Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Tästä viikosta lähtien, treenaan hiukan kovempaa ja tavoitteellisemmin kuin aikaisemmin. Sain viikonloppuna siskoni mieheltä ohjelman, joka kestää 16 viikkoa ja tähtää lihaksien kasvuun. Ohjelma on 4-jakoinen, eli eri lihasryhmiä treenataan eri päivinä, 4 päivänä viikossa. Aerobista harjoittelua ohjelmaan ei sisältynyt ollenkaan, mutta sitä saa lisätä oman mielen mukaan, kunhan muu harjoittelu ei kärsi. Lenkkeilen lähinnä sen takia, että kestävyyskuntoni on aina ollut todella huono. En siis tee aerobista treeniä laihtuakseni, vaikka moni tuntuu niin kuvittelevan. Sen lisäksi lenkkeilystä tulee aivan erilaisesti euforinen olo, kuin salitreenistä. On hyvä välillä päästä ulos päästelemään höyryjä.

Kävin tänään tekemässä ensimmäisen treenin, joka oli selkä,takaolkapäät ja vatsa. Hyvältä vaikutti! Vaikka tein melko pienillä painoilla, olkapäät edelleen ihan tärinöissä. Olen nyt syönyt jonkin aikaa hiukan tuhdimmin (sekä PALJON hiilihydraatteja) ja tänään katsoin, että paino oli tullut parin viikon aikana 3 kiloa ylös! En kuitenkaan tavoittele mitään lihaskimppu-vartaloa, vaan terveen näköistä, siroa, mutta lihaksikasta kroppaa.


Minulla oli tänään myös ensimmäistä kertaa vihko mukana salilla, johon kirjoitin kaikki painot, millä eri liikkeet tein. Siihen voi hyvin suunnitella ensin mitä aikoo tehdä, jotta välttyy turhalta pyörimiseltä salilla. En myöskään ilman sitä ikinä muistaisi, mitä painoja olen edellisellä kerralla käyttänyt. Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka eivät vielä tällaista treenipäiväkirjaa pidä.

Sain myös ruokaohjelman, joka vaikuttaa todella samanlaiselta, mitä syön tälläkin hetkellä. Aamupala oli tosin erilainen ja hiilihydraatteja oli enemmän. Lisäksi oli erilaisia lisäravinteita. En tiedä, onko minusta noudattamaan orjallisesti jotain tiettyä ruokavaliota. Jos olisi kyseessä ihan jonkun kisakunnon hakeminen, tai painonpudotus, olisin ehkä motivoituneempi punnitsemaan ruokani ja syömään tarkoin määriteltyjä ruokia. Ruokaohjelmasta saa kuitenkin hyvän rungon jokapäiväisiin aterioihin. Aion kuitenkin välillä "lipsua" siitä ihan tarkoituksella, koska syön todella terveellisesti muutenkin.

Välillä aina pyydellään näitä ruokapäiväkirjoja, joten tänään söin aamupalaksi 2 Realia tonnikalalla ja juustolla. Treenin jälkeen join proteiinijuoman ja kotona tein kanaa, parsakaalia, avokadoa,kurkkua ja paprikaa. Kastikkeena oli kermaviiliä sitruunapippurilla maustettuna. Välipalana banaanin ja kalkkunaa. Illalla syön samanlaisen setin tuota kanaa.


Huomenna kahdella rakkaalla ihmisellä alkaa uusi ruokavalio & muutenkin kokonaisvaltainen elämäntapamuutos! Olen todella innoissani tästä. Toivotan hurjan paljon tsemppiä kummallekin, uuden elämän alkutaipaleelle ja myös kaikille muille lukijoille, jotka ovat elämäntaparemontin aloittaneet. Aloittaminen on aina hankalinta, kun pitää liikkua pois omalta mukavuusalueelta ja muokata omia vanhoja käyttäytymismalleja. Muutaman viikon päästä kuitenkin olo alkaa olla  niin hyvä, ettei vanhoihin tapoihin halua enää ikinä palata ;)

Kommentit (39)

Senja

oi vitsi kuullostaa hienolta noi sun suunnitelmat! mä oon pitkään ajatuksen tasolla haaveillut tavoitteellisen salitreenin aloittamisesta, mutta ei mulla taida olla vielä tarpeeksi motivaatiota:D jotenkin aerobinin liikunta on vaan enemmän mun juttu ja vaikka olisi ihana saada lihaksekkaampi ja ehkä hiukan enemmän massaa sisältävämpi vartalo, tärkeintä kuitenkin ainakin vielä on se liikunnan tuoma rentous ja euforia. tällä hetkellä elämä on niin stressaavaa että pakko pitää liikunta vaan hauskana ja mukavana :Dtsemppiä sulle paljon, oon kyllä varma että tuloksia tulee ja nopeasti, vaikutat niin päämäärätietoselta nuorelta naiselta;)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Ihan oikeassa olet! Tärkeintä on, että siitä nauttii! :) Ja kiitos tsempistä! Toivottavasti mun motivaatio pysyis yhtä korkealla koko 16 viikkoa :D

