1. Et lämmittele.
Älä ikinä lähde juoksemaan kylmiltäsi, sillä silloin on suuri riski, että satutat itsesi ja uuvut nopeammin. Kunnon lämmittely valmistelee kehosi treeniin.

2. Et venyttele.
Venyttely on paras tapa estää vammat ja kipeytyvät lihakset. Se myös auttaa sinua juoksemaan paremmin ja pitempään. Muista venytellä sekä ennen että jälkeen lenkin, niin seuraavan kerran juokseminen sujuu taas sulavammin.

3. Täräytät kantapääsi maahan.
Jos juokset niin, että kantapääsi iskeytyvät ensimmäisenä maahan, kärsit todennäköisesti polviongelmista. Tekniikka myös hidastaa juoksuasi. Juokse sen sijaan niin, että laskeudut päkiöillesi.

4. Otat liian pitkiä askelia.
Liian pitkät juoksuaskeleet muuttuvat helposti harppomiseksi ja oudoksi koikkelehtimiseksi, mikä taas tekee juoksemisesta vaikeaa ja kuluttavaa. Lyhyillä askeleilla juokset pidemmälle ja paremmin.

5. Heilutat käsiäsi väärin.
Älä roikota käsiäsi alhaalla, äläkä heilauta niitä rintakehäsi yli. Se kuluttaa turhaan energia ja vaikeuttaa juoksuasi. Rentouta olkapääsi, nosta kätesi 90 asteen kulmaan ja keskity heiluttamaan käsiäsi edes takaisin. Se auttaa sinua pääsemään eteenpäin.

6. Juokset hartiat kyyryssä.
Hartiat kyyryssä hölkkääminen vaikeuttaa hengitystäsi. Avaa rintakehä ja pidä hyvä ryhti koko lenkin ajan, niin jaksat paremmin ja saat enemmän irti lenkistäsi.

7. Pompit ylös alas.
Liika pomppiminen estää sinua etenemästä. Keskity siihen, että pääset jokaisella askeleellasi eteenpäin.

8. Yrität juosta samaan tahtiin muiden kanssa.
Keskity omaan lenkkiisi ja omaan vauhtiisi. Älä lähde kilpailemaan kenenkään kanssa.

9. Käytät puhelintasi lenkin aikana.
Biisin vaihtaminen on ihan ok, mutta skippaa tekstaaminen ja muu räpeltäminen. Se vie keskittymistä pois juoksemisesta ja vaarana saattaa olla, että kompastut tai törmäät johonkin.

10. Et jäähdyttele.
Jäähdyttely on yhtä tärkeää kuin alkulämmittelykin. Loppuverryttelyn ansioista et ole niin hapoilla kuin normaalisti. Hidasta vauhtiasi lenkin lopuksi ja höntsäile muutama minuutti ennen kuin lopetat.

Katso myös:

5 syytä lähteä tänään lenkille

Tämän hetken parhaat treenisovellukset

Miksi kannattaa treenata aamuisin?