Kysymyksiä oli tullut aikasemmin tänä vuonna mun Kysy treenistä ja hyvinvoinnista- postauksessa ja nyt tulee taas niihin vastauksia. Nimittäin ruokatottumuksistani ja mitäs sitä syönkään tuleepi tässä. Myös siitä, miten baletti on muokannut mun ruokavaliota. 

Noh, aloitin baletin vähän yli 6.vuotta sitten ( aika myöhään siis) joten sitä ennen söin oikeastaan kaikkea ja kaikenlaista ruokaa. Lapsena olin hyvin hoikka ihan luonnostaan, joten pystyin syödä kaksin käsin myös herkkuja ja ihan mitä tahansa. Toki olen liikkunut aina todella paljon harrastuksieni takia, joten sekin on vaikuttanut mm. painoon. Baletin aloitettua kiinnitin enemmän huomiota ruokavaliion, kun muutin Helsinkiin. Baletissa ihan luonnollinen juttu on olla hyvässä kunnossa ja tanssiminen on itselleen myös helpompaa, kun kiloja on tarpeeksi muttei liikaa. Liian hoikkana ei jaksa tanssia, eikä sitten jos on liikaa ylimääräistä. Baletin lopetin viime kesänä mutta sama ruokavalio on mulla pysynyt. Toki nyt olen suopeampi eri ruokien ja herkkujen suhteen.

Tunnen todella hyvin oman kehoni ja mikä sopii itselleni ja mikä ei. Olen allerginen vaarallisesti kaikille viljoille, joten noudatan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota. Nykyään kaikkea löytyy leivästä ja pastasta lähtien gluteenittomana, mutta harvemmin syön paljon hiilihydraatteja. Mistä ruokavalioni sitten koostuu? 

Maitotuotteet: Käytön paljon maitotuotteita ja ne sopii itselleni vallan mainiosti! Syön jokapäivä maustamatonta ja rasvatonta rahkaa, raejuustoa, jogurttia, juon maitoa. 

Vesi: Juon paljon, paljon vettä! Kivennäisvettä menee myös kovasti! Aineenvaihdunta pysyy hyvänä ja muutenkin vesi on hyväksi keholle. 

Kasvikset ja Juurekset: Näitä syön jokaisella aterialla. Salaatinlehtiä löytyy jokaisesta ruuasta yleensä, tomaatit, kurkut, jne. Teen niistä keittoja, uunijuureksia, lisään munakkaaseen. Avokadoa syön pari kertaa viikossa, siinä on terveellisiä rasvoja. 

Kananmunat: Niitä menee hurjasti. Kolesteroli arvot on olleet mulla aina hyvät, vaikka kananmunia syönkin paljon. Joillekkin se vaikuttaa, toisille ei. Tykkään tehdä esim uunimunakasta tai kananmunapizzaa! Tästä ohje myöhemmin. :) 

Riisi, Leipä: Riisiä syön silloin tällöin ja varsinkin riisikakkuja! Että ne on musta vaan hyviä :D Leipää syön myös joskus, mutta mahani menee aika nopsaa sekaisin jos vedän lautasellisen gluteenitonta pastaa tai monta leipää. Quinoa (kvinoa) on mulle aika sopiva hiilihydraattien lähde. 

Hedelmät, Marjat: Niitä syön useasti, ainakin 3 omenaa päivässä ja marjoista teen usein smoothieita. Hunajameloni on myös yksi lemppari!

Liha, Kana: Punaista lihaa en syö kovinkaan usein mutta en ole kasvisyöjä. Mielummin syön valkoista lihaa. Mutta jos ruoka sisältää punaista lihaa voin sen tottakai syödä. Itse en juuri koskaan tee mitään lihasta. Kanaa syön useammin. 

Herkut: Noniin, sitten herkutteluun. Olen hurjan perso kaikelle makealle ja tosi harvoin jokin on mulle liian makeaa syötäväksi. Liian usein en herkkuja syö, mutta silloin tällöin kyllä. Olen huomannut, että jos herkut kiellän kokonaan niin silloin niitä ainakin tekee mieli. Joten mun ratkasu on se, että syön niitä sillon kun oikeasti haluan ja näin jää turhat sokerit kauppojen hyllyille. Pyrin korvaamaan kyllä sokerihimoni aina ensin jollain muulla, esim taatelit,( TOIMII!!)  kuivatut hedelmät, mutta joskus on kiva mennä irttarikauppaan ostaan herkkuja. Määrä pysyy myös kohtuullisena, kun ei päätä yhtenä päivänä syödä karkkiövereitä ja sitten paastota seuraavat 4 päivää. Kokemusta tästäkin, ei hyvä! 

Toivottavasti tässä oli infoa tarpeeksi, mutta kysykäähän toki jos jotain putkahtaa mieleen! :) 
Nyt ulos tuulettuun tuonne aurinkoiseen Helsinkiin! Kivaa torstaita! :) 

 

Munakas, kookosmaitoon tehty tomaattikeitto.

 

 

Smoothien ohje TÄSTÄ 

Banaanipannarin ohje TÄSTÄ

Kommentit (1)

MINNASOMERO
Liittynyt17.11.2015

Heissan! Tässä on ohje miten tein tuon keiton. Super helppo ja hyvää! :)
1 tlk (370 g) paseerattua tomaattia , esim. Mutti / tuoreet tomaatit (5-6kpl)
2 dl vettä
1/2 - 1 kasvisliemikuutiota
1 purkki kookosmaitoa

kaada paseerattu tomaattiseos tai tuoreet tomaatit kattilaan. Lisää vesi. Kuumenna kiehuvaksi. Lisää liemikuutio, sekä kookosmaito. Kuumenna sekoitellen kunnes seos sakenee.
Laita seos joko blenderiin tai sekoita sitä sauvasekoittimella. Lisää keiton pinnalle tuoretta basilikaa.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

22- vuotias helsinkiläinen, joka bloggaa intohimostaan muodista ja pukeutumisesta, sekä lifestyleä unohtamatta. Paljon kuvia sekä positiivisia fiiliksiä blogissa! minna.somero@hotmail.com

Teemat

Blogiarkisto

2015

Kategoriat