5 lyhyttä ja helppoa ohjetta, kuinka pysyt normaalipainoisena.

Painonhallinta on arka aihe. Itse olen aina ollut melko hoikka ja se on saanut välttelemään aiheesta puhumista... Muut naiset leimaavat todella helposti anorektikoksi tai "himoliikkujaksi". Päätin nyt kuitenkin rohkaista itseni ja jakaa teille vinkit, joilla olen itse pysynyt ihannepainossani +/- 2 kilon vaihtelulla. Itselleni on usein ollut hankalampaa pitää painoni tarpeeksi korkeana, stressaantuneena paino alkaa tippua helposti, mutta vaaka ei valehtele ja siten se on usein herättänyt minut liian alhaisesta painosta.

Olen kuitenkin varsinainen herkkuhiiri ja siksi esimerkiksi jäätelöstä ja suklaasta en ole luopunut - ei ole ollut tarvetta. (Ehkä saan joskus kyllä diabeteksen, 3 suklaapatukkaa ja 3 jäätelöä päivässä on mulle ihan normaali).

1. Päätä itsellesi sopiva paino.

Päätös voi perustua esimerkiksi lääkärin suositukseen tai painoindeksiin. Kukaan ei varmastikaan nykyaikana halua olla alipainoinen, joten muista pitää tästä ihannepainostasi kiinni myös niin, ettet ajaudu sen alapuolelle. Punnitse itsesi esimerkiksi 2 kertaa viikossa aamulla heti herättyäsi ja tarkista, että painosi on +/- muutama kilo tästä ihannepainostasi. Itse olen asettanut ihannepainokseni 60kg, joka on sopiva pituuteeni 174cm nähden. (Apua esimerkiksi täältä: http://www.painoindeksi.org/)

2. Aineenvaihdunnasta huolehtiminen.

Säännöllinen liikunta sekä AAMUPALA joka aamu (mulla iso lautasellinen kaurapuuroa auringonkukansiemenillä, maidolla ja puolukkahillolla). Kahvia tai vihreää teetä pari kupillista päivässä. Veden juonti. Ei lisättyä suolaa tai esimerkiksi paljon suolaa sisältävää soijaa. Valkoisen vehnän välttely. Näillä ohjeilla aineenvaihduntani on pysnyt kunnossa jo jonkin aikaa ja varsinkaan ärsyttävää turvotusta ei ole enää esiintynyt paitsi esimerkiksi juhlinnan jälkeen.

3. Elämäntyylin aktivointi.

Arkiliikunta! Kävele tai pyöräile aina kuin mahdollista, esim. työmatkat. Seiso mieluummin kuin istu esimerkiksi bussipysäkillä, kotona jne. (tämä on auttanut myös selkäongelmiini!). Ole aktiivinen kaikin tavoin.

4. Uni.

Unettomuus lihottaa. Itse olen ainakin huomannut huonosti nukuttuani himoitsevani kaloreita. Minulle riittää 7,5h/yö, mutta tämä on tietenkin yksilöllistä.

5. Viimeisenä ja tärkeimpänä: Ole 12h vuorokaudessa syömättä.

Kuulostaa raa'alta eikö? Mutta toimii. Ihminen ei tarvitse yöllä energiaa, jotenki miksi söisit viimeiseksi ennen nukkumaan menoasi? Jos tiedät esimerkiksi syöväsi aamupalan klo.8, niin lopeta iltapala klo.8. Älä kuitenkaan venytä ruokataukoa yli 12 tunnin. Parantaa myös ainakin itselläni unen laatua. Ja aamupalaa ei tee edes mieli jättää väliin!

Siinä ne. Kommentoikaa ja jakakaa omia näkemyksiänne. Smile

Kommentit (1)

kk2
Liittynyt7.1.2014

Kommentoidaan nyt vielä, että kaurapuuron kanssa sopii mainiosti myös muut marjat ja esimerkiksi mustikkakeitto! Hellii vatsaa ainakin jos kyseessä ei ole pikapuuro :))