Sanna

Moi! Olin samaan aikaan kanssasi tänään salilla, ja oli tarkoitus tulla kanssasi juttelemaan. Mutta ei tullut hyvää tilaisuutta sarjojen välissä, ja sitten olitkin jo ehtinyt lähteä. Olen City Gymillä töissä, mutta emme ole vielä tavanneet. Mutta varmaan vielä törmätään salilla! Treeni näytti oikein hyvältä ja tehokkaalta! :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Ai hitsi! Joo olin aika vikkelä tänään :D Mietinkin kun olin lähtenyt, että pidinkö liian lyhyitä taukoja sarjojen välissä. Varmasti törmätään vielä, tuu nykäsemään hihasta :)

Anonymous

Oon ite kirjottanut kaikwn aina iphonen muistioon painoista ja sarjoista.. Jotenkin helpompaa kun kantaa vihkoa mukana:)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Se on totta! Hyvä vaihtoehto myös :) Ehkä mäki siirryn tohon digitaaliseen treenimuistioon vielä ;) muutenkin kaikki aina nykyään sähköisessä muodossa.

Tanja

Suostuisitko jakamaan sen koko ohjelman ? Olisi mukava haastaa itsensä jos ohjelma kuulostais itselle sopivalta :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Voi hitsi! Niin mielelläni jakaisin sen kaikkien kanssa, mutta en sitä voi tehdä, kun se on maksullinen ohjelma. Toivottavasti ymmärrätte. Siinä ei kuitenkaan sinänsä ole mitään sen kummempaa, kuin varmaan missään muissakaan 4-jakoisissa ohjelmissa. Pääpointti on se, että jakaa treenit 4 päivälle ja treenaa vain 2-3 lihasryhmää/päivä. Sarjoja tehdään yleensä 3 ja toistoja 8-10. http://lihastohtori.wordpress.com/2012/10/01/treenijako-tikka/ tuolla oli melko hyvin esimerkkejä noista eriliaista jaoista, jos kiinnostaa.

Anonymous

pakko kysyä, vaikka tämä ei tähän postaukseen liitykkään, että mitä sä teet työksesi/opiskeletko jotain? :) hirrveen ihana blogi, tsemppiä sulle!

Anonymous

Heippa!Mua kiinnostais tietää,miten olet tuon hiilarilisäyksen toteuttanut?olen itse tuonut pikkuhiljaa täysjyväviljan leivän muodossa ruokavalioon takaisin ja tuntuu,etten saa leivästä tarpeekseni.Auta armias, jos kaupassa on tuoretta ruisleipää,voisin repiä pussin auki jo kassajonossa!inhottaa tällaiset himot.Tuntuu että jos leivälle antaa pikkusormen se vie koko käden...-Anna

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Moi Anna!En ole ollut hiilihydraatittomalla ruokavaliolla oikeastaan aikaisemmin, olen vain välttänyt ihan valkoista leipää ja pastaa&riisiä&perunaa. Ruisleipää olen syönyt joka aamu, se on niiiin hyvää että siitä en luovu ;) Nyt viikon sisään olen syönyt ihan valkoista pastaa ja sushia lähiaikoina, ja kyllä se tuntuu kropassa samantien. Jos tarkoitit tätä uutta ruokavaliota (mitä en ole vielä aloittanut), niin siinä tosiaan oli suositeltu lounaalle ja illalliselle pastaa/riisiä tai perunaa, mutta en tiedä aionko sitä toteuttaa. :)

Anonymous

Moi,Sama juttu tuon valkoisen leivän ja pastan yms. välttelyn kanssa. Ties koska olisin viimeksi syönyt perunaa vaikka eihän se silloin tällöin syötynä kovin paha asia voi olla:) Ruisleipä on kyllä niin hyvää ettei siitä voisi luopua.Olisi kivaa kuulla lisää tuosta ruokavaliosta sitten kun sitä aloittelet.Anna

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Hyväää oli myös! Tosin ei pitänyt nälkää ollenkaan :D Olisi ollut ehkä hyvä lisä jotkut juurekset tuohon.

