Skotlantilaiskirjailija Estelle Maskamella on yli 130 000 Twitter-seuraajaa. Mukaan lukien Justin Bieber.

18-vuotias Estelle Maskame on some-ilmiö ja yksi tämän hetken kiinnostavimmista nuortenkirjailijoista. Hänen Did I Mention I Love You -kirjansa eli DIMILY-trilogiansa on koukuttanut kaikenikäiset lukijat ympäri maailmaa. Kirjasarja kertoo 16-vuotiaasta Edenistä, joka muuttaa kesäksi isänsä luokse Kaliforniaan ja ihastuu uuteen velipuoleensa Tyleriin. Skotlantilainen Estelle alkoi kirjoittaa DIMILY-trilogiaa ollessaan vasta 13-vuotias.

− Luin silloin paljon nuortenkirjoja, joissa pääosassa oli aina koulun suosituin poika ja epävarma tyttö, tai sitten tarina sijoittui fantasiamaailmaan. Halusin kirjoittaa aivan jotain muuta ja kiinnostuin kielletty rakkaus -teemasta. Mietin, mikä voisi olla realistinen syy, ettei pariskunta voisi olla yhdessä. Silloin keksin sisarpuolet. Vaikkei siinä ole mitään väärää, ihmiset tuomitsevat suhteen silti, Estelle kertoi Cosmolle.

Estelle aloitti tarinansa julkaisemisen Wattpad-sovelluksella ja mainosti sitä omalla Twitter-tilillään. Pian kirjaa luki netissä yli neljä miljoonaa ihmistä. Estellen mielestä oli paljon helpompaa näyttää tekstejä tuntemattomille kuin tutuille.

− Aluksi olin hyvin epävarma taidoistani ja kerroin kirjaprojektistani vain harvalle. Kaikki ikäiseni urheilivat ja harrastivat voimistelua, kirjoittaminen ei ollut todellakaan mikään suosittu tai cool harrastus. Pelkäsin, että minua kiusattaisiin sen takia. Vain lähimmät ystäväni tiesivät asiasta.

Pian some-tähdestä kiinnostuivat myös kirjakustantamot, ja Estelle solmi kustannussopimuksen. Kirjasarjan toinen osa Tarvitsen julkaistaan suomeksi huhtikuussa, päätösosa Kaipaan heinäkuussa. Estelle on kuunnellut koko trilogian kirjoitusprossessin ajan lukijoidensa kommentteja, ja lukijat ovat tarjonneet ehdotuksiaan juonenkäänteistä ja tapahtumapaikoista. Nuori kirjailija haluaakin omalla esimerkillään kannustaa lapsia ja nuoria lukemaan ja kirjoittamaan.

− Jos haaveilet kirjan kirjoittamisesta, lopeta unelmoiminen ja kirjoita! Aloittaminen on kaikkein vaikeinta. Pitää vain luottaa siihen, että oma idea on tarpeeksi hyvä. Älä ajattele asiaa liikaa, ala vain ladella sanoja toistensa perään.

Tällä hetkellä Estelle on kokopäiväinen kirjailija.

− Kirjailijan ura on ollut haaveeni 13-vuotiaasta asti, mutta en olisi koskaan voinut kuvitella, että voisin jättäytyä kokopäiväiseksi kirjailijaksi jo teini-ikäisenä. Olen vieläkin ihan ymmälläni tästä kaikesta.

"Kiusaajat haluavat vain pönkittää itsetuntoaan"

Menestyksestä on kiittäminen osaltaan myös sosiaalista mediaa, jota Estelle käytti ansiokkaasti kirjansa markkinoimiseen.

− On tärkeää olla yhteydessä lukijoihin ja pitää heidät ajan tasalla kuulumisista. Aktiivisuus ja luovuus palkitaan, eikä saa unohtaa hauskanpitoa seuraajien kanssa. Seuraan somessa aktiivisesti myös kohdeyleisöäni eli nuoria naisia, jotka lukevat paljon. Pysyn niin kärryillä lukijoideni toiveista ja kiinnostuksenkohteista.

