Soolouraansa aloitteleva laulaja-lauluntekijä Alma, 20, nousi suuren yleisön tietoisuuteen kilpailtuaan Idolsissa vuonna 2013. Upeaääninen laulaja solmi alkuvuodesta maailmanlaajuisen levytyssopimuksen Universal Music Saksan kanssa, ja debyyttisingle Karma julkaistiin tänään. 

Olet keikkaillut ja tehnyt musiikkia jo aikaisemmin Sini Sabotagen kanssa. Miltä tuntuu julkaista omaa musiikkia?

Fiilis on aika erikoinen ja vasta tuntia ennen biisin varsinaista julkaisua alkoi oikeasti jännittää. Tuntuu epätodelliselta, ihan kuin olisin jossain sumussa. On vaikea sisäistää, että oma biisini todella soi nyt Spotifyssa.

Oliko laulaminen englannin kielellä sinulle selvä valinta?

 Ajattelin ennen aina, että tekisin musiikkia suomeksi, mutta silloin tuntui toisaalta myös kaukaiselta päästä ulkomaille.  Nyt olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja sain mahdollisuuden lähteä yrittämään kansainvälistä uraa. Tarjoukseen tarttumista ei tarvinnut miettiä montaakaan sekuntia. Olihan se kuitenkin jännittävää, ja käteni tärisivät levytyssopimusta allekirjoittaessani.

Uusi sinkkusi Karma julkaistaan tänään. Mistä se kertoo?

Suomalaisilla on vähän sellainen asenne, että ei me tuonne maailmalle lähdetä. Koskaan ei kuitenkaan pitäisi antaa muiden mielipiteiden lannistaa ja jäädä sen takia odottelemaan, että asiat tapahtuisivat itsestään. Biisissäni haluankin muistuttaa ihmisiä juuri siitä.  Suomalaisten pitäisi olla rohkeampia, uskoa itseensä ja kannustaa toisiaan enemmän.

Sinulla on huikea tyyli ja asenne. Mistä olet saanut kaiken itsevarmuutesi?

Olen aina pukeutunut kuten haluan. Koulussa sain joskus tämän takia osakseni paljonkin pahaa, mutta aina kannattaa olla oma itsensä. Olen onnellinen siitä, että olen pitänyt puoliani, vaikka lannistajia onkin tullut matkan varrella vastaan. Haluan vain elää päivä kerrallaan. Mutta kyllä minussakin elää se pieni suomalainen pessimisti. 

Suomessa on tällä hetkellä paljon nousevia naisartisteja. Lisääkö se paineita menestymisestä?

En näe muita suomalaisia artisteja uhkana, sillä kaikki tekevät omaa juttuaan. Olen kyllästynyt siihen, että muut nähdään kilpailijoina. Miesartistit tekevät usein biisejä isolla porukalla. Mielestäni naistenkin pitäisi kannustaa toisiaan ja tehdä asioita yhdessä. 

Millaisia haaveita sinulla on artistin uraasi koskien?

Isoin haaveni on saada hyvä fanikunta ja tehdä mahdollisimman paljon siistejä keikkoja. En tarvitse mitään konserttiareenoja, ja olen tyytyväinen jos saan esiintyä esimerkiksi Lontoon tai Berliinin pienemmissä paikoissa. Olisi hienoa, jos pystyisin vaikuttamaan omalla musiikillani muiden elämään.

Millaisia ihmisiä haluaisit musiikillasi tavoittaa?

Hieman kliseistä, mutta haluaisin auttaa musiikillani muita ihmisiä. Musiikki on auttanut minua, ja toivoisin, että myös muut kokisivat saman. 

 Onko joku artisti inspiroinut uraasi musiikin parissa?

Olen aina pitänyt Amy Winehousesta. Hän oli hyvällä tavalla  kapinallinen. 15 -vuotiaana myös Jessie J oli minulle iso juttu, ja seurasin hänen tekemisiään paljon. Nykyään Haloo Helsingin Ellin ja PMMP:n tekstit ovat minulle tärkeitä. PMMP:n Ruisrock-keikat ovat jääneet erityisesti mieleen, ja niistä olen aikoinaan imenyt itseeni kaiken tiedon mitä olen pystynyt saamaan.

