Eiköhän me kaikki olla, ainakin joskus, tehty sitä - vedetty homma hiukan överiksi lomalla. Huolimatta siitä ollaanko Suomen rajojen sisä- tai ulkopuolella, ainakin minä vaihtaessani vapaalle autuaasti unohdan, tai ainakin uskottelen unohtaneeni suklaalevyjen kylkeen printattujen ravintoarvotaulukojen luvut, siiderissä sihahtelevat sokerikuutiot ja sen, että pizzapalojen juusto nyt vaan auttamattomasti jämähtää jenkkakahvoihini. Lyhyellä irtiotolla arjesta tämä onkin mielestäni enemmän kuin OK, mutta pidemmällä reissulla on ihan pakko koittaa pitää langat edes jotenkuten käsissä. :D

Olen aina salaa haaveillut olevani yks niistä tyypeistä, jotka tilanteessa kuin tilanteessa pitävät aina ravinnon laadun ja liikunnan prioriteettilistojensa kärjessä, treenaavat paikassa kuin paikassa ja tarvittaessa vaikka raahaavat mukanaan itsetehtyjä välipaloja. Vielä on matkaa, vaikka noi jutut mulle tärkeitä ovatkin. Varsinkin opasvuotena päästin itseni hävettävän retuperälle: pitkät työpäivät verottivat energiaa liikunnalta ja usein joku epäterveellinen ruoka oli valitettavasti kaikista nopein ja täyttävin vaihtoehto. Olo oli hirveä kahdentoista kuukauden jälkeen. 

Siispä pyhästi lupasin itselleni koskaan enää kohtelevani kroppaani niin julmasti ja yhdessä Nooran kanssa sovittiinkin tällä reissulla pitävämme edes jonkinlaisen kurin ruuan ja treenauksen kanssa. En vieläkään ole se tyyppi, jolla on aina puhdas-itsetehty-raaka-chiasiemen-gojimarja-patukka taskussa ja joo, joskus erehdyn jopa siihen pitsapalaan, mutta muutamilla ihan down to earth -pikkuvinkeillä mun olo on pysynyt suhteellisen hyvänä koko reissun ajan. :) Keräsinkin yhteen vähän ajatuksia, mihin juttuihin oon tällä kertaa kiinnittänyt huomiota! 

1. Aamupala Aamiainen on päivän tärkein ruoka ja sitärataa, kaikkihan me se tiedetään, mutta näin reissussa huomaan aamupalan laadun OIKEASTI merkkaavan tosi paljon ja asettavan myös loppupäivän suunnan. Kun syö aamulla terveellisesti ja riittävän määrän, ei nälkä kolkuta heti seuraavan nurkan takana ja musta on myös paljon helpompi tehdä terveellisiä valintoja koko loppupäivän ajan! Jos hotellilla ei ole aamupalamahista, kannattaa jo etukäteen valita brekumesta seuraavalle päivälle, niin ei tule nälkäisenä tehtyä huonoja valintoja! 😉 

2. Ruokarytmi Oon kotona ihan järkkymätön ruokailurytmin kanssa ja kellon kanssa oikeasti mittaan, etteivät ateriavälit venähdä liian pitkiksi. Jos en saa säännöllisin väliajoin ruokaa, mieliala on hangry (hungry + angry) enkä pysty keskittymään mihinkään. Kun sitten painun tarpeeksi pitkälle säteelle kotijääkaapista, all hell breaks loose - jossaan vaiheessa reissua huomattiin Nooran kanssa syövämme kaksi kertaa päivässä ja nälän vaivaavan tuon tuosta. Eiiii näin! Tehtiinkin siltä seisomalta sopimus, että jokaisena päivänä on syötävä ainakin aamupala, lounas ja illallinen ja välipaloja mahiksen mukaan. Varsinkin täällä Malesiassa on ollut tosi vaikeaa, koska ei olla löydetty mistään oikeata ruokakauppaa josta sais esimerkiks tuoreita hedelmiä. Pikkunapostelun mukana pitäminen on siis mahdotonta 😐 Reissailu masu täynnä on paljon kivempaa, kaikille! 

3. Kotitreenit Netti on pullollaan jos jonkinlaisia ilman välineitä toteutettavia jumppakokonaisuuksia, joiden eteen ei tarvitse tehdä muuta kuin nostaa pehva ylös penkistä ja ruveta hommiin. Tehokkaan pikkutreenin saa tehtyä jo 30 minuutissa, ja lomalla ei voi vierittää tekemättömyydestä syytä ainakaan kiireen niskoille. Lisäks tarvittava lattiapinta-ala on yleensä niin pieni, että treenata voi vaikka hotellihuoneessa. Parasta on jos reissukamukin innostuu ja voi treenailla yhdessä, niin kuin me Nooran kanssa tehdään! 

4. Uima-altaat ja kävely Jos hotellihuoneen kokolattiamatolla huhkiminen ei nappaa, on uima-altaassa pulikointi huomattavasti hauskempaa. Oonkin hyödyntänyt jo muutaman hotellin allasalueita parinkymmenen minuutin uimakierroksiin. :) Varsinkin aamuisin ja myöhään iltapäivällä saa pulikoida ylhäisessä yksinäisyydessään. Paras tapa tutustua uusiin paikkoihin ja kaupunkeihin on kävely, ja nähtävyyksiä tuijotellessaan ei edes huomaa kilometrien karttumista! Kannattaa siis pitää tuumaustauko taksin ja lenkkareiden välillä ennen tutustumisrundille lähtemistä. :)

5. NO STRESS! Liikaa ei saa pingottaa ja elämästä pitää nauttia! Uusissa kulttuureissa erilaisten keittiöiden testailu on parasta tekemistä, eikä muutama viinilasi tai suklaapatukka kenenkään maailmaa kaada. Kohtuus kaikessa niin kuin joku viisas tyyppi joskus julisti. Sen takia mäkin söin tänään suklaakakkua aamupalaksi, kohtuuden nimissä. 

Näiden lisäks pidän tiukasti kiinni runsaasta vedenjuonnista ja suht säännöllisistä yöunista. Hassua kyllä huomata, miten niistä peruselämäntavoista on tosi hankala pitää kiinni, kun omaisuus on matkalaukussa ja asumus vaihtuu muutaman yön välein. Oisko ruudun toisella puolella jollakulla jakaa vinkkejä matkustelun ja hyvinvoinnin yhdistämiseen?

 

P.S IHANAA NAISTENPÄIVÄÄ! 💐

Kommentit (0)

Seuraa 

22-vuotias turkulainen totuttelee takaisin elämään Suomessa ulkomailla vietettyjen välivuosien jälkeen. Runoilua elämästä hymynkare huulilla! 

Instagram @emiliaidamaria

Contact emppu.pesonen@gmail.com

 

Blogiarkisto

2016

Instagram