Estelle on kuitenkin törmännyt urallaan myös vihaajiin ja saanut paljon negatiivista palautetta, niin kirjoistaan kuin ulkonäöstään.

− Ennen ilkeät kommentit vaikuttivat minuun suuresti, mutta olen oppinut, että aina on ihmisiä, jotka eivät pidä minusta tai kirjoistani. Heistä ei kannata välittää. He ovat ihmisiä, jotka tallovat muita pönkittääkseen omaa itsetuntoaan. Nykyään keskityn positiiviseen palautteeseen, koska sitä on enemmän kuin negatiivista. Olen kuitenkin aina sanonut, että jos nettikiusaaminen lähtee käsistä, siitä kannattaa puhua jollekin aikuiselle. Asiaan pitää puuttua.

Estelle asuu perheensä kanssa Peterheadissa Skotlannissa. Vapaa-ajallaan hän näkee mahdollisimman paljon ystäviään.

− On ihanaa pitää breikkiä kirjoittamisesta ja rentoutua ystävien seurassa. Syömme jäätelöä, kuuntelemme musiikkia ja katsomme elokuvia. Teemme kaikkea normaalia, emme mitään liian hienoa tai erikoista.

Seuraavaksi Estelle aikoo pitää muutaman kuukauden loman ennen kuin alkaa kirjoittaa seuraavaa kirjaansa. Juonta hän ei voi vielä paljastaa, mutta luvassa on kuulemma taas romantiikkaa toivottomalta romantikolta. Ystävänpäivän kunniaksi, mikä on Estellen mielestä kaikkien aikojen paras rakkaustarina?

− Ehdottomasti Romeo & Julia. Niin kliseinen vastaus kuin se onkin. Kauniimpaa ja traagisempaa rakkaustarinaa ei ole olemassa.

Kuva Alison Miller ja Gummerus Kustannus.

Lue myös:

Superuutisia Harry Potter -faneille

Galantis vastasi Cosmon väitteisiin ruotsalaisuudesta ja miehenä olemisesta

Nämä julkkislapset ovat kuin kopioita äideistään

Ihanimman lahjan eteen on uhrattu seteleiden sijaan aikaa. Herkullinen suolakeksifudge onnistuu aloittelevaltakin leipurilta!

Suolakeksifudge

Ainekset:

2 ½ dl kuohukermaa
2 ½ dl sokeria
ripaus suolaa
25 g voita
1 ½ rkl glukoosisiirappia
20 g suolakeksejä
100 g maitosuklaata
sormisuolaa

Tee näin:

Kiehauta kerma ja sokeri kattilassa. Lisää suola, voi ja glukoosisiirappi. Anna seoksen kuplia koko ajan sekoittaen noin 15 minuuttia tai kunnes se on selkeästi paksumpaa. Rouhi suolakeksit joukkoon. Kaada seos leivinpaperilla vuorattuun astiaan, ripottele pinnalle sormisuolaa ja anna jäähtyä. Leikkaa paloiksi.

Kuva: Juha Salminen

Katso myös:

Haluatko säästää? Kuusi vinkkiä, joiden avulla pääset oikeasti alkuun

Finnairin lentäjänä työskentelevä Pia Stenholm: ”Uravalinnastani ollaan yllättyneitä sukupuoleni takia”

Janni Hussi: "En halua heittäytyä suhteeseen, ellei toisen ajatteleminen saa sydäntäni hakkaamaan"

Liikennelentäjä Pia Stenholmilla on takanaan yli miljoona lennettyä kilometriä. Kaupungit ja työkaverit vaihtuvat päivittäin, mutta yksi asia pysyy samana: intohimo ilmailuun

Työnkuva

Pia Stenholm työskentelee Finnairilla perämiehenä, tai epävirallisemmin ”toisena ohjaajana”. Pia siis vastaa kapteenin kanssa lennon suorittamisesta. Kapteenilla on aina hiukan isompi vastuu ja velvollisuus, mutta itse lentämistä kapteeni ja perämies tekevät lennoilla saman verran.

