Talven lähestyessä Pinterestissä yksi takkitrendi on noussut ylitse muiden: saitti on uutisoinut 70 % noususta kipparintakkien takkien pinnaamisessa syyskuun alkuun verrattuna.

Uutinen ei sinänsä tule yllätyksenä, sillä niin Burberryn, Tommy Hilfigerin kuin Frame Deniminkin syysmallistoissa nähtiin seilorihenkeä huokuvia takkeja. Trenditietoisin valitsee tänä syksynä kapeakauluksisen, kaksirivinapitetun villakangastakin. 

 

Burberry, noin 3100 e

              

Red Valentino, noin 958,50 e, Net-A-Porter

Zara, 99,95 e

Burberry, noin 1200 e

Tommy Hilfiger, 499,95 e

Burberry

Tommy Hilfiger

Kuvat: Imaxtree, valmistajat

Tämä takki toimii loistavasti myös Suomen oloissa.

Olemme innoissamme aina, kun suosikkijulkkistemme päällä näkyy edullisia vaatekappaleita. Gigi Hadid, 22, todisti jälleen, ettei tyylikkääseen garderoobiin tarvita isoa budjettia. Gigi onkin bongattu usein ketjuliikkeiden, kuten Topshopin, H&M:n ja Zaran, vaatteissa. Nyt huippumalli tepasteli New Yorkissa päällään Suomen olosuhteisiin erinomaisesti sopiva, muhkea H&M:n toppatakki. Gigi oli yhdistänyt puffer-takin mukavan näköiseen ribbineuleeseen ja verkkareihin.

Unohda siis harmaat peruspusakat ja mustat villakangastakit, sillä talvitakit saavat olla tänä(kin) talvena muhkeita ja värikkäitä. Muotitalot Stella McCartneysta Alexander McQueeