Muistathan ainakin nämä viisi syytä painaa pään tyynyyn?

Onko arkesi kiireistä ja viikonloput täynnä menoja?


Riittävä unensaati on kuitenkin äärimmäisen tärkeää hyvinvointisi kannalta. Muistathan ainakin nämä viisi syytä painaa pään tyynyyn:


1. Pinna ei pala (niin helposti)


Väsyneenä kaikki tuntuu vaikealta ja ärsyttää. Huonotuulisena työ ei luista ja turhaudut. Kotona kiukuttelet ja kiukustut herkästi. Pienetkin vastoinkäymiset saavat kohtuuttomia mittakaavoja. Tiestikö, että 24 tunnin valvomisen on tutkittu vastaavan promillen humalatilaa?


2. Olet fiksumpi


Univaje heikentää muistia ja tarkkaavaisuutta sekä hidastaa päättelykykyä. Uusien asioiden oppiminen tuntuu vaikeammalta. Keskittymiskyky herpaantuu helpommin ja suorituskyky heikkenee huomattavasti. Luova ajattelu on vaikeaa, miltei mahdotonta. Kun nukut riittävän monta tuntia, olet paljon valmiimpi päivän haasteisiin!


3. Nautit läheisyydestä enemmän 


Lähes 25 prosenttia parisuhteessa elävistä myöntää, että väsymys haittaa seksielämää huomattavasti, tai kiinnostus seksiin jopa kaikkoaa kokonaan. Jos et jaksa riisua edes itseäsi, ei kumppaninkaan seura jaksa innostaa. 


4.  Pysyt mitoissasi


Jos nukut liian vähän tai unesi on hyvin heikkolaatuista, elimistösi kyky sietää sokeria heikentyy. Tällöin se alkaa harkita sen varastoimista itseensä. Jo yksi vähäuninen yö vaikuttaa kehon hormonitasapainoon sekä kykyyn tuottaa energiaa. Tällöin ruokahalu kasvaa ja kalorien kulutus hidastuu, mikä saattaa johtaa ylipainoon. Unohda siis dieetit - muista riittävä uni ja liikunta!


5. Pysyt terveempänä


Vastustuskyky kärsii, jos yöunet jäävät lyhyeksi. Heikko uni lisää lisäksi stressihormonin tuotantoa ja muun muassa kasvattaa riskiä sairastua masennukseen. Mikäli nukut jatkuvasti alle kuusi tuntia, tulisi hälytyskellojen soida.


Kuinka paljon unta tarvitsen?


Cosmonaisten soisi nukkuvan 7-8 tuntia yössä. Säännöllinen vuorokausirytmi on tärkeää - yritä siis herätä myös viikonloppuisin suunilleen samaan aikaan kuin arkena.


Miten voisin nukkua paremmin?


Liiku! Esimerkiksi aamutreeni herättää kivasti aamuisin, ja toisaalta nukuttaa iltaisin. Kun altistut valole aamulla, myös vuorokausirytmisi pysyy luonnollisesti parempana. Suomessa luonnonvalo on talvisin niukilla, joten harkitse esimerkiksi kirkasvalolampun hankkimista.


Sweet dreams <3


 


Kuva: MVPhotos