– Lentäjän työ on normaalioloissa suhteellisen helppo työ, jossa pääsee kuitenkin päivittäin haastamaan itseään ja ottamaan vastuuta, Pia kertoo.

Hyvä fyysinen kunto on lentäjälle etu. Työssä on jaksettava istua pitkiä aikoja putkeen, ja kropan on kestettävä vuorotyön tuomat rasitteet. Lentäjän työ ei ole välttämättä paras valinta silloin, jos ihminen on luonteeltaan kova stressaamaan.

– Ikävämpiä ovat tilanteet, kun eteen tulee jotain meistä riippumatonta, kuten huono sää, joka estää lennon lähdön tai laskeutumisen aikataulussa. Otsalle nousee pieniä hikikarpaloita, kun tietää, että myöhästyminen vaikuttaa jokaiseen koneessa istuvaan matkustajaan.

Pia oli 7-vuotias, kun hän matkusti ensimmäistä kertaa lentokoneella. Ilmailu kiehtoi jo lapsena, mutta Pia haaveili aluksi lentoemännän ammatista. Uravalinta kuitenkin konkretisoitui lopullisesti teini-iässä isän kannustamana.

Koulutus

Pia muutti 16-vuotiaana Vääksyyn, jossa hän kävi ilmailulukion. Sen jälkeen Pia haki ilmailuopistoon.

– Jo pelkkä hakeminen opistoon kesti kahdeksan kuukautta. Meiltä testattiin muun muassa looginen päättelykyky sekä avaruudellinen hahmotuskyky. Yhdessä testissä meidän piti istua pimeässä huoneessa ja tuijottaa pomppivaa palloa. Aina kun pallo pomppasi pidemmälle, piti painaa nappia, Pia muistelee.

Pia pääsi ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan ammattilentäjäksi. Koulutus ei kuitenkaan alkanut heti. Ilmailuopistossa aloittavat oppilaat jaetaan useaan ryhmään, ja ryhmät aloittavat opinnot eri aikaan. Pia päätti silloin hakea Tampereen teknilliseen yliopistoon lukemaan tietojohtamista.

– Ajattelin, että olisi hyvä luoda itselleen myös suunnitelma b, sillä lentäminen on erittäin suhdanneherkkä ala.

Lopulta Pia aloitti ilmailualan opinnot 21-vuotiaana. Kun hän valmistui, Suomen talousnäkymät olivat heikot. Pia ehti aloittaa liikennelentäjän uran ulkomailta, kunnes paikka Finnairilta aukesi. Nyt hän on ollut perämiehenä vuoden.

– Yksi tärkeimmistä taidoista tällä alalla on sosiaalisuus ja se, että tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Saatan istua saman tyypin kanssa ohjaamon oven takana kymmenen tuntia putkeen. Lisäksi koneen matkustamohenkilökunta vaihtuu jokaisella lennolla. Myös tylsyyttä on kestettävä, eikä lentäjän keskittyminen saa herpaantua missään vaiheessa.

Parasta työssä

Pian mielestä työn suola ovat ihmiset, niin matkustajat kuin kollegatkin. Tiimityön tärkeys näkyy erityisesti ohjaamossa. Kapteeni ja perämies muodostavat kokonaisuuden, ja kummallakin on omat vastuualueensa.

– Voin aina luottaa siihen, että vedämme yhtä köyttä. Se onkin yksi syy, miksi töihin on niin kiva tulla.

Pian mukaan jokaisella ilmailualalla olevalla tyypillä on pakko olla jonkinlainen palo lentämiseen ja ilmailuun. Ilman sitä työ saattaa tuntua puulta, eikä niitä satunnaisia 14 tunnin työpäiviä jaksa suorittaa.

