1. Tee päivästä erityinen.

Älä koskaan suhtaudu häihin pakkopullana, vaikka niitä olisi viidet peräkkäin ja oma aikataulusi muiden rakkauden määrittämä. Pitäkää ystävien kanssa hääetkot. Ostakaa pullo laatushamppista ja kihartakaa toistenne hiuksia mahtipontisten rakkauslaulujen tahdissa.

2.  Älä odota puheilta liikoja.

Häissä pidetään aina puheita, vaikka suurin osa ihmisistä ei erota juhlapuhetta referaatista. Puheosuus on pitkä kuin nälkävuosi, mutta älä hätäile. Jaksa vielä hetki, kohta pääset syömään!

3. Älä kulauta skumppaa heti.

Tämän pitäisi olla selvää, mutta kokemus kertoo muuta: kuohuviinilasi pöydässä on maljannostoa varten. Älä siis kiskaise sitä kurkustasi liian nopeasti. 

4. Mieti, kenen häihin panostat.

Häät ovat kalliita, joten mieti kenen häihin olet valmis satsaamaan. Lapsuudenystäväsi vai opiskelukaverisi, jonka kanssa olet hengaillut ehkä kahdesti valmistumisen jälkeen? Häälahjan lisäksi rahaa kuluu polttareihin, lahjaan, juhla-asuun ja matkoihin. 

5. Lahjalista on ystävä.

Jos parilla on lahjalista, osta lahjasi sieltä. Toimi nopeasti, sillä yleensä fiksunhintaiset tavarat varataan ensin. Älä käänny outojen nettikauppojen puoleen ja osta jotain ”söpöä ja erikoista.” Jotkut ilmoittavat haluavansa lahjaksi vaan rahaa esimerkiksi häämatkaa varten. Se on ihan ookoo. Jos tulet juhliin yksin, pari-kolmekymppiä on varmasti ihan riittävästi.

6. Panosta paketoimiseen.

Paketoi lahja kauniisti sellofaaniin, jotta se näyttää hyvältä lahjapöydässä ja utelias juhlaväki näkee heti, mitä pari on saamassa. Jos et luota omiin pakkaustaitoihisi, anna tavaratalon myyjälle vapaat kädet. 

7. RSVP mahdollisimman pian.

Kutsuun vastaaminen ajoissa on tärkeämpää kuin uskot. Kiinnitä kutsussa huomiota kirjainyhdistelmään RSVP ja toimi sen osoittaman päivämäärän mukaan. Kun vastaat ajoissa, hääpari osaa varata juhliinsa oikean määrän ruokaa ja juomaa. 

8. Kunnioita myös typerää polttariteemaa. 

On mautonta olla osallistumatta yhdessä päätettyyn polttareiden pukukoodiin. Jos olette päättäneet pukeutua pinup-tytöiksi, toimi ohjeen mukaisesti.  Vain ilonpilaaja ohittaa teeman.

9. Syö ensin, juo vasta sitten.

Älä juo tyhjään vatsaan. Jos haluat juoda juhlajuomia, aloita niiden antaumuksellinen nautiskelu vasta sitten kun olet saanut ruokaa.

10. Omat häät tulevat mieleen.

Kun olet häävieraana, mietit vääjäämättä omia häitäsi, vaikket olisi niitä tyttöjä, jotka ovat aina halunneet mennä naimisiin. Saatat ajatella, että olisitko itse valinnut tuollaisia kukkia? Mitä ruokia olisit tarjonnut? Lautasliinoja ei ainakaan olisi taiteltu tuolla tavalla. Ajattele toki, mutta älä ääneen.

11. Pidä mölyt mahassasi.

Muista, ettei sinun henkilökohtaisella mielipiteelläsi esimerkiksi morsiamen puvusta, ruuasta tai koristeista ole mitään merkitystä. Vaikka pöydissä olisi tekokukkia ja menu olisi kirjoitettu comic sansilla, anna olla. 

12. Nenäliinoja mukaan.

Onhan se nyt hullua, että ihminen, jonka kanssa söit mutaa päiväkodin pihalla, on hetken päästä rouva! Kyyneleitä tulee varmasti, joten muista nenäliinat.

13. Sinkkutyttö ottaa häät seikkailuna.

Häissä on hauskaa ilman avecia. Unohda siis ankea stereotypia sinkkunaisista, jotka istuvat masentuneina nurkkapöydässä gin tonicia imuttaen. Olet pukeutunut parhaimpiisi, täynnä rakkautta ja parin kuohuviinilasillisen jälkeen rohkaistunut tekemään tuttavuutta sulhasen komeaan serkkuun. 

14. Tanssiminen kuuluu asiaan.

Valitettavasti tanssiminen on pakollista. Jos morsiamen isoisä hakee sinua valssiin, et saa kieltäytyä. Jos ajatus tanssimisesta kauhistuttaa, voit kadota vähin äänin juhlasalista sen jälkeen kun hääpari on tanssinut häävalssinsa. Luultavasti tupakkapaikalta tai naistenhuoneesta löytyy muitakin, joita tanssi ei houkuttele.

15. Älä varasta huomiota.

