Muotimaailman pinnan alla on kuohunut jo pitkään, mutta viimeistään Voguen toimittajien kommentit saivat aikaan ilmiriidan useiden muotibloggaajien ja -journalistien välille.

- Olkaa kilttejä ja lopettakaa… Te aiheutatte muodin kuoleman, kirjoitti Vogue.comin luova johtaja Sally Singer, kun kansainväliset huippubloggaajat vaihtoivat Milanon muotiviikoilla maksusta asujaan katutyylikuvaajia varten.  

- On säälittävää nähdä, kuinka bloggaajat päivystävät näytöspaikkojen edustalla lainatuissa vaatteissaan ja toivotat tulevansa kuvatuksi, kirjoitti Voguen toinen toimittaja, Sarah Mower

Bloggaajat ovat vastanneet Voguelle samalla mitalla.

Bryanboy-blogin Bryan Yambao kuvaili somessa toimittajien käyttäytymistä koulukiusaamiseksi ja Stylebubble–blogin Susie Bubble kirjoitti tviiteissään juuri tällaisten asenteiden olevan syy sille, miksi muoti on pysynyt niin pitkään elitistisenä.

- Kysymys on samoista ongelmista, joita kohtasin aloittaessani bloggaamisen kahdeksan vuotta sitten. Muotimaailma on kehittymätön norsunluutorni, eikä alalle haluta päästää uusia tulokkaita, Susie tviittasi. 

Ilkeät kommentit liittyvät laajempaan, muotimaailman muutosta käsittelevään ilmiöön. Vielä vähän aikaa sitten esimerkiksi muotinäytökset olivat erittäin eksklusiivisia, toimittajille ja sisäänostajille tarkoitettuja tilaisuuksia. Nykyään näytökset ovat kaikkien nähtävillä reaaliajassa sosiaalisten median kanavien kautta, eikä vanha toimintamall puoli vuotta etukäteen esiteltävistä mallistoista palvele enää ketään. Viime aikoina monet isot brändit ovatkin vastanneet muutokseen see now, buy now -taktiikalla, jolloin tuotteet ovat kuluttajien ostettavissa saman tien.

Toisaalta keskustelussa palataan aiheeseen, jonka toivoimme unohtuneen jo vuonna 2008: siihen, kumpi on parempi, journalisti vai bloggaaja. 

-  Toimittajien ja bloggaajien välille ei tarvita kilpailua. Molemmilla on mediassa merkittävät ja toisiaan täydentävät roolit, tiivistää Reward Style –konsulttiyrityksen perustaja Amber Venz Box.

Herätys, Vogue! Me ainakin toivomme, ettei tällaista keskustelua tarvitsisi käydä enää vuonna 2016. 

Voguessa itsekin työskellyt muotivaikuttaja Caroline Vreeland on kanssamme samoilla linjoilla siitä, että muotimaailmaa ei paranneta ainakaan muiden menestystä pilkkaamalla.

- Mielestäni on häpeällistä, että Voguen kaltainen julkaisu nöyryyttää nuoria naisia, jotka ovat uskaltaneet kulkea omaa polkuaan.

- Tämä ei ole se ääni, jolla isoisoäitini olisi halunnut Voguen puhuvan, hän jatkoi viitaten lehden ex-päätoimittajaan Diana Vreelandiin

Kuva: Imaxtree

Lue, kuka on suunnittelija uniikkien kukkakuosien ja romanttisten pitsimekkojen takana.

Printeistään ja romanttisista mekoistaan tunnettu Erdem Moralioglu on H&M:n uusi yhteistyökumppani, jonka suunnittelema mallisto tulee kauppoihin marraskuun 2. päivä. Mallistoon kohdistunut hypetys on samaa luokkaa kuin muidenkin viime vuosien H&M:n suunnittelijayhteistöiden, kuten Balmainin ja Alexander Wangin, kohdalla. Erdem x H&M -malliston look book julkaistiin viime viikolla. Meitä kutkuttelevat erityisesti ruseteilla koristellut pitsipaidat sekä kukalliset housupuvut.

Moralioglu syntyi Kanadassa vuonna 1976. Hänen äitinsä on kotoisin Englannista, kun taas isän juuret ovat Turkissa. Suunnittelija kiinnostui muodista jo nuorena ja piirteli mekkojen kaavoja matematiikan tunnilla laskukaavojen sijasta. Intohimo lennätti hänet myöhemmin Lontooseen ja maineikkaaseen Royal College of Artsiin, josta myös muun muassa Burberryn toimitusjohtaja Christopher Bailey on valmistunut. Moralioglun tyyli teki vaikutuksen koulun opettajiin. Lopputyön esittely koulun muotinäytöksessä vuonna 2004 avasti ovet harjoittelijaksi Diane von Furstenburgin ateljeeseen New Yorkissa. 

Vuotta myöhemmin Moralioglu päätti perustaa oman merkkinsä. Vuosien varrella suunnittelijan vaatteita on nähty muun muassa Kate Middletonin, Alexa Chungin ja Michelle Obaman päällä.

