1. Lähde Tinder-treffeille

Suhtaudu aivoihin samalla tavalla kuin muihinkin kropan lihaksiin ja anna niille yksi lepopäivä viikossa. Älä koske koko päivänä kirjoihin, vaan lähde treffeille tai katso lempisarjaasi Netflixistä.

Itselle tärkeitä ihmisiä ei pidä työntää stressaantuneena kauemmas, sillä sosiaaliset suhteet toimivat vastalääkkeenä stressille. Ujuta kaverit elämääsi yhteisten lounas- ja kahvitaukojen avulla tai suuntaa vanhempien päivällispöytään sen sijaan, että syöt yksin pakasteaterian nenä kiinni kirjassa.

2. Anna aivoille joogahetki

Stressatessa ajatuksilla on tapana pyöriä menneiden mokien ja huolenaiheiden ympärillä. Mindfulness-harjoitusten tarkoituksena on opetella keskittymään hetkeen ja käsittelemään omia tunteitaan. Kun seuraavalla kerralla siirryt tunnilta tai luennolta toiselle, jätä puhelin laukkuun ja kokeile tietoisen kävelyn harjoitusta. Siinä joka askeleella keskitytään tuntemuksiin jalkapohjassa sekä ympäröiviin maisemiin, ääniin ja tuoksuihin. Huomio siirtyy vaihvihkaa pois stressistä, ja jo kymmenen minuutin kuluttua olo on virkeämpi.

3. Unohda rääkkitreeni

Liikunta purkaa stressiä ja vapauttaa hyvän mielen endorfiineja. Kun keho on hyvässä kunnossa, se tuottaa vähemmän stressihormonia ja palautuu stressistä nopeammin. Liian raivokas treeni on kuitenkin stressaantuneelle vain haitaksi. Jos olo on salikäynnin tai bodypump-tunnin jälkeen entistä väsyneempi, kannattaa pitää muutama lepoviikko ja vaihtaa laji rennompaan, kuten pilatekseen, venyttelyyn tai kevyeen lenkkiin. Unohda myös tiukat treeniaikataulut ja käy liikkumassa silloin, kun oikeasti tekee mieli. 

4. Ole oman itsesi koutsi

”En saa tätä gradua ikinä valmiiksi.” ”Kurssi ei mene läpi.” Kuulostaako tutulta? Jokaisella on tapana puhua mielessään itselleen, mutta valitettavan usein päänsisäinen ääni on negatiivinen. Lannistavat ajatukset perustuvat harvoin tosiasioihin. Kun siis seuraavan kerran huomaat kritisoivasi itseäsi, pysäytä ajatukset ja mieti, mihin ne perustuvat. Käännä ankeat ajatukset tsempiksi ja suhtaudu itseesi myötätuntoisesti. Mieti esimerkiksi, mitä sanoisit kaverillesi, jos hän avautuisi sinulle samoista asioista.

5. Vältä someansat

WhatsApp-ryhmä piippaa tauotta kesken tärkeän luennon. Lopulta päädyt näpyttelemään vastauksia, sillä eihän se haittaa, voit samalla kuunnella proffan puhetta. Väärin! Multitasking eli monen asian tekeminen yhtä aikaa ei ole mahdollista, vaan aivot vaihtavat huomion kohdetta edestakaisin ja samalla rasittuvat ja stressaantuvat. Somessa roikkuminen on myös todella tehotonta: on tutkittu, että keskeytymisen jälkeen kestää noin vartti palata aiheeseen, josta luki aiemmin.

6. Pilko tavoitteet osiin

Etenkin opiskelujen alussa stressiä voi aiheuttaa se, että vastuu esimerkiksi lukio-opintoihin verrattuna on suurempi. Voi olla vaikea hahmottaa, kuinka paljon työtä vaikkapa seitsemän opintopisteen kurssi tuottaa. Siksi jokaisen kurssin alussa kannattaa jakaa urakka pienempiin osiin. Merkitse viikon alussa jokaiselle päivälle konkreettiset tehtävät: tiistaina kolmesta neljään teet tilastotieteen tehtäviä ja torstaina kahdelta luet 20 sivua seuraavan viikon tenttiin. Niin päivän tehtäviin on helpompi tarttua, ja säilytät hallinnan tunteen.

