Ota mallia kissaeläimistä ja venyttele heti herättyäsi.

Unohda tekosyyt ja ala venytellä aamuisin. 

Ota kissaeläimilstä mallia ja venyttele heti herättyäsi. Lempeä, kehoa hellivä venyttely riittää, koska lihakset ovat jäykimmillään aamuisin. Notkeus lisääntyy vasta, kun venyttelet useita kertoja viikossa, mutta jo ensimmäinen kerta kannattaa:

- Päiväsi alkaa mukavan rauhallisesti, ja mielesi virkistyy.
- Kun päivä on jo vauhdissa, venyttely unohtuu. Ensimmäisenä aamutoimena sen muistaa helposti.
- Venyttely palauttaa lihakset lepopituuteensa yksipuolisen nukkumisasennon jälkeen.
- Hoidat lihaksiasi ja saat kauniimman ryhdin.
- Myös monet askareet, kumartelut ja kurotukset sujuvat sutjakkaammin.
- Lihaksesi rentoutuvat, ja niiden verenkierto sekä aineenvaihdunta paranevat.



Aamuun sopivat lyhyet, pyörittelevät venytykset, joten tämä aikainen nautinto ei vie kuin kymmenen minuuttia!

VINKKI: Tennispallo ja kaulin ovat käteviä apuvälineitä lihashuollossa. Asetu makuulle tai istumaan tennispallon päälle ja rullaille edestakai­sin selkää, takareittä ja pakaraa pitkin. Kaulimella rullaamalla saat hierottua hyvin esimerkiksi käsien ja jalkojen lihaksia sekä lihaskalvoja auki.

 

Alkuperäinen juttu: Cosmopolitan syysuu 2013/ Vilma P.
Kuvat: Vilma P.