Nyt se alkaa! Valitse oma urheiluun, liikuntaan tai hyvinvointiin liittyvä tavoitteesi. #cosmobootcamp

 

Nyt se alkaa: Cosmon bootcamp! Haastamme sinut mukaan. Valitse oma urheiluun, liikuntaan tai hyvinvointiin liittyvä tavoitteesi ja treenaa kanssamme kohti päämäärääsi seuraavat kahdeksan viikkoa. Olisiko nyt hyvä aika haastaa itsesi tekemään 10 punnerrusta tai ilmoittautua tanssikurssille?

Miten osallistun? Kerro tavoitteesi meille Instagramissa @cosmofinland tai esittele se MyCosmon newsroomissa. Raportoi etenemistäsi newsroomissa ja jaa treenikuviasi Instagramissa tägillä #cosmobootcamp. Joka perjantai valitaan viikon tsemppari, joka voittaa viikkopalkinnon.
MyCosmosta löydät 8 viikon aikana bootcampiin liittyviä artikkeleita, treenivinkkejä, motivaatiolauseita, terveellisiä reseptejä ja kaikkea muuta, mikä kannustaa sinua kohti tavoitettasi.

 

ME OLEMME MUKANA

Mukana haasteessa ovat koko Cosmon toimitus, MyCosmon bloggaajat Alexa, Julia, Linda, Madde, Vilma ja kuukauden tähtibloggaaja Jennie.

Cosmon toimituksen tavoitteet:




Päätoimittaja Miina

Tavoite: nostaa kuntoa ulkoilemalla

”Tavoitteenani on tehdä reipas kävelylenkki tai juosta vähintään kolme kertaa viikossa. En ole talven aikana liikkunut muuten kuin joogassa, ja nyt hengästyn pienimissäkin rappusissa. Tähän on tultava loppu. Kun tavoitteet ovat maltilliset, ei tipu korkealta, vai mitä?”

 

 


Toimituspäällikkö Anu

 Tavoite: kolme leuanvetoa

 “Vedin muutama viikko sitten vahingossa yhden leuan. Vedän leukoja salilla kuminauhan avulla, ja sarjojen välissä unohdin laittaa kuminauhan takaisin jalan alle. En ole koskaan treenannut leuanvetoja, mutta innostuin kuminauhavedoista vähän aikaa sitten. Vahinko-vedon jälkeen en ole saanut mielestäni ajatusta, että minun on opittava vetämään leukoja ilman kuminauhaa. Tiedättehän: yhtä kepeästi kuin miehet. Olen kilpaurheillut ja treenannut koko elämäni, mutta minulla on ollut aina paljon enemmän voimaa ala- kuin yläkropassani. Käsivarteni ovat melko narut. Tänä keväänä treenaamiseni keskittyy juoksemiseen, koska olen mukana Adidasheimossa, jonka ohjelman mukaan juoksen neljä kertaa viikossa. Sen lisäksi käyn kaksi kertaa viikossa salilla tai teen TRX-treenin kotona ja kiipeilen toimitussihteerimme Stinan kanssa. Leuanvetoja varten on treenattava paljon myös selkälihaksia ­– eli liikkeitä, joista pidän vähiten ja luistan varmimmin. No, en enää.”

 

 

Art Director Taina

 Tavoite: pito hover-asennossa 4 min

 ”Lähtötasoni on kaksi minuuttia. Aion tuplata sen Bootcampin aikana neljään minuuttiin. Aloitin tammikuussa kuntonyrkkeilyn, jossa opin että lyönteihin saa lisää voimaa keskivartalosta. Rutistus, alakoukku, pam! Käyn kerran viikossa joogassa, kuntonyrkkeilyssä ja vatsalihaksiin keskittyvässä jumpassa. Sen lisäksi teen pitoja kotona 3 kertaa viikossa. En kaipaa näkyvää sixpäkkiä, vaan vahvat syvät vatsalihakset.”

