Bootcamp-valmentajamme Jukka listasi viisi asiaa, jotka saattavat estää sinua pääsemästä elämäsi kuntoon.

1. Treenaamisesi ei ole tavoitteellista

Käyt liikkumassa, mutta harjoittelusi ei ole suunnitelmallista tai nousujohteista. Aloittelija saa kyllä tuloksia satunnnaisellakin treenaamisella, mutta pidemmälle ehtineet tarvitsevat päämäärätietoista ja järjestelmällistä harjoittelua. Aseta selkeät tavoitteet ja luo itsellesi treeniohjelma.

 2. Ruokavaliosi ei tue pysyvää muutosta

Moni tykkää liikkua paljon, mutta ei ole ottanut huomioon ruokavalion valtaisaa vaikutusta. Jopa 80 % kehonkoostumuksen muutoksista johtuu ruokavaliosta! Ravinto-ohjelman tulee olla selkeä ja muodostua positiivisista tapamuutoksista, joita pystyt noudattamaan myös pitkällä aikavälillä. Hampaiden kiristely ja ruokien punnitseminen eivät auta sinua huippukuntoon, jota jaksat ylläpitää pysyvästi.

3. Et lepää ja palaudu tarpeeksi laadukkaasti

Sekä fyysinen että henkinen palautuminen ovat keskeisiä tekijöitä huippukunnon saavuttamisessa. Tämä tärkeä osa-alue jää monilta kiireisiltä ihmisiltä täysin huomiotta. Optimaalisessa palautumisessa sinun tulee ottaan huomioon ravinto, levon laatu ja säännöllisyys sekä henkinen palautuminen.

4. Tapasi ja ajattelumallisi eivät tue tavoitteitasi

Selkeiden, aikaan sidottujen ja saavutettavissa olevien tavoitteiden asettaminen on ensimmäinen askel kehitykseen. Tämän lisäksi tarvitset konkreettisia käytännön tapoja, joita suoritat säännöllisesti ja jotka ajan myötä automatisoituvat ja muokkaavat koko ajattelumalliasi tavoitteitasi tukevaksi. Sinun täytyy rakentaa tapoja (kuten 3-4 kertaa viikossa liikkuminen ja aina terveellisen lounasvaihtoehdon valitseminen) vähitellen, yksi kerrallaan. Muista, että jatkuvuus on tutkitusti avain onnistumiseen.

5. Ympärilläsi olevat ihmiset eivät tue tavoitteidesi saavuttamista

Tulosten saavuttaminen on usein eniten kiinni sinua ympäröivien ihmisten suhtautumisesta tavoitteisiisi. Jos saat tukea, on todennäköisyytesi onnistua hyvä, kun taas epäilijät ja sabotoijat vievät sinua alaspäin. Tarvitset avuksesi sinua sparraavan sosiaalisen yhteisön ja parhaassa tapauksessa myös ammattitaitoisen valmentajan joka pitää sinut tilivelvollisena ja ratkaisee kehitystäsi estävät ongelmat. 
 

Haluatko jatkaa kesäkunnon tavoittelua vielä Bootcampin jälkeenkin?
Osallistu Liftedin verkkovalmennukseen täällä!

Katso myös:

Täydellinen aamutreeni - VIDEO

Sorrutko tähän yleiseen lounasmokaan?

Miten treenit ovat sujuneet?