Kirsikka

Tosi hyvä ja järkevän kuuloinen kirjoitus! Sait tosi läheltä neuvoja saliohjelmaan :) Minä en usko että aerobisella treenillä saa niin täydellisesti estettyä lihasmassan hankinnan, että siitä kannattaisi kokonaan luopua, varsinkin jos siitä pitää! Tietysti jos tavoittelee todellista muskelivartaloa, niin.... ;) Ja ainahan se on henkilöstä riippuvainen miten lihas tarttuu, mulla on lihaksikas vartalo vaikka harrastan kestävyyslajeja, kiitos nopeiden lihassolujen mullistavan ylimäärän :) Tsemppiä treeneihin, Elisa!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos kirsikka! Olen samaa mieltä kanssasi. Eikä minulla tosiaan ole mikään muskelivartalo tavoitteena :) Vaikka lenkille lähtö on kyllä minulle edelleen melkein aina yhtä vaikeaa! :D Olo on kuitenkin poikkeuksetta sen jälkeen mahtava. Tsemppiä myös sulle Kirsikka!

Anonymous

Blogisi on aivan ihana :)Itsekkin treenaan juuri 4-jakoisella ohjelmalla ja sama hiilarin lisäys käynnissä. On vain ollut hieman vaikeaa saada syötyä kaikkea. Miten olet itse onnistunut isompien annosten kanssa? Jotain vinkkejä? :)-Päivi

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos Päivi! Olen syönyt vähän eäterveellisemmin nyt, eli kasvikset ja protsku on jääneet vähemmälle, ja hiilaria olen syönyt todella paljon. Sen takia olenkin varmaan jaksanut syödä :D Ajattelin tätä sellaisena "pikku bulkkina", vaikka en ole mikään massakausien kannattaja. Mutta tsemppiä sulle hiilarien lisäyksessä! Pikkuhiljaa vaan annoksia isommiksi, niin mahalaukku kyllä venyy. Tai sitten ottaa vähemmän kaikkea muuta, ja lisää vaikka 1 aterian päivään. :)

Anonymous

Pitääkin kokeilla tuota, että syö hieman höllemmällä kädellä ja vaikka vähän "epäterveellisesti", kunhan syö. Tuota aterioiden jakamista olen myös kokeillut, että lounas tai päivällinen syödään kahdessa osassa, jolloin kerta-annos ei ole aivan niin suuri. Totuttelustahan tässä on vain kyse :)Kiitos vinkeistä ja mukavaa viikon jatkoa!-Päivi

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Niinhän se on! Ja välillä tuntuu, että saa olla kokoajan syömässä :D mutta toisaalta, sillon ei tarvi vetää itseään ihan ähkyyn. Mukavaa viikonjatkoa myös sinulle Päivi!:)

Kati

Löysin blogis vasta hetki sitten ja tykkään kyllä! Auttaa omaankin motivaatioon paljon kun täältä lukee mitä kaikkea oot tehny! :)

RagDoll

Kokeilin tänään sitä kertomaasi juoksumattotreeniä ja voin sanoa, että kunto ei kestänyt loppuun asti juosten ylämäessä. =D Oli kyllä yllättävän tehokas niinkin lyhyessä ajassa.

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Jee!! Se on mun mielestä ihan loistava! :D tykkään muutenkin, kun saa nopeasti tuloksia. Vaikkapa nyt sitten kropan lämpimäksi!

Iina-Maria

Vautsi vau tää kuulostaa tosi hienolta! Ihanaa nähdä tällaisia juttuja pitkästä aikaa, jossa hehkutetaan painon nousua ja hiilihydraattien lisäämistä. Varmasti hyvä esimerkki monelle muullekin. :-)Innollan odottelen lisää juttuja tästä, miten edistyt seuraavien 16 viikon aikana!Itteäni harmittaa, kun ei millään ehdi treenaamaan noin monijakoisella ohjelmalla. Yritän jatkossa itse pyrkiä kolmijakoiseen, jolla treenasin viime keväänäkin ja sain aika hyviä tuloksia aikaiseksi!