Mikä on paras elämänohje, jonka olet saanut?

Tärkein neuvo mitä olen monelta muulta artistilta saanut, on rauhoittumisen tärkeys. En ehkä elä sellaista elämää, mitä ihminen on tarkoitettu elämään. Keikat ja haastattelut ovat stressaavia, ja vuorokausirytmi menee keikkojen takia helposti sekaisin. Välillä pitäisi muistaa rauhoittua ja nauttia kaikesta, mitä ympärillä tapahtuu. Tämä on ainoa elämäni, en tule saamaan toista tilaisuutta. Yritän silti olla stressaamatta turhasta. 

Mistä sinut voi bongata tulevana kesänä?

Työstän tällä hetkellä ensimmäistä albumia ja kirjoitan paljon biisejä myös muille artisteille. Keskityn siis vieläkin enemmän musiikin tekemiseen, mutta lupaan infota heti, kun keikkapaikat ovat varmistuneet!

 

Liikennelentäjä Pia Stenholmilla on takanaan yli miljoona lennettyä kilometriä. Kaupungit ja työkaverit vaihtuvat päivittäin, mutta yksi asia pysyy samana: intohimo ilmailuun

Työnkuva

Pia Stenholm työskentelee Finnairilla perämiehenä, tai epävirallisemmin ”toisena ohjaajana”. Pia siis vastaa kapteenin kanssa lennon suorittamisesta. Kapteenilla on aina hiukan isompi vastuu ja velvollisuus, mutta itse lentämistä kapteeni ja perämies tekevät lennoilla saman verran.

– Lentäjän työ on normaalioloissa suhteellisen helppo työ, jossa pääsee kuitenkin päivittäin haastamaan itseään ja ottamaan vastuuta, Pia kertoo.

Hyvä fyysinen kunto on lentäjälle etu. Työssä on jaksettava istua pitkiä aikoja putkeen, ja kropan on kestettävä vuorotyön tuomat rasitteet. Lentäjän työ ei ole välttämättä paras valinta silloin, jos ihminen on luonteeltaan kova stressaamaan.

– Ikävämpiä ovat tilanteet, kun eteen tulee jotain meistä riippumatonta, kuten huono sää, joka estää lennon lähdön tai laskeutumisen aikataulussa. Otsalle nousee pieniä hikikarpaloita, kun tietää, että myöhästyminen vaikuttaa jokaiseen koneessa istuvaan matkustajaan.

Pia oli 7-vuotias, kun hän matkusti ensimmäistä kertaa lentokoneella. Ilmailu kiehtoi jo lapsena, mutta Pia haaveili aluksi lentoemännän ammatista. Uravalinta kuitenkin konkretisoitui lopullisesti teini-iässä isän kannustamana.

Koulutus

Pia muutti 16-vuotiaana Vääksyyn, jossa hän kävi ilmailulukion. Sen jälkeen Pia haki ilmailuopistoon.

– Jo pelkkä hakeminen opistoon kesti kahdeksan kuukautta. Meiltä testattiin muun muassa looginen päättelykyky sekä avaruudellinen hahmotuskyky. Yhdessä testissä meidän piti istua pimeässä huoneessa ja tuijottaa pomppivaa palloa. Aina kun pallo pomppasi pidemmälle, piti painaa nappia, Pia muistelee.

Pia pääsi ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan ammattilentäjäksi. Koulutus ei kuitenkaan alkanut heti. Ilmailuopistossa aloittavat oppilaat jaetaan useaan ryhmään, ja ryhmät aloittavat opinnot eri aikaan. Pia päätti silloin hakea Tampereen teknilliseen yliopistoon lukemaan tietojohtamista.

– Ajattelin, että olisi hyvä luoda itselleen myös suunnitelma b, sillä lentäminen on erittäin suhdanneherkkä ala.