 



Toimitussihteeri Stina:

 Tavoite: puolimaraton kevyesti aikaan 1h 46 min

 “Bootcamp-tavoitteeni on alimatkatavoite, jonka tarkoituksena on antaa itseluottamusta toukokuun lopussa juostavalle Tukholman maratonille. Kyllä. Sain alkuvuodesta päähäni, että keväällä juoksen vapaaehtoisesti 42 kilometriä. Vieläpä jokseenkin kohtuullisella vauhdilla. Päämatkani tavoite on noin neljä tuntia. Haaveilen salaa tuon maagisen rajan alituksesta, mutta ensikertalaisena laitan virallisesti jäitä hattuun ja lisää minuutteja tavoitetauluun. Olen juossut muutamia puolimaratoneja, mutta en koskaan ole varsinaisesti harjoitellut (tylsää!) niitä varten. Olen luottanut muista lajeista kerättyyn peruskestävyyteen, enkä miettinyt aikoja sen kummemmin. Tänä vuonna olen ensimmäistä kertaa yrittänyt opetella treenaamaan juoksua. Tsemppiä ja vinkkejä saan vuoden 2014 Adidasheimosta. Juoksutreenien lisäksi kiipeilen toimituspäällikkömme Anun kanssa ja kalisuttelen rautoja salilla (juoksijaksi ehkä vähän liiankin innokkaasti).”




Graafikko Tonja

Tavoite: näkyvät vatsalihakset

”Haastan itseni treenaamaan vatsalihaksia, koska inhoan niiden treenaamista ja mielelläni jätän ne aina väliin salilla. Toivon että bootcampin aikana alan vähitellen myös pitämään niiden treenaamisesta.
Pyrin treenaamaan viisi kertaa viikossa erilaisia vatsalihasliikkeitä. Teen viikko-ohjelman vatsalihaksilleni ja kokoan sarjan kaikkea mahdollisimman erilaisia ja tuskallisia liikkeitä jotka pyrin tekemään bootcampin loppuun asti.
Treenaan fiiliksen mukaan noin viisi tai kuusi kertaa viikossa eri lajeja kuten spinningiä, kuntosalia, juoksua ja joskus käyn bodypump-tunnilla tai muilla ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla. Nyt aion lisätä näiden treenien jälkeen vatsalihastreenin.”

 



Muoti- ja kauneustoimittaja Emma

Tavoite: käsilläseisonta muutaman minuutin ajan

”Tavoitteeni on oppia seisomaan käsillä ja pysyä asennossa muutama minuutti. Käsilläseisonta vahvistaa kehonhallintaa, olkapäiden ja käsien voimaa, keskivartalon hallintaa, sekä kehittää hahmottamaan tilaa (koska pään ollessa alaspäin suuntavaisto häiriytyy).
Aion vahvistaa olkapäitä, käsiä sekä keskivartaloa perinteisellä painoharjoittelulla. Lisäksi harjoittelen päivittäin erilaisia tapoja nousta käsien varaan: käsilläseisontaa seinää vasten kaverin avustamana, ponnistaen suoraan seinään, "peruuttaen" kohti seinää kädet maassa ja lopulta ponnistus käsienvarassa suoraan ilmaan. Ja punnertaa!
Treenitaustani on melko yksinkertainen. Ennen inhosin urheilua, mutta noin puolitoista vuotta sitten alkoi tuntua siltä, että jotain on tehtävä. Farkkujen nappi ei mennyt enää kiinni ja kävelin samalta istumalta kuntokeskukseen ja ostin jäsenyyden. Sittemmin olen tutustunut sisäiseen alteregooni Jumppa-Pirkkoon, jonka olemassaolosta en tiennyt mitään. Suosin rankkoja lihaskuntotunteja ja tykkään koetella omia fyysisiä rajojani. Käsilläseisonta on rankka, mutta äärimmäisen hauska tapa kokeilla omia rajojaan ja kestävyyttä. En halua, että urheilusta tulee liian suorituskeskeistä. Toivon, että bootcamp esittelee minulle uuden leikkisän tavan kasvattaa habaa.”

 



Community Manager Susanna

Tavoite: spagaatti

”Treenaan pääasiassa salilla voimaharjoittelua ja sen lisäksi epäsäännöllisesti juoksua. Venyttely ja kehonhuolto jäävät liian usein taka-alalle. Lähtötilanne on siis surkea, mutta tavoitteeni on parantaa venyvyyttäni urakalla.
Bootcampin ajan aion käydä hot joogassa pari kertaa viikossa ja jatkaa hyvin käynnistynyttä tapaamme käydä toimitussihteeri Stinan kanssa tiistaiaamun syvävenyttelytunnilla.
Normaalisti olen mukavuussyistä pysetelly talvet salin puolella, keväisin olen alkanut pyöräillä ja juosta. Viime vuonna juoksin esimmäisen puolimaratonini. Tulen bootcampin aikana käymään edelleen salilla muutaman kerran viikossa, mutta aion ottaa tavoitteeksi venytellä huolellisesti iltaisin. Toivon, että tavoitteen julkistaminen estää minua lipsumasta aina niin laiminlyömästäni venyttelystä!”