Nyt ollaan sen verran tärkeän asian äärellä, että päätin tehdä tästä aiheesta ihan oman postauksen. Nimittäin nukkuminen. Melko moni meistä nukkuu aivan liian vähän viikon aikana ja korvaa sitten univajeen viikonloppuna nukkuen pitkään. Päivisin olo on väsynyt ja välttämättä illalla ei uni tule helposti. Maanantaina meille pidettiin TFW- salilla Unikulman uniluento, missä kerrottiin paljon hyviä vinkkejä hyvän unen saavuttamiseksi.

Ihan ekaksi kannattaa jättää eri ruutujen, kuten läppärin, puhelimen yms katsomisen kokonaan pois, ennen kuin alkaa nukkumaan. Tämä nyt on aika lailla kaikilla tiedossa. Syy tähän on se, että silmät reagoivat vahvasti ruudusta tulevaan valoon, jolloin kehomme luulee, että on päivä ja vireystila nousee/ pysyy samana eikä väsymystä huomaa helposti.

Toinen todella tärkeä juttu säännöllisen unirytmin kannalta on se, että keho tulisi totuttaa herämään joka ikinen aamu täysin samaan aikaan. Jep, viikonloppunakin. Tällöin herääminen muuttuu helpommaksi ja illalla väsymys iskee myös nopeammin. Optimaalinen aika heräämiselle olisi n. klo 7.00. Toki on poikkeuksia ja kaikille ei samat jutut toimi, mutta n. kahden viikon kokeilun jälkeen hyvin monen keho alkaa tottua tähän unirytmiin. Tässä on ainakin mulle haastetta kerrakseen! Olen huisin hyvä torkuttaan kelloa aamuisin.. 

Myös seuraavat jutut kannaattaa laittaa heti käytäntöön: 

Tuuleta makuuhuone aina ennen nukkumaan menoa, jolloin sisäilman on raikasta ja samalla se viilentää huonetta. Huoneen lämpötila ei saa olla liian kuuma, koska muuten yön aikana herää kuumuteen jonka jälkeen tulee kylmä, kun peiton ottaa pois, jne. 

Lakanat tulisi vaihtaa n. kerran kahdessa viikossa. Puhtaissa lakanoissa nukkuu usein paremmin, sekä kehostamme irtoaa yön aikana talia, rasvaa, sekä erinäistä kosmetiikkaa. Lakanat siis likaantuu nopeasti. Tyynyt tulisi myös pestä n. 1 kerran vuodessa. Tarkista aina, että tyynyissä on pesulappu/ ohjeet tyynyn pesuun. 

Rauhoita makuuhuone kokonaan kaikilta jättämiltäsi/ tulevilta töiltä. Ei läppäriä huoneeseen, työ- ja koulujuttuja sängyllä yms. Nämä kaikki saattavat vaikuttaa sressitasoon, mikä puolestaan vaikeuttaa unen saantia.

Aamulla puolestaan herää heti herätyskelloon, älä torkuta. Juo lasi vettä tai jos normi vesi ei mene heti aamulla alas, oma vinkkini on puristaa hitusen sitruunaa veteen tai kivennäisveteen. Keho herää nopeammin, kun se saa heti nesteitä herättyään. 

IMG_8476-3

 Laita pian herättyäsi musiikki/ radio/ tv päälle jolloin aivot saavat heti ärsykkeitä, mikä puolestaan auttaa saamaan kropan nopeasti skarppiin tilaan.

-2.jpg

vb2

 

*Vinkit antoi Unikulma, tehty yhteistyössä Training For Warriors- salin kanssa.

 

Kommentit (1)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

22- vuotias helsinkiläinen, joka bloggaa intohimostaan muodista ja pukeutumisesta, sekä lifestyleä unohtamatta. Paljon kuvia sekä positiivisia fiiliksiä blogissa! minna.somero@hotmail.com

Teemat

Blogiarkisto

2015

Kategoriat