Lopulta Pia aloitti ilmailualan opinnot 21-vuotiaana. Kun hän valmistui, Suomen talousnäkymät olivat heikot. Pia ehti aloittaa liikennelentäjän uran ulkomailta, kunnes paikka Finnairilta aukesi. Nyt hän on ollut perämiehenä vuoden.

– Yksi tärkeimmistä taidoista tällä alalla on sosiaalisuus ja se, että tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Saatan istua saman tyypin kanssa ohjaamon oven takana kymmenen tuntia putkeen. Lisäksi koneen matkustamohenkilökunta vaihtuu jokaisella lennolla. Myös tylsyyttä on kestettävä, eikä lentäjän keskittyminen saa herpaantua missään vaiheessa.

Parasta työssä

Pian mielestä työn suola ovat ihmiset, niin matkustajat kuin kollegatkin. Tiimityön tärkeys näkyy erityisesti ohjaamossa. Kapteeni ja perämies muodostavat kokonaisuuden, ja kummallakin on omat vastuualueensa.

– Voin aina luottaa siihen, että vedämme yhtä köyttä. Se onkin yksi syy, miksi töihin on niin kiva tulla.

Pian mukaan jokaisella ilmailualalla olevalla tyypillä on pakko olla jonkinlainen palo lentämiseen ja ilmailuun. Ilman sitä työ saattaa tuntua puulta, eikä niitä satunnaisia 14 tunnin työpäiviä jaksa suorittaa.

Urahaaveet

Pia kertoo, että hänellä on aina ollut unelma, jota kohti hän on mennyt.

– Nyt olen saavuttanut unelmani ammatillisesti. Ilmailulukiosta lähtien halusin olla lentäjä juuri nimenomaan Finnairilla.

Pian mukaan monet lentäjät lentävät jonkin aikaa Euroopan sisäisiä lentoja ja hakeutuvat sitten tekemään pidempiä, kaukokohteisiin suuntautuvia matkoja. Pialle Euroopan ja Lähi-Idän kohteet tuntuvat juuri nyt parhailta, eikä hän muuttaisi työssään mitään.

Pia uskoo, että tulevaisuudessa naisia nähdään enemmän liikennelentäjinä. Tällä hetkellä esimerkiksi Finnairilla naislentäjiä on 30, miehiä yli 900. Finnairin ensimmäiset naislentäjät ovat jo eläkkeellä, mutta silti Piankin uravalinnasta ollaan yllättyneitä hänen sukupuolensa takia.

– Kerran ennen lentoa ohjaamoon tuli vierailulle mies pienen poikansa kanssa. Isä totesi pojalleen, että katsos, tuo setä lentää meidät perille, viitaten vieressäni istuvaan kollegaan. Silloin minun oli pakko korjata, että kyllä se on tämä täti, joka lentää teidät tänään perille. Silloin tajusin, että maailma ei todellakaan ole vielä valmis.

CV

Pia Stenholm, 27, työskentelee liikennelentäjänä Finnairilla.

Koulutus: Valmistunut ammattilentäjäksi Suomen ilmailuopistosta. On lisäksi lukenut tietojohtamista Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Työpäivän pituus: 9–10 tuntia.

Kielitaito: Englanti, ruotsi ja saksa.

Tärkeimmät työvälineet: Lentokone sekä sen ohjaamotietokone, lentolaukku ja vesipullo.

Motto: Jos et koskaan tavoittele unelmiasi, et koskaan saavuta niitä.

Nainen, jota ihailee: ”Lentokapteeni Orvokki Kuortti oli aikansa edelläkävijä. Orvokki syntyi vuonna 1932, ja hänen nuoruudessaan naisten hakeutuminen ilmailualalle, ja nimenomaan ohjaamon puolelle, oli todella vaikeaa.”

Uran käännekohdat

Ilmailuopiston opinnot, 2012–2014

”Hakuprosessissa karsitaan pois kaikki alalle sopimattomat tyypit. Vaikka olemme kaikki omanlaisiamme persoonia, tulemme hirveän hyvin toimeen keskenämme.”