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Kiitos :) saa nähdä ehdinkö itsekään käymään 4 kertaa! Tuntuu niin kovalta määrältä itselle. Nyt ainakin ensimmäisen treenin jäljiltä paikat ihan jumissa, joten heti piti joustaa aikataulusta :D

anskurotta

Moi! Pahoittelut jo etukäteen pitkästä ja ehkä hankalasta kysymyksestä, kuitenkin niin uusi näiden juttujen parissa että kaipaisin vähän neuvoa (: Löysin sun blogin vasta hetki sit, mut melkein läpi selattu ja inspiraatiota on tullut paljon :) ! Mä oon käynyt salilla epäsäännöllisesti viime toukokuusta saakka, nyt lokakuun lopussa kuitenkin ostin salijäsenyyden jonka myötä oon ruvennut käymään säännöllisesti, 4x viikossa ja oon tänä aikana käynyt läpi kahta eri ohjelmaa. Aluksi halusin vähän kiinteyttääkkin, nyt meneillään kuitenkin on lihastenkasvatus-osuus. Ongelmana on se, että oon aika laiheliini; painan n.50kg ja oon 172cm pitkä. Ylävartaloon oon suht tyytyväinen; sinne on lihasta jo kertynytkin, mut jalat ei meinaa saada massaa sitten millään :( Mitä siis antaisit neuvoksi, että jalatkin alkaisivat saada lisää massaa? Tällähetkellä mulla on käytössä vielä kaksijakoinen ohjelma, mut oisko nelijakoinen parempi, niin et tekisin kuitenkin vaikka keskivartalopäivänä myös muutaman jalkaliikkeen? Ite innostuin ajatuksesta. Oon ihan lähiaikoina ostanut myös protskujauhetta ja alkanut muutenkin kiinnittää enemmän huomiota proteiininsaantiin ja ravintoon. Sinällään en mitään tiukkaa linjaa ruokailuissa noudata, herkkupäiviä tosin vain yksi viikossa. Tosin kokiksi opiskelen joten koulussa on vaikeaa olla syömättä kaikkia herkullisia jälkiruokia. :) Kohtuus kuitenkin kaikessa, eikä se nyt toivottavasti lihastenkasvatushankettani tähän kaada, painon kun ei kuitenkaan tarvitse yhtään tippua. Kiitti paljon jo etukäteen :) !

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Moikka! Voit hyvin kokeilla tuota nelijakoista, varsinkin jos kuitenkin 4 kertaa viikossa käyt treenaamassa muutenkin. Voit myös parina päivänä kirjata syömiset ylös ja katsoa vaikka kalorilaskurista/kiloklubista, tuleeko kaloreita varmasti tarpeeksi. Olet sen verran pitkä ja kenties vielä kasvuiässäkin, että ruokaa saa syödä melkoiset määrät. Miinuskaloreilla se lihas ei kasva! Ruokapuoli sulla kuulostais muuten olevan hyvin hallussa :) Ja sitten vaan rohkeasti isoja painoja jalkaliikkeille, jotta saa haastettua ne. Jalan lihaksissa on tosiaan paljon voimaa, myös laiheliinien jaloissa ;) Ja herkut on sun kokoiselle tytölle enemmänkin kuin sallittuja :) varsinkin kun treenaat noin paljon!Tsemppiä tavoitteisiin! :)

anskurotta

Jes, paljon kiitoksia neuvoista! :) Täytyypä muutaman päivän ajalta tosiaan laskea tuo kalorinsaanti. Ja noniin, ryhdynpä siis myös parin osaavan ihmisen kanssa suunnittelemaan uutta, nelijakoista ohjelmaa, jossa noi jalat pääsee kunnon koetukselle, painoja lisää sit myös. Eiköhän ne tulokset sieltä sit ajan kanssa näy (=Kiitti vielä kerran ja tsemppiä sunkin treeneihin! (:

Anonymous

Heips! Ihan pakko kysyä, että minkä merkkiset/mistä olet ostanut nuo ihanat violetti-oranssit treenihousut? :D

Anonymous

Moi. Löysin sattumalta tän sun blogin ja tätä on ollu niin ilo lukea! Itse oon pelannu kohta 18 vuotta lentopalloa, joten urheilu on jo elämäntapa. Välillä vaan motivaation puutetta on ollu havaittavissa ;) Nyt se on kuitenkin taas löytyny ja varsinkin ruokavalioon tulee kiinnitettyä enemmän huomiota. Oonkin huomannu, että pienellä ruokavalion muutoksella on oma vireys parantunu huomattavasti ja treenaminen maistuu jälleen! Tästä sun blogista saa hyviä vinkkejä ja tekee mieli taas treenaamaan ja kokeilemaan kaikkee uutta! Tsemppiä kovasti treenailuun :)

Elisa
Liittynyt17.11.2015

Mukava kuulla, että motivaatio on kohdillaan! :)Kyllä tuo on niin totta, pienillä muutoksilla saa paljon aikaan. Ja se suora vaikutus myös henkiseen hyvinvointiin näkyy todella nopeasti!:) tsemppiä myös sinulle!