Toisin kuin monet luulevat, nämä "terveelliset" teot saattavat paisuttaa keskivartaloasi.

1. Lihan karttaminen

Monet naiset välttävät lihan, maitotuotteiden ja jopa kalan syömistä vain siksi, että ajattelevat niiden pursuavan rasvaa ja kaloreita. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nämä ruuat ovat täynnä lihaksia kehittävää proteiinia, joka saa myös aineenvaihduntasi hyrräämään ja sitä kautta keskivartalosi kapenemaan. Valitse maidosta ja lihasta rasvattomia tai vähärasvaisia vaihtoehtoja, kuten raejuustoja ja fileetä. Kala on loistava, helposti sulava proteiininlähde, josta saa myös elimistölle välttämättömiä rasvahappoja. Ota sitä lautasellesi kohtuullinen annos rasvaisuudesta riippumatta. Kasvissyöjille hyviä valkuaislähteitä ovat viljat ja pavut.

2. Aterioiden skippaamienn

Moni meistä saa liikaa kaloreita kulutukseen nähden. Silti aterioiden väliin jättäminen on todistetusti huonoimpia tapoja pitää linjat kurissa. Viimeistään illalla tai seuraavana päivänä nälkä ottaa niskaotteen ja ihminen päätyy tankkaamaan mahdollisimman kaloripitoisia herkkuja. Siksi parempi tapa on syödä säännöllisin väliajoin pieniä tai keskikokoisia aterioita, jotka pitävät mielihalut kurissa.

3. Leivän välttäminen

Leivästä on tehty viime vuosien aikana oikea demoni. Onkin totta, ettei supervalkoisen, vähäkuituisen leivän syömiselle ole juuri mitään ravitsemuksellisia perusteita. Sen sijaan kokojyväleivän välttäminen on jo ylireagointia. Leivän kuidut pitävät verensokerin tasaisena, edistävät ruokamassan liikettä suolistossa ja imevät itseensä ruuassa olevaa rasvaa. Kokojyväleipä ja -riisi ajaa saman asian.

4. Vatsaliikkeiden tekeminen

Istumaan nousut vahvistavat kyllä vatsalihaksia, mutta ne eivät tehoa rasvakerrokseen lihasten päällä. Tästä syystä edes 500 vatsalihasliikettä ei saa farkkuja tuntumaan löysemmiltä. Sen sijaan aerobinen liikunta puree jenkkakahvoihin. Käytä siis vatsalihasliikkeitä enemmän aika juoksumatolla tai lenkkipolulla.

5. Harvoin drinksuttelu

Terveysintoilijat saattavat nauttia alkoholia harvoin, mutta vaarana on, että silloin drinkkejä tulee otettua sitäkin enemmän. Kännäämisellä ihminen tekee kuitenkin itselleen karhunpalveluksen, sillä alkoholissa on paljon kaloreita, mutta se ei pidä lainkaan nälkää. Päinvastoin maistissa tai krapulassa mätettyä ruokaa, johon ei selvin päin vilkaisisikaan. Jos kuitenkin himoitset lasillista, suosi flavonoideja sisältävää punaviiniä!

6. Kevyttuotteiden suosiminen

Osa meistä luulee tekevänsä kropalleen suuren palveluksen suosimalla rasvattomia jogurtteja, kevytlimsoja tai muita vastaavia "dieettituotteita". Rasvan tilalla saattaa kuitenkin olla jättimääriä sokeria, ja sokerittomat herkut ovat usein ladattu täyteen keinotekoisia makeutusaineita, joiden on epäilty edistävän rasvan kertymistä elimistöön. Juo janoon vettä ja haukkaa välipalaksi vaikkapa omena tai banaani.

7. Rasvan varominen

Niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin, kertatyydyttymättömät rasvahapot auttavat polttamaan vatsamakkaroita ja hillitsemään ruokahalua. Ravitsemustieteilijöt suosittelevat nauttimaan esimerkiksi avokadoa leivän päällä tai lorauttamaan oliiviöljyä salaattiin. 

Katso myös:

11 tapaa naisilta, joista kaikki tuntuvat pitävän

Seuraa näitä treenaajia Instassa

Näin kiihdytät aineenvaihduntaasi

Kuva: iStock