Älä ole huomion keskipisteenä. Älä varasta huomiota tarkoituksella TAI edes vahingossa (esimerkiksi juomalla itseäsi kovaan humalaan ja vollottamalla kovaan ääneen). Tämä ei ole sinun iltasi.

16. Älä vaivaa hääparia.

Hääpäivä ei ole oikea aika pyytää morsiamelta tai sulhaselta palveluksia. Älä pyydä suhlasta ottamaan kuvia Instaasi, äläkä kysele morsiamelta lähimmän taksitolpan sijaintia. Pommita kysymyksillä mielummin naapuripöydän komeaa sinkkupoikaa.

Katso myös:

Mitä tehdä treffeillä - 5 ideaa

6 merkkiä siitä, että mies on hyvä sängyssä

8 merkkiä siitä, että kultasi on aviomiesmateriaalia

 

Ihanimman lahjan eteen on uhrattu seteleiden sijaan aikaa. Herkullinen suolakeksifudge onnistuu aloittelevaltakin leipurilta!

Suolakeksifudge

Ainekset:

2 ½ dl kuohukermaa
2 ½ dl sokeria
ripaus suolaa
25 g voita
1 ½ rkl glukoosisiirappia
20 g suolakeksejä
100 g maitosuklaata
sormisuolaa

Tee näin:

Kiehauta kerma ja sokeri kattilassa. Lisää suola, voi ja glukoosisiirappi. Anna seoksen kuplia koko ajan sekoittaen noin 15 minuuttia tai kunnes se on selkeästi paksumpaa. Rouhi suolakeksit joukkoon. Kaada seos leivinpaperilla vuorattuun astiaan, ripottele pinnalle sormisuolaa ja anna jäähtyä. Leikkaa paloiksi.

Kuva: Juha Salminen

Katso myös:

Haluatko säästää? Kuusi vinkkiä, joiden avulla pääset oikeasti alkuun

Finnairin lentäjänä työskentelevä Pia Stenholm: ”Uravalinnastani ollaan yllättyneitä sukupuoleni takia”

Janni Hussi: "En halua heittäytyä suhteeseen, ellei toisen ajatteleminen saa sydäntäni hakkaamaan"

Liikennelentäjä Pia Stenholmilla on takanaan yli miljoona lennettyä kilometriä. Kaupungit ja työkaverit vaihtuvat päivittäin, mutta yksi asia pysyy samana: intohimo ilmailuun

Työnkuva

Pia Stenholm työskentelee Finnairilla perämiehenä, tai epävirallisemmin ”toisena ohjaajana”. Pia siis vastaa kapteenin kanssa lennon suorittamisesta. Kapteenilla on aina hiukan isompi vastuu ja velvollisuus, mutta itse lentämistä kapteeni ja perämies tekevät lennoilla saman verran.

– Lentäjän työ on normaalioloissa suhteellisen helppo työ, jossa pääsee kuitenkin päivittäin haastamaan itseään ja ottamaan vastuuta, Pia kertoo.

Hyvä fyysinen kunto on lentäjälle etu. Työssä on jaksettava istua pitkiä aikoja putkeen, ja kropan on kestettävä vuorotyön tuomat rasitteet. Lentäjän työ ei ole välttämättä paras valinta silloin, jos ihminen on luonteeltaan kova stressaamaan.

– Ikävämpiä ovat tilanteet, kun eteen tulee jotain meistä riippumatonta, kuten huono sää, joka estää lennon lähdön tai laskeutumisen aikataulussa. Otsalle nousee pieniä hikikarpaloita, kun tietää, että myöhästyminen vaikuttaa jokaiseen koneessa istuvaan matkustajaan.

Pia oli 7-vuotias, kun hän matkusti ensimmäistä kertaa lentokoneella. Ilmailu kiehtoi jo lapsena, mutta Pia haaveili aluksi lentoemännän ammatista. Uravalinta kuitenkin konkretisoitui lopullisesti teini-iässä isän kannustamana.

Koulutus

Pia muutti 16-vuotiaana Vääksyyn, jossa hän kävi ilmailulukion. Sen jälkeen Pia haki ilmailuopistoon.

– Jo pelkkä hakeminen opistoon kesti kahdeksan kuukautta. Meiltä testattiin muun muassa looginen päättelykyky sekä avaruudellinen hahmotuskyky. Yhdessä testissä meidän piti istua pimeässä huoneessa ja tuijottaa pomppivaa palloa. Aina kun pallo pomppasi pidemmälle, piti painaa nappia, Pia muistelee.

Pia pääsi ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan ammattilentäjäksi. Koulutus ei kuitenkaan alkanut heti. Ilmailuopistossa aloittavat oppilaat jaetaan useaan ryhmään, ja ryhmät aloittavat opinnot eri aikaan. Pia päätti silloin hakea Tampereen teknilliseen yliopistoon lukemaan tietojohtamista.

– Ajattelin, että olisi hyvä luoda itselleen myös suunnitelma b, sillä lentäminen on erittäin suhdanneherkkä ala.