7. Nuku tarpeeksi

Tiukan deadlinen takia päivää pidennetään usein yöunista nipistämällä. Oravanpyörä on inhottava: unettomuus aiheuttaa stressiä ja stressi unettomuutta. Muutama uneton yö ei vielä juurikaan vaikuta opintoihin, mutta jatkuva unettomuus vaikuttaa oppimiskykyyn. Myös unenlaatu kärsii, kun stressi seuraa uniin asti, eivätkä aivot saa lepoa. Valmistaudu nukkumaanmenoon jo tuntia ennen sulkemalla tietokone ja säätämällä puhelimen valoa punertavammaksi. Siihen auttaa iPhonen oma Night Shift -säätö sekä ilmainen f.lux-sovellus, joka mukauttaa näytön valon vuorokaudenaikaan. Venyttele, syö iltapalaa ja lue kirjaa ennen sänkyyn menoa. 

8. Tee sovelluksesta assistenttisi

Klassinen to do -lista on edelleen yksi parhaista keinoista purkaa stressi osiin. Kun tekemättömät työt eivät pyöri jatkuvasti ajatuksissa, rästihommiin on helpompi tarttua yksi kerrallaan. Trello-sovellus sopii mahtavasti sekä opiskelutöiden jaotteluun että ryhmätyön hallitsemiseen. Simppeliin ohjelmaan voi tehdä listoja esimerkiksi tulevista tai työn alla olevista tehtävistä. On maailman palkitsevin tunne raahata hiirellä viimeistelty essee ”valmis”-kansioon.

9. Pakota itsesi valmistumaan

Kun työn valmistuminen on kiinni enää viimeisestä rutistuksesta, aseta itsellesi tiukka määräaika ja kerro lähipiirillesi, että parin kuukauden päästä juhlitaan valmistujaisia. Mieti samalla palkkio, kuten huikea lomamatka, jonka annat itsellesi työn valmistuttua. 

Lähteet: Duodecim, YTHS:n teettämä korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2012, Princeton Review, YLE, Työterveyslaitos ja Socialmediatoday.com.

”Yliopisto oli shokki”

Ennen yliopistoa Alma, 26, ei juuri stressannut. Hän kävi koulut pienellä paikkakunnalla, jossa pystyi menestymään pienellä panoksella ja opiskelu tuntui helpolta. Kun Alma aloitti opinnot Turun oikeustieteellisessä tiedekunnassa, hän koki shokin. Työläät kurssit vaihtuivat kuukausittain ja niiden päätteeksi oli aina tentti, johon piti lukea muutamassa viikossa jopa tuhat sivua.

- En ollut enää automaattisesti paras, päinvastoin. Lukeminen oli kokopäiväistä ja piti itse huolehtia, että opinnot edistyivät.

Stressaantuneena Alman pinna kiristyi ja kurssit pyörivät öisinkin päässä. Taakkaa helpotti se, että Alma luki kirjastossa opiskelukavereiden kanssa. Siellä tuli puhuttua opiskelun aiheuttamista paineista, ja Alma tajusi, että muut kävivät läpi samoja tunteita. Tilanne alkoi helpottaa vasta kun Alma ymmärsi, ettei opiskeluajan pidä olla pelkkää suorittamista.

- Tajusin, että ei kukaan potki minua yliopistosta pois, vaikkei yksi tentti menisi läpi.

Alma alkoi myös kiinnittää huomiota opiskelutekniikkaansa. Uuden asenteen ja metodien avulla Alman arvosanat alkoivat parantua.

- Pää toimi paremmin, kun en käynyt jatkuvasti ylikierroksilla. Opin olemaan armollinen itselleni.

Kuva: iStock

Mikä avuksi sosiaalisten tilanteiden pelkoon? Mikä on pitkän parisuhteen menestysresepti? Marraskuun Cosmossa on lisäksi mukana ideoita teemajuhliin, bilepukeutumiseen ja herkullisiin party-tarjoiluihin.

"Minulla on aina ollut todella suuret unelmat ja uskon itseeni. Välillä tulee takkiin, mutta siitä ei pidä lannistua." Jungle Juice Barin perustaja Noora Fagerström

"Negatiivista palautetta tulee välillä, mutta se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Minua ei huolestuta, mistä saan seuraavan palkkani, sillä tiedän, että hyvälle tekijälle löytyy aina töitä." Toimittaja ja Kemikaalicocktail-blogin perustaja Noora Shingler

"Huonoinakin hetkinä on tärkeää, että näet kumppanissasi sen ihmisen, johon aikanaan rakastuit." Apulanta-yhtyeen Toni Wirtanen

