"Lonkankoukistajia ei kannata venyttää vain, koska haluaa päästä spagaattiin. Kyse on huomattavasti tärkeämmästä asiasta: lonkankoukistajan kireys vaikuttaa koko kehon asentoon. Nykyinen istumatyöläinen nimittäin on suurimman osan päivästä sellaisessa asennossa, että lonkankoukistajat lyhenevät ja kiristyvät. Tämä taas vaikuttaa ryhtiin, alavatsan pömppöön ja mahdollisiin selkäkipuihin. Venyttämällä lonkankoukistajia voi siis saada kauniimman ryhdin ja litteämmän alavatsan. Monissa lajeissa lonkankoukistaja rankataan kaikkein tärkeimmäksi venytykseksi. Lonkankoukistajan liikkuvuus vaikuttaa suuresti myös aloituskuvieni neljään liikkeeseen", kertoo Vilma.
 
Laiminlyötkö sinäkin usein lonkankoukistajien venyttelyn? Lue Vilman ohjeet siihen täältä.





"Jos joku muukin kuuluu niihin, joilla venyttely unohtuu: koska tulokset eivät näy helposti ulospäin, koska se on tylsää tai koska mielummin käytät treeniaikasi juoksemiseen tai rautojen pumppaamiseen."

 
Vinkkejä venytteymotivaation parantamiseen ja vaihtoehtoiseen venyvyyden harjoitteluun  löydät täältä.




 "Minulla oli hetki sitten sporttikuvaukset, jossa tuttu kuvaaja heitti puolivitsillä, että nostatko vaikka seuraavaksi jalan korvan viereen (vuosia sitten olin kuvannut kuvaajan kanssa kuvia, jossa näin olin tehnyt). Onneksi emme oikeasti tarvinneet sellaista kuvaa, koska kylmiltään se ei enää sinne kovin kauniisti noussutkaan. Eikä nouse muuten edes lämmittelyn jälkeen."

Voiko joogasta olla apua venyvyyden palauttamiseeen tai harjoittamiseen? Vilma antaa oman mielipiteensä täällä.





Kuvat ja tekstipätkät: Vilma P.