Lopulta Pia aloitti ilmailualan opinnot 21-vuotiaana. Kun hän valmistui, Suomen talousnäkymät olivat heikot. Pia ehti aloittaa liikennelentäjän uran ulkomailta, kunnes paikka Finnairilta aukesi. Nyt hän on ollut perämiehenä vuoden.

– Yksi tärkeimmistä taidoista tällä alalla on sosiaalisuus ja se, että tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Saatan istua saman tyypin kanssa ohjaamon oven takana kymmenen tuntia putkeen. Lisäksi koneen matkustamohenkilökunta vaihtuu jokaisella lennolla. Myös tylsyyttä on kestettävä, eikä lentäjän keskittyminen saa herpaantua missään vaiheessa.

Parasta työssä

Pian mielestä työn suola ovat ihmiset, niin matkustajat kuin kollegatkin. Tiimityön tärkeys näkyy erityisesti ohjaamossa. Kapteeni ja perämies muodostavat kokonaisuuden, ja kummallakin on omat vastuualueensa.

– Voin aina luottaa siihen, että vedämme yhtä köyttä. Se onkin yksi syy, miksi töihin on niin kiva tulla.

Pian mukaan jokaisella ilmailualalla olevalla tyypillä on pakko olla jonkinlainen palo lentämiseen ja ilmailuun. Ilman sitä työ saattaa tuntua puulta, eikä niitä satunnaisia 14 tunnin työpäiviä jaksa suorittaa.

Urahaaveet

Pia kertoo, että hänellä on aina ollut unelma, jota kohti hän on mennyt.

– Nyt olen saavuttanut unelmani ammatillisesti. Ilmailulukiosta lähtien halusin olla lentäjä juuri nimenomaan Finnairilla.

Pian mukaan monet lentäjät lentävät jonkin aikaa Euroopan sisäisiä lentoja ja hakeutuvat sitten tekemään pidempiä, kaukokohteisiin suuntautuvia matkoja. Pialle Euroopan ja Lähi-Idän kohteet tuntuvat juuri nyt parhailta, eikä hän muuttaisi työssään mitään.

Pia uskoo, että tulevaisuudessa naisia nähdään enemmän liikennelentäjinä. Tällä hetkellä esimerkiksi Finnairilla naislentäjiä on 30, miehiä yli 900. Finnairin ensimmäiset naislentäjät ovat jo eläkkeellä, mutta silti Piankin uravalinnasta ollaan yllättyneitä hänen sukupuolensa takia.

– Kerran ennen lentoa ohjaamoon tuli vierailulle mies pienen poikansa kanssa. Isä totesi pojalleen, että katsos, tuo setä lentää meidät perille, viitaten vieressäni istuvaan kollegaan. Silloin minun oli pakko korjata, että kyllä se on tämä täti, joka lentää teidät tänään perille. Silloin tajusin, että maailma ei todellakaan ole vielä valmis.

CV

Pia Stenholm, 27, työskentelee liikennelentäjänä Finnairilla.

Koulutus: Valmistunut ammattilentäjäksi Suomen ilmailuopistosta. On lisäksi lukenut tietojohtamista Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Työpäivän pituus: 9–10 tuntia.

Kielitaito: Englanti, ruotsi ja saksa.

Tärkeimmät työvälineet: Lentokone sekä sen ohjaamotietokone, lentolaukku ja vesipullo.

Motto: Jos et koskaan tavoittele unelmiasi, et koskaan saavuta niitä.

Nainen, jota ihailee: ”Lentokapteeni Orvokki Kuortti oli aikansa edelläkävijä. Orvokki syntyi vuonna 1932, ja hänen nuoruudessaan naisten hakeutuminen ilmailualalle, ja nimenomaan ohjaamon puolelle, oli todella vaikeaa.”

Uran käännekohdat

Ilmailuopiston opinnot, 2012–2014

”Hakuprosessissa karsitaan pois kaikki alalle sopimattomat tyypit. Vaikka olemme kaikki omanlaisiamme persoonia, tulemme hirveän hyvin toimeen keskenämme.”

Ensimmäinen lento yksin, 2012

”Ensimmäinen yksinlento pienkoneella Malmin lentokentältä oli ikimuistoinen kokemus. Kun astuin ulos koneesta, kurssikaverini odottivat minua hallilla vesisankojen kanssa. Koulussa oli tapana, että jokainen ensimmäistä kertaa yksin lentävä kastetaan. Kirjaimellisesti.”

Työllistyminen Finnairille, 2016

”Vaikka naisia on ohjaamossa prosentuaalisesti paljon vähemmän kuin miehiä, en ole ikinä kokenut syrjintää. Ohjaamossa olemme kaikki tasavertaisia.”

Kuvat: Lasse Leckin

Katso myös:

Janni Hussi: "En halua heittäytyä suhteeseen, ellei toisen ajatteleminen saa sydäntäni hakkaamaan"

19-vuotias Milja on paras ystävä mumminsa kanssa – "Ihailen sitä, kuinka rakkaudella hän huolehtii pyörätuolissa istuvasta miehestään"

Valitsimme vuoden parhaat kauneustuotteet – tässä ovat Cosmopolitan Beauty Awards 2018 -voittajat