Näin joskus dokumentin kauppojen käyttämistä hajusteista, jotka nostattavat ostohalua kaupan asiakkaissa. Ne stimuloivat aivojen osaa, joka vaikuttaa ostohalukkuuteen. Tai ylipäätänsä asioiden haluamiseen. Kauppojen edustajat eivät pitäneet sitä epäeettisenä, koska "ostopäätöksen tekee kuitenkin asiakas itse".

Löysinkin asiasta artikkelinkin (kirjoittanut Helena Mustonen).

"Hajuaisti on yhteydessä muistia ja tunne-elämää säätelevään keskukseen aivoissa, ja sen on sanottu olevan ihmisen tärkein aisti heti näköaistin jälkeen. Tuoksuilla siis todella on merkitystä, eikä ihme: ne vaikuttavat vahvasti alitajuntaamme, tunteisiimme ja mielialoihimme."

"Etenkin Yhdysvalloissa kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa leijuvat erilaiset tuoksut ovat olleet olennainen osa yritysten asiakkaidenkalastelustrategiaa jo pitkään. Ja mitä muut edellä, sitä Suomi perässä: tuoksumarkkinointitoimisto Ideair Oy:n toimitusjohtajan Antti Pasilan mukaan tilatuoksujen käyttö alkoi 2000-luvulta lähtien yleistyä selvästi myös Suomessa."

Lainaukset yllämainitusta Helena Mustosen artikkelista, joka on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.

 

Syytän siis omista alennustuotteisiin sortumisistani (joita käy valitettavasti aika ajoin) Amerikkaa ja kaupan hajusteita. ;)

Kirjoitin aiheesta ja alennusmyynneistä myös blogiini.

xx, Em

Kommentit (0)

Seuraa