Urahaaveet

Pia kertoo, että hänellä on aina ollut unelma, jota kohti hän on mennyt.

– Nyt olen saavuttanut unelmani ammatillisesti. Ilmailulukiosta lähtien halusin olla lentäjä juuri nimenomaan Finnairilla.

Pian mukaan monet lentäjät lentävät jonkin aikaa Euroopan sisäisiä lentoja ja hakeutuvat sitten tekemään pidempiä, kaukokohteisiin suuntautuvia matkoja. Pialle Euroopan ja Lähi-Idän kohteet tuntuvat juuri nyt parhailta, eikä hän muuttaisi työssään mitään.

Pia uskoo, että tulevaisuudessa naisia nähdään enemmän liikennelentäjinä. Tällä hetkellä esimerkiksi Finnairilla naislentäjiä on 30, miehiä yli 900. Finnairin ensimmäiset naislentäjät ovat jo eläkkeellä, mutta silti Piankin uravalinnasta ollaan yllättyneitä hänen sukupuolensa takia.

– Kerran ennen lentoa ohjaamoon tuli vierailulle mies pienen poikansa kanssa. Isä totesi pojalleen, että katsos, tuo setä lentää meidät perille, viitaten vieressäni istuvaan kollegaan. Silloin minun oli pakko korjata, että kyllä se on tämä täti, joka lentää teidät tänään perille. Silloin tajusin, että maailma ei todellakaan ole vielä valmis.

CV

Pia Stenholm, 27, työskentelee liikennelentäjänä Finnairilla.

Koulutus: Valmistunut ammattilentäjäksi Suomen ilmailuopistosta. On lisäksi lukenut tietojohtamista Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Työpäivän pituus: 9–10 tuntia.

Kielitaito: Englanti, ruotsi ja saksa.

Tärkeimmät työvälineet: Lentokone sekä sen ohjaamotietokone, lentolaukku ja vesipullo.

Motto: Jos et koskaan tavoittele unelmiasi, et koskaan saavuta niitä.

Nainen, jota ihailee: ”Lentokapteeni Orvokki Kuortti oli aikansa edelläkävijä. Orvokki syntyi vuonna 1932, ja hänen nuoruudessaan naisten hakeutuminen ilmailualalle, ja nimenomaan ohjaamon puolelle, oli todella vaikeaa.”

Uran käännekohdat

Ilmailuopiston opinnot, 2012–2014

”Hakuprosessissa karsitaan pois kaikki alalle sopimattomat tyypit. Vaikka olemme kaikki omanlaisiamme persoonia, tulemme hirveän hyvin toimeen keskenämme.”

Ensimmäinen lento yksin, 2012

”Ensimmäinen yksinlento pienkoneella Malmin lentokentältä oli ikimuistoinen kokemus. Kun astuin ulos koneesta, kurssikaverini odottivat minua hallilla vesisankojen kanssa. Koulussa oli tapana, että jokainen ensimmäistä kertaa yksin lentävä kastetaan. Kirjaimellisesti.”

Työllistyminen Finnairille, 2016

”Vaikka naisia on ohjaamossa prosentuaalisesti paljon vähemmän kuin miehiä, en ole ikinä kokenut syrjintää. Ohjaamossa olemme kaikki tasavertaisia.”

Kuvat: Lasse Leckin

Katso myös:

Janni Hussi: "En halua heittäytyä suhteeseen, ellei toisen ajatteleminen saa sydäntäni hakkaamaan"

19-vuotias Milja on paras ystävä mumminsa kanssa – "Ihailen sitä, kuinka rakkaudella hän huolehtii pyörätuolissa istuvasta miehestään"

Valitsimme vuoden parhaat kauneustuotteet – tässä ovat Cosmopolitan Beauty Awards 2018 -voittajat