Vastaa oikein näihin kysymyksiin, ja hyvästele väsymys.

Vastaa oikein näihin kysymyksiin, ja hyvästele väsymys.

1. Käynnistytkö kahvilla?

Ei hätää, voit huoletta nauttia aamulattesi ja vielä 2-3 kuppia lisää myöhemmin päivän aikana! Kahvin sisältämä kofeiini piristää, parantaa keskittymiskykyä ja valppautta. Virkistävä vaikutus alkaa noin vartin kuluttua kahvin nauttimisesta.

2. Vältteletkö hiilareita?

Älä suotta! Hitaasti imeytyvät hiilihydraatit, kuten kaurapuuro sekä täysjyväleipä, pitävät verensokerin pitkään tasaisena, mielen virkeänä ja nälän loitolla. Voit hidastaa hiilihydraattien imeytymistä nauttimalla samalla myös proteiinia ja rasvaa: Ne tasapainottavat hiilaripitoista ateriaa.

3. Syötkö kalaa?

Kalan syöminen on loistava valinta syksyn saapuessa. Esimerkiksi lohi sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja. Ravitsemussuositusten mukaan kalaa kannattaa laittaa lautaselle ainakin kaksi kertaa viikossa.

4, Muistatko hedelmät ja vihannekset?

Nyt on aika tankata energiaa hedelmistä ja kasviksista! Esimerkiksi parsa-, lehti- ja ruusukaali sisältävät runsaasti foolihappoa, josta voi olla apua alakuloon. Myöskin kiivi, mandariini sekä appelsiinit ovat hyviä foolihappolähteitä. Banaani puolestaan sisältää mielialaa kohottavaa B6-vitamiinia. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä vähintään 400-500 grammaa päivässä.

Kuva: MVPhotos