Koska olimme totaalisen jämähtäneitä Trawanganille, päätimme loppupäivillä käydä katsomassa myös viereiset saaret. Gili Airin ja Gili Menon.

Lähdimme matkaan lasipohjaisella veneellä, mistä pystyi toljotella veneen pohjan läpi koralleja ja missä vesi roiskui niskaan aina veneen kohdatessa aallon. Pysähdyimme parille kauniille korallikohdalle myös snorklaamaan. Snorklaus on kivaa silloin kun maski ei päästä sisään vettä ja hengitysputki toimii. Muuten se on yhtä suolavesitaistelua ja sellaista se useimmiten minulla onkin. Tällä kertaa kaikki ihmeekseni tosin toimi ja oli jopa rentouttavaa pulikoida siellä kalaparvien keskellä.

Ensimmäinen pysähdys oli Meno saari. Pienellä saarella en nähnyt muuta kuin muutaman ravintolan ja bungalowin. Taisimme kävellä vähän väärään suuntaan. Tai itse asiassa olimme kokonaan saaren väärällä puolella. Kuljimme pientä polkua pitkin, mikä johdatti meidät vain hassulle järvelle. Järven rannalla sijaitsevissa puissa roikkui seiteissään jättimäisiä hämähäkkejä. Ne olivat isoja, pelottavia ja niitä oli vierekkäin varmaan satoja! Olen varma, että niistä hohti myös jotain punaista valoa. Se oli hämmentävä paikka, mutta halusin silti vielä ehdottomasti kiivetä puuhun. Palmuihin on helppo kiivetä, kun niihin on hakattu pienet kolot jalansijoiksi ja kiipeilyhän nyt on tosi kivaa.
Aikuisten pitäisi kiipeillä vähän enemmän.

Juotuamme smoothiet ainoassa ravintolassa, missä näimme henkilökuntaa (kauniissa Mahamayassa), olimmekin valmiita jatkamaan jo kohti seuraavaa saarta; Airia. Kesken merimatkan sää tosin muuttui ja edessä näkyi yllättäen synkkä sadepilvi, minkä kaatosateen raja lähestyi nopeasti. Kietouduimme kaikki hotellin isoihin valkoisiin pyyhkeisiin ja näytimme muumeilta merihädässä kököttäessämme valkoisina kasoina siinä keikkuvassa veneessä.

Tietysti olimme aivan litimärkiä kun saavuimme läpi myrskypilven Airille, mutta onneksi sade oli juuri poistunut ja aurinko alkoi paistamaan sen tilalla.
Airi oli paikka mihin ihastuin heti. Jotenkin vehreämpi ja tunnelmallisempi kuin Trawangan, mutta oli sielläkin silti elämää ja paljon ravintoloita, hotelleja, sekä kauppoja. Kävelimme päämäärättömästi hetken, kunnes istuimme suloiseen hökkeliin Waterfront ravintolan rannalle ja söimme todella hyvää ruokaa! Otin jälkkäriksi crepsit, kookosjäätelöllä ja hedelmillä ja mussutin niin vauhdilla sitä herkkua menemään, että hyvä kun muistin pureskella. Toisin kuin hyönteiset minua - mitä Airilla oli paljon enemmän kuin Trawanganilla, muistivat kyllä tosiaankin pureskella pohkeeni aivan puremille.

Joo, täällä oli hyvä fiilis. Oltiin yhtä mieltä siitä, että tänne vielä joskus uudestaan ja yövytään sitten molemmilla saarilla, tai ehkä kaikilla kolmella. Menolla, Airilla ja Trawanganilla.

Kommentit (12)

Ansku

Oi mä rakastuin tuohon pieneen Meno saareen, ja satuttiinpa asumaan juuri tuossa mahamayassa :D Suosittelen joskus jäämään saarelle pidemmäksi aikaa.

Mahtia reissua teille!

Toivoo Ansku Shoe lover-blogista

Laura/Urbaani viidakkoseikkail...

Gileillä ollessa kannattaa ehdottomasti käydä myös Menolla ja Airilla. Meno on paras hiljaisuuteen ja rauhalliseen lomaan, Air on omasta mielestäni paras snorklailuun! Itsekin olen noita hämähäkkejä bongaillut ja kerran jouduin kulkemaan kokonaisen hämähäkkikujan läpi. Alkuun niitä kammotuksia ei edes huomaa, mutta kun katsoo ympärilleen, niitä onkin joka puolella. Oih, tuli ikävä Indoihin!

JULIA Toivola
Liittynyt17.11.2015

Haha, mekään ei aluksi huomattu hämähäkkejä, mutta sitten kun tosiaan katsoi niin apua niitä oli kaikkialla! :D

Henna

Aivan ihania nää sun matkakuvat aina! Aika usein skippaan matkapostaukset muilta bloggaajilta, kun harvoilla on oikeasti tosi hienoja kuvia ja kiinnostavaa tekstiä sellaisen lukijan kannalta, joka ei ole kyseiseen paikkaan matkustamassa vähään aikaan :-D Sulla kuitenkin on kuvat sekä teksti niin ihanaa katseltavaa aina, että näitä ei voi mitenkään skipata :-)

Ellu

Voi että, tuleepa haikea olo kun katselee näitä. oltiin viime kesänä yli kuukausi Balilla ja on hirveä polte takaisin. se jäi veriin ❤️ Ihanaa lomaa teille

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.