- Käteni on ehkä vakaampi kuin ennen, mutta tunnen itseni edelleen oppilaaksi. Yritän aina liikkua eteenpäin, Moralioglu kertoi Evening Standard -lehdelle aikaisemmin tänä vuonna.

Erdemin vahvuudet piilevät romanttisissa vaatteissa ja uniikeissa printeissä. Tämän syksyn mallisto oli pullollaan pitsiä, barokkiajasta muistuttavaa jakardikangasta, korkeita kauluksia, samettisia yksityiskohtia sekä esimerkiksi helmikirjailtuja kukkia.

Erdem x H&M -mallisto sisältää myös miesten vaatteita. Alue oli Moralioglulle ennestään tuntematon, mutta haaste otettiin innolla vastaan.

- Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka miesten mallisto vaikutti naisten vaatteisiini. Huomasin sovittavani miesten vaatteita naismallien päälle ja toisin päin, Moralioglu sanoi Business of Fashionin haastattelussaan.

Ei ole epäilystäkään, etteikö tuleva Erdemin mallisto menestyisi samalla tavalla ­­­kuin aikaisemmat H&M:n designer-yhteistyöt. Kukapa ei tahtoisi verhoutua tummanpuhuvaan pitsiin sekä kukkasiin?

Erdemin AW17 -mallisto.

Kuvat: MVPhotos, Imaxtree ja Fashionista.

H&M:n suunnittelijayhteistyö  Erdem Moralioglun kanssa tulee myyntiin ihan kohta. Jos jotain olemme edellisistä yhteistyömallistoista oppineet niin sen, että lanseerauspäivänä on toimittava nopeasti. Olemme varmoja, että myös tämän malliston vaatteet viedään käsistä. 

Taas maistiaisia 2. marraskuuta lanseerattavasta Erdem x H&M -yhteistyömallistosta! Yhdessä valokuvaaja Michal Pudelkan kanssa tehty lookbook nimittäin julkaistiin juuri. 

- Erdem x H&M -mallisto puhutteli minua aidosti, joten halusin luoda sille lookbookin twistillä. Rakastan yllättäviä elementtejä, surrealismia ja sitä kuinka kuvan tunnelmaa voi muokata pienillä yksityiskohdilla, kuten kuvan rajauksen ulkopuolelta ojennetuilla kukkakimpuilla, valokuvaaja sanoo. 

Printtikampanja kuvattiin samassa hulppeassa kartanossa, missä myös Baz Luhrmannin ohjaama Erdem x H&M -lyhtyelokuva tehtiin. Luhrmann tunnetaan muun muassa ohjaamistaan elokuvista Moulin Rouge, The Great Gatsby ja Romeo ja Julia

Michal Pudelka halusi luoda kampanjakuviin tunnelman peribrittiläisestä olohuoneesta. Lookbookin kuvissa vaatteet puhuvat puolestaan, ja rekvisiittaa on käytetty harkiten. 

- Oli kunnia nähdä kuinka Michal tulkitsi malliston tunnelman. Rakastan tapaa, jolla hän leikitteli eri elementeillä, kuten kukilla, korostaakseen Erdem x H&M -malliston henkeä entisestään, sanoo malliston suunnittelija Erdem Moralioglu

Kanadalais-turkkilaisen muotisuunnittelijan vaatteita on myynnissä yli 170 jälleenmyyjällä ympäri maailman, muun muassa New Yorkin Barneysillä. Erdem x H&M -mallisto tulee sisältämään uudelleentulkintoja Erdemin mallistojen tunnetuimmista teemoista ja kuoseista. Tarjolla on eteerisiä kukkia ja viktoriaanisia siluetteja Moralioglulle ominaiseen tyyliin. Mallisto tulee sisältämään myös miesten vaatteita, joita Moralioglu ei ole koskaan ennen suunnitellut.

H&M on aiempina vuosina tehnyt yhteistyömallistoja muun muassa Karl Lagerfeldin, Marnin, Maison Margielan, Versacen, Isabel Marantin, Lanvinin ja viimeisimpänä Kenzon kanssa. Mallistot ovat olleet aikaisempina vuosina todella suosittuja. Joten jos mielit itsellesi jonkin Erdem x H&M -vaatekappaleista, niin suosittelemme varautumaan jonotukseen. Tämä mallisto on upea!

99 e, H&M

149 e, H&M

129 e, H&M

99 e, H&M

129 e, H&M

99 e, H&M

59,99 e, H&M

199 e, H&M

129 e, H&M

299 e, H&M

199 e, H&M

179 e, H&M


99 e, H&M

ERDEM x H&M -mallisto myynnissä valituissa myymälöissä sekä verkkokaupassa 2.11. alkaen. 

Kuvat: H&M

Katso myös: 

Unohda tylsä villakangastakki! Tässä ideoita herkullisen värisiin toppatakkeihin

Ovatko nämä tennarit seuraavat hittikengät? Sienna Millerin ja Gigi Hadidin mielestä kyllä

Crocseja, velour-pukuja, matalantioisia farkkuja: nämä 2000-luvun alun trendit palaavat kovaa vauhtia takaisin