1. Kehomme toimii vedellä.

Jo parin litran vesivaje aiheuttaa fyysisen ja henkisen suorituskyvyn heikkenemistä. Nestehukka saa ihon näyttämään kuivemmalta ja ryppyisemmältä.

2. Veden tarve riippuu kulutuksesta.

Raskaassa työssä ja helteessä vettä tarvitaan enemmäin kuin levossa. Perustarve on noin puolitoista litraa vuorokaudessa. Oikean määrän voi arvioida virtsasta. Pissaa pitäisi tulla normaali määrä ja värin pitää olla keltainen, ei tummanruskea.

3. Jotta vedestä olisi haittaa elimistölle, sitä pitäisi juoda useita litroja lyhyen ajan sisällä.

Jos vettä juo liikaa eli 5-10 litraa päivässä, aiheutuu nestetasapainon häiriöitä ja pahimmassa tapauksessavesimyrkytys. Lievä vesimyrkytys voi aiheuttaa väsymystä, pahoinvointia lihaskramppeja ja päänsärkyjä. Vakava vesimyrkytys voi johtaa tajunnan menetykseen. 

4. Vedet, joihin on lisätty vitamiini- tai hivenaineita, ovat teholtaan samaa luokkaa kuin vitamiiniitabletit.

Muista myös, että moniin vesiin on lisätty sokeria tai muita maku- ja lisäaineita. Niiden terveysvaikutuksista voidaan olla montaa mieltä.

5. Luonnollisin tapa on juoda vettä syömisen jälkeen.

Ei niin, että huljuttaa jokaista suupalaa juoman kanssa. Muuten tulee helposti hotkineeksi. Tärkeintä on pureskella ruoka suussa hienoksi ennen nielemistä. Ruuansulatus alkaa jo suussa syljen erityksellä.

6. Lasipulloilla ja elintarvikemuovista valmistetuilla pulloilla ei ole mitään eroa.

Muovien pehmittimillä on epäilty olevan haitallisia vaikutteita, mutta varsinaista näyttöä ei ole. 

7. Vesi alkaa pilaantua, jos se seisoo lasissa muutaman vuorokauden.

Tämä johtuu veden sisältämistä ravinteista, jotka mahdollistavat mikrobien kasvun. Muutaman päivän seissyt vesi ei aiheuta kuitenkaan vielä terveyshaittoja.

8. Tunnin urheilusuorituksen pärjää ilman vettä, jos on muuten juonut päivällä.

Pidemmän treenin aikana voi juoda. Nesteen imeytymisessä kestää kuitenkin hetki. Ennen vaativaa kestävyysurheilusuoritusta nestetankkaus tulee suorittaa hyvissä ajoin. 

9. Joogan aikana vettä ei kuitenkaan kannata litkiä.

Veden uskotaan viilentävän sisäistä lämpöä, mitä joogaharjoituksen aikana tavoitellaan.

Asiantuntijoina professori Jouku Tuomisto ja johtava tutkija Ilkka Miettinen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. 

Katso myös: 

4 herkullista vihersmoothie-ohjetta

Voi paremmin näiden 9 vinkin avulla

3 syytä rakastaa kahvia

Kuva: iStock