä onnistuu, kun miettii etukäteen alkoholiannosten määrän (esim. 3 tai 4 juomaa) ja juo joka toisen lasin vettä. 

 

Joskus kuitenkin nämä hyvät neuvot unohtuvat ja seuraavana päivänä olo on kamala. Kyselin teiltäkin vinkkejä olon helpotukseen ja monia hyviä neuvoja sieltä tulikin. Tässäpä tämä helpottajien lista kokonaisuudessaan. 

 

1. Ensimmäinen ja ehkäpä tärkein on nesteytys. Juo koko päivän aikana paljon vettä. Nestevaje saattaa olla niin paha, että vesitankkausta kannattaa jatkaa vielä seuraavanakin päivänä. kuva+(3)2.JPG2. Toinen hyvä kikka on pieni hikoilu. Paras tapa mielestäni on mennä kuumaan kylpyyn tai saunaan hetkeksi. Jos on oikeasti paha krapula, en suosittele mitään urheilusuorituksia (se on jopa vaarallista). Kuitenkin ainakin krapulan jälkeisenä päivänä kannattaa tehdä jotain pientä liikuntaa, joka saa kuona-aineet liikkeelle.  

3. UNI! Usein huono olo saattaa johtua suurelta osin myös pelkästä valvomisesta. Minulle on tullut joskus krapula kun olen valvonut aamuun asti, vaikka en ole juonut mitään. Lepää siis rauhassa ja ota vaikka pitkät päiväunet.

4. Superjutut. Nämä saattavat olla osaksi placeboa, mutta itse tykkään ottaa extra-annoksen Chrorellaa, joka tukee maksan ja aivojen toimintaa, sekä poistaa myrkkyjä elimistöstä. Sen lisäksi voi pyöräyttää jonkun hyvän supersmoothien, mikä sisältää paljon vitamiineja. Ainon mukaan kalium on tärkeää nestevajeen vuoksi ja sitä saa esimerkiksi banaanista ja pinaatista, joten niitä voi lisätä myös pirtelöön.

 

 5. Hyvä ruoka. Silloin kun olemme krapulassa, pahennamme helposti vain oloamme syömällä rasvaa, sokeria ja nopeita hiilihydraatteja. Sen sijaan kannattaa antaa kropalle niitä vitamiineja ja elinvoimaa syömällä hyvin.

 

6.  Ulkoilma. Raittiissa ilmassa mieli piristyy ja olo paranee huomattavasti jos on koko aamupäivän maannut sängyssä. Jos lähdet kävelylle, laita läpiveto asuntoon niin on ihana palata raikkaaseen kotiin. 

 

kuva+(12).JPG7. Viimeisin mutta ei vähäisin: YSTÄVÄT! Krapula tuntuu aina kamalimmalta, jos sitä pitää potea yksin. Hauskinta on sopia juhlien jälkeiselle päivälle vaikkapa brunssi tai leffailta, jolloin tietää saavansa hyvää seuraa. Ystävät auttavat myös henkiseen krapulaan parhaiten. 

 

kuva+(5).JPG

 

Tässäpä omat vinkkini pikkujouluista toipumiseen! Toivottavasti säästytte kuitenkin pahimmilta olotiloilta:) 

Kommentit (10)

Iitu

Oi jee, hyviä keinoja kyllä! Pahimpia krapuloita on sellaiset kun pitäisi oikeasti saada jotain aikaankin. Tänä syksynä olen buukannut epäonnisille krapulapäivilleni mm. kirpparimyyntiä ja kaverin muuttoapuna olemista. Koulutehtävistä puhumattakaan. Krapulaa helpottaa huomattavasti se kun saa tehdä omaan tahtiin esimerkiksi noita kaikkia postauksessa mainitsemiasi asioita ja siis olla vaan :) ja joo, hengailukrapulat on kivoimpia niinkun Kaisa sanoikin jo :D

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hyi kamala! :D Silloin kun muutin pois kotoa, sain avaimet yo-juhlien seuraavana päivänä. Pitihän se sitten muuttaa heti silloin kun avaimet poltteli taskussa :D Oli kyllä aika väsynyttä muuttoporukkaa!

jee

Oi että kerrankin urheilublogissa positiivinen postaus krapulasta! Tai no voiko krapulasta koskaan puhua hyvää?:D Mutta tarkoitan, että kerrankin katostaan positiivisesti eteenpäin, eikä vain neuvota olemaan juomatta, koska se ei mitenkään linkity fitness-elämään. Muutenkin välillä törmää niin kritisoivaan tekstiin "normaalia elämää" kohtaan, että tällaiset postaukset ovat paikallaan. Kiitos tästä!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hahaha, no joskus on sellanen kiva "luova darra". Meidän suunnittelun opettaja sanoi, että parhaat innovaatiot syntyy väsyneenä tai krapulassa :D Se on ehkä ainut hyvä puoli. Mutta tosiaan, en ole mikään fitnessbabe itse vaan haluan näyttää että terveelliset elämäntavat voi ottaa kuka vain elämäänsä mukaan, ilman että pitää kaikesta hauskasta luopua. ;)

Vierailija

Joo itsekin ihastelin tätä, että kerrankin neutraali suhtautuminen alkoholiin näilläkin sivustoilla :D
Ihanan näköistä ruokaa! Itseasiassa oma kokemukseni krapuloista (ja sitä kokemusta on PALJON) on se että parhaiten krapula talttuu nimenomaan hyvällä aamiaisella, ei lähipizzeriasta tilatulla rasvamätöllä! Lisäksi aamiaisen tekeminen piristää, etenkin jos on sitä hyvää seuraa mukana. Tykkään jopa hiukan passata ja höösätä toisia aamupalalla ja teen muillekin mieluusti paahtista ja paistan kananmunaa :D. Muutenkin kiva blogi ja mukavan oloinen kirjoittaja, tätä alan kyllä seuraamaan! :)

Saara

Mun paras konsti on juoda 2l vettä ennen nukkumaanmenoa, ton konstin käyttämisen jälkeen mulla ei oo ikinä ollut krapulaa! Tosin oon kyllä osannu juodakin vähän sivistyneemmin.. :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

2 litraa! wou. Se on jo aika suoritus! Mulla alkais varmaan hölskyä masussa jo tollanen määrä :D Mutta oot kyllä oikeassa, se vedenjuominen on tärkeää. Nestevajeestahan se krapula suurimmaksi osaksi johtuu!

jensku

Luksusta on myös herätä darraan jos on jaksanut yöllä pippaloilta tullessaan käydä jo suihkussa, rasvata ihon tai tehdä muita kauneusjuttuja . :D tämä saattaa toki joissakin tilanteissa olla liian riski altista. Olin saanut tämän neroleimauksen kerran baarista tullessa ja aamulla ihmettelin fööniä lattialla ja avonaisia rasvapurkkeja, kunnes muistin yöllisen kauneushoitolaleikin! :D