Valitse laji sen mukaan, millainen treenaajatyyppi olet, niin motivaatio säilyy matkassa!

Jojo-treenaaja

Aloitat aina tammikuussa ja syyskuussa, mutta lopetat helmikuussa ja lokakuussa.

- Lenkkeily kaverin kanssa: Kun sovit ystäväsi kanssa lenkin illaksi, et kehtaa perua sitä, vaikka olisit töiden jälkeen väsynyt.

- Laji, joka vaatii läsnäoloa: Esimerkiksi balettone-tuntia et halua skipata, jottet jää muusta ryhmästä jälkeen.

- Salitreeni personal trainerin opastuksella: Suuri osa niistä, jotka sanovat vihaavansa salitreeniä, eivät oikeastaan tiedä, mitä laitteissa kuuluisi tehdä. Kun saat oman, juuri sinulle suunnatun ohjelman sekä valmentajan, joka patistaa ja kannustaa, treenimotiivi löytyy kuin itsestään.

 

Seikkailija

Mielestäsi liikunta on parasta silloin, kun se ei tunnu treenaamiselta.

- Parkour: Vähän niin kuin olisit taas lapsi, mutta samalla kun loikit, ylität esteitä ja kävelet rapukävelyä, ketteryytesi lisääntyy ja lihasvoima kasvaa.

- Kiipeily: Seinällä et voi keskittyä mihinkään muuhun kuin siihen, mihin laitat jalkasi ja kätesi seuraavaksi.

- Jooga: Joogassa keskityt siihen, mitä ohjaaja sanoo ja tyhjennät mielesi. Vaikka olisit aloittaessasi kuinka kankea tahansa, hämmästyt, kuinka nopeasti alat venyä jooga-asanoihin.

 

No pain, no gain -tyyppi

Mielestäsi treeni on onnistunut vasta, jos se tuntuu vielä seuraavanakin päivänä.

- Crossfit: Et ole koskaan valmis, sillä tekniikkaa voi parantaa aina. Luulit ehkä kyykänneesi ja tehneesi vatsalihaksia tehokkaasti salilla, mutta ensimmäisellä crossfit-tunnilla huomaat, että on olemassa asia nimeltään syvät lihakset - eikä sinulla vielä ole niitä.

- Juoksu: Kunnon tempotreeni, jossa nostat kilometrivauhtiasi vähitellen, pitää huolen siitä, että saat sekä kipua että hyötyä.

- Akrobatia: Kaikkien haastelajien äiti. Aika monta kertaa sattuu ennen kuin saat ilmavoltin tai yhden käden käsilläseisonnan onnistumaan.