Mulle on viimeaikoina ilmestynyt ärsyttävä ongelma. Iltaisin kun nukkumaanmeno alkaa pikkuhiljaa lähestymään, alkaa jaloissa tuntumaan pakottava tarve liikutella niitä. Tämä alkaa jo hyvissä ajoin ennen sänkyyn kömpimistä, kun päivän hommat alkavat olemaan kasassa ja saa rentoutua. 

Yleisesti olen kotidiagnooseja vastaan, sillä jos ei ole lääketiedettä opiskellut, ei ihminen ole diagnostiikan mestari ja subjektiiviset näkemykset voivat vahvistua kun tiedostaa että jokin asia kuuluu jonkin sairauden oireistoon. Tällä kertaa päätin kuitenkin olla hilautumatta lekuriin heti ensimmäisenä ja naputtelin hakukoneeseen "levottomat jalat". 

Tämä sattuukin olemaan jonkin sortin unihäiriön nimi, ja tunnusmerkistö (lakiopiskelija – lakitermit :P) täyttyi aika täsmällisesti, vaikka kyseistä syndroomaa ilmeisesti yleisesti esiintyy vasta vanhemmalla iällä. Vaikka aika täsmälleen omalta ongelmaltani kuulostikin, niin päätin silti edelleen olla lampsimatta lekurin pakeille ja kokeilla netistä löytyviä apukeinoja. 

Siksi arkikäytöstä putosi saman tien kahvi ja muut kovin kofeiinipitoiset juomat ja lisääntyi liikunta. Nämä kaksi asiaa ovat myös ne, joiden käyttö on viimeaikoina poikennut normaalista: tavallista enemmän kahvia ja vähemmän liikuntaa. Joten tuntui luonnolliselta yrittää palata normaaliin tasapainoon selvittääkseni josko olisi apua!

Valitettavasti pelkkä kahvin juonnin lopettaminen ei temppua tehnyt, joten nyt panostan superisti jälleen liikuntaan! Viikonloppuna tein reilun tunnin lenkin ja eilen tungin päivääni pikatreenin salilla jälleen TRX-kahvojen kanssa. 

Joten tässä samalla oma vinkkini ehdottomasti parhaaksi omalla painolla tehtäväksi takareisi-pakara-liikeeksi!

 
Kyseessä on TRX:llä tehtävä polven koukistus, periaatteessa samantyyppinen liike kuin polvenkoukistajalaitteessa, mutta tässä lantion kannattelu pistää samanaikaisesti pakaran hommiin!
 
ELI: Homman voi tehdä kahdella tai yhdellä jalalla.
 
Yllä kuvassa jalan asettelu yhdellä jalalla tehtävää koukistusta varten. Kahdella jalalla asetetaan yksi jalka / kahva. Voit myös tehdä liikkeen yksi jalka kerrallaan, vuorojaloin, vaikka jalat olisivat omissa kahvoissaan. Mitä kauempana jalkapohjassa kahva, sitä rankempi liike. Takareidelle varsinkin.
 
Kun jalat ovat paikallaan, asetu selinmakuulle, nosta lantio ilmaan ja suorista jalat. Jos teet yhdellä jalalla, kuten kuvassa näkyy, kannattele vapaata jalkaa ilmassa kahvojen vierellä, mikäli haluat kohdistaa täyden vastuksen työtä tekevään jalkaan. 
 
Sitten vain koukistamaan polvia ja liikuttamaan kantapäätä/päitä kohti pakaraa! 
 
HUOM! Kannattele lantiota, niin että se pysyy samalla korkeudella koko ajan. Erityisesti jos toinen jalka on vapaana ilmassa, ja päästät sen nousemaan ylöspäin työtä tekevän jalan koukistuessa, huomasin lantion ainakin itselläni alkavan putoamaan. Eli, kannattele vapaata jalkaa myös toiston aikana samalla korkeudella kuin kahvoissa oleva jalka on. :) 
 
Panosta mahdollisimman hallittuun ja rauhalliseen jalkojen suoraksi palauttamiseen, sillä näin takareisi tekee superpaljon töitä!
 
 
Tänään voin kertoa että tuntuuuuu takareiskassa varsinkin :P Eikä jalkojakaan potkituttanut ihan niin pahasti eilen illalla, joten täytynee jatkaa ahkeraan treeniin panostamista tulevaisuudessakin! – Kunhan ei liian myöhään treenaa, sillä silloin vaikutus on päinvastainen...! :)

Kommentit (1)

Jenni

Mulla auttaa vipattamiseen se että rollailee kylmä geeliä polvien taakse ja takareidellekin. Nykyään otan aina esim. lentokoneeseen kylmägeeliä mukaan, jotenkin se ahdas istuminen ja kuumat jalat (kengät yms.) saa aina polvien taukset "kutiamaan"!

Seuraa