Ensimmäinen lento yksin, 2012

”Ensimmäinen yksinlento pienkoneella Malmin lentokentältä oli ikimuistoinen kokemus. Kun astuin ulos koneesta, kurssikaverini odottivat minua hallilla vesisankojen kanssa. Koulussa oli tapana, että jokainen ensimmäistä kertaa yksin lentävä kastetaan. Kirjaimellisesti.”

Työllistyminen Finnairille, 2016

”Vaikka naisia on ohjaamossa prosentuaalisesti paljon vähemmän kuin miehiä, en ole ikinä kokenut syrjintää. Ohjaamossa olemme kaikki tasavertaisia.”

Kuvat: Lasse Leckin

Katso myös:

Janni Hussi: "En halua heittäytyä suhteeseen, ellei toisen ajatteleminen saa sydäntäni hakkaamaan"

19-vuotias Milja on paras ystävä mumminsa kanssa – "Ihailen sitä, kuinka rakkaudella hän huolehtii pyörätuolissa istuvasta miehestään"

Valitsimme vuoden parhaat kauneustuotteet – tässä ovat Cosmopolitan Beauty Awards 2018 -voittajat

HBO:n palkittu sarja Big Little Lies saa jatkoa. Mutta voiko toinen tuotantokausi täyttää korkeiksi nousseet odotuksemme? 

Kuukausia jatkuneet vihjailut Big Little Lies -sarjan toisesta kaudesta saivat vihdoin vahvistuksen. HBO kertoi, että Liane Moriartyn romaaniin perustuva minisarja saa todella saa jatkoa. Uutta aletaan tehdä ensi vuoden aikana. Hurraa!

Tähän asti olemme olleet epäluuloisia sarjan tulevaisuudesta, sillä myöskään Moriartyn romaanille ei ole olemassa jatko-osaa. Nyt kirjailijan kerrotaan kuitenkin kehitelleen tarinaan uusia käänteitä, jotta toinen kausi voidaan toteuttaa. 

Nicole Kidman teki ensimmäisellä kaudella ylistetyn roolisuorituksen väkivaltaisessa avioliitossa elävänä Celeste-nimisenä vaimona ja äitinä. Hänen puolisoaan Perryä näytteli ruotsalainen Alexander Skarsgård. Lisäksi nimekkäässä näyttelijäjoukossa nähtiin muun muassa Reese WitherspoonZoë Kravitz ja Shailene Woodley.

HBO ei ole vielä kertonut, ovatko samat näyttelijät mukana myös tulevan kauden jaksoissa. Kidman ja Witherspoon ovat kuitenkin jo hehkuttaneet tulevaa kautta julkisuudessa. 

- Toinen kausi antaa meille mahdollisuuden tarkastella Montereyn perheiden kiehtovia ja monimutkaisia tarinoita syvällisemmin, Witherspoon hehkutti The Hollywood Reporterin mukaan. 

- Olen innoissani, että pääsemme työskentelemään lahjakkaan ja arvostetun ohjaaja Andrea Arnoldin kanssa. 

Arnold on ohjannut muun muassa elokuvan Fish Tank (2009) ja tulee korvaamaan ensimmäisen kauden ohjanneen Jean-Marc Valléen. Arnoldilla on paineita, sillä Valléen kädenjälki hipoi ensimmäisellä kaudella täydellistä. Toivottavasti uudet jaksot täyttävät korkeiksi nousseet odotuksemme!

Kuva: HBO Nordic

Katso myös:

Paluun tekevä Pikku G: ”Minun piti aikuistua suosion keskellä todella nopeasti

Testasimme peitevoiteet – voittajatuote kätkee kavoilta punaisuuden, näpyt ja tummat silmänaluset

Vloggaaja ja laulaja Saara: ”Jos ajelet hiuksesi ja lopputulos näyttää kamalalta, mitä sitten?"