"En kadu mitään, vaan otan kaikesta opikseni. Minulla on aina ollut sellainen asenne, että mieluummin elän täysillä ja sanon liikaa, kuin että jättäisin katumisen pelosta jotain tekemättä tai sanomatta." Laulaja Antti Tuisku

"En ole lähtökohtaisesti supercool ja itsevarma nainen, enemmänkin vähän höhlä. Mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän hyväksyn sen, millainen olen. Nykyään oma hyvä oloni syntyy kiireettömästä elämästä, pitkistä yöunista, ulkoilusta ja herkuttelusta." Näyttelijä Sara Parikka

"Aivoterveyden kannalta olisi tärkeää saada päivään pieniä taukoja. Kannattaa yrittää vaikkapa torkahtaa vartiksi bussimatkalla töistä kotiin tai pitää pieniä taukoja töiden lomassa." Neurologian professori ja Aivoliiton ylilääkäri Risto O. Roine

"Minä ainakin haluan usko siihen, että kaikki on mahdollista. Ja niin kauan kun itse uskoo itseensä ja omaan tekemiseensä, on pysäyttämätön." Kolumnistimme Janni Hussi

Katso myös:

Kerro meille, mitä mieltä olet uudesta Cosmosta! Voita kosmetiikkaa

Sinä myös? Tästä netissä leviävässä somekampanjassa on kyse

Miten liikunnasta voi innostua aikuisena, jos siitä ei ole nauttinut koskaan? Otimme selvää

 

James Corden voittaa itkukilpailun, tietysti.

Lokakuun Cosmon kanttakin tähdittävä Miley Cyrus, 24, on James Cordenin luotsaaman Carpool Karaoken viimeisin vieras.

Hulvattomassa jaksossa Miley myöntää olevansa surkea kuski huolimatta siitä, että joutuu Los Angelesissa ajamaan autoa lähes päivittäin.

- Melkein kaikki kolarit, joita minulle on sattunut, ovat tapahtuneet omalla pihatielläni. En nimittäin yleensä en pääse sitä pidemmälle, Miley tunnustaa.

Onneksi Miley istuu tällä kertaa turvallisesti pelkäjään paikalla. Kolmetoista minuuttia pitkän ajelun aikana kaksikko intoutuu laulamaan muun muassa hittibiisit Younger Now, Party In The USA, We Can’t Stop ja Malibu.

Kun James kysyy Mileylta,  mikä on hänen elämässään tapahtunut merkittävin muutos viime vuosien aikana, laulaja vakavoituu.

-  Esiintymiseni VMA-gaalassa vuonna 2013 – se, jossa twerkkasin Robin Thicken kanssa – teki minusta aktivistin, joka olen nyt.

- Ymmärsin, että jos niin moni ihminen puhuu siitä, mitä teen, minun pitäisi käyttää se johonkin hyvään mieluummin kuin ristiriitaisen keskustelun synnyttämiseen, jonka seurauksena joku saa itselleen korkeintaan hauskan Halloween-asun, Miley pohtii viitaten pitkään jatkuneeseen mediakohuun, joka syntyi MTV Video Music Award -gaalassa nähdyn rohkean esityksen seurauksena.

Miley, joka ensin kannatti Bernie Sandersia ja sitten Hillary Clintonia, viime aikoina provosoimisen sijaan pyrkinyt vaikuttamaan ihmisiin muilla tavoilla.

Aikaisemmin tänä vuonna Billboardissa julkaisssa haastattelussa hän kertoi, että syyskuun 29. päivä julkaistu Younger Now -albumi on omistettu Hillary Clintonille ja muille uraa tekeville naisille. 

Miley on kampanjoinut viime aikoina innokkaasti myös vuonna 2014 perustamansa Happy Hippie -nimisen järjestön parissa. Sen tavoitteena on auttaa kodittomia nuoria, edistää seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ja kannustaa muitakin muuttamaan "tunteensa toiminnaksi". Laulaja on itse muunsukupuolinen. 

Videon paras hetki alkaa kohdasta 10:20, kun James ja Miley kilpailevat siitä, kumpi saa itsensä itkemään nopeammin.

Katso video alta.

Mileyn ja Robin Thicken esitys vuoden 2013 VMA-gaalassa ei ollut kaikkien mieleen.

Katso myös:

Miley Cyrus julkaisi uuden biisin ja musavideon – inspiraationa Liam Hemsworth

Carpool Karaoken James Corden: "Mikään idea ei ole liian älytön"

Selena Gomez Woody Allenin elokuvaan – mukana myös huippunimet Elle Fanning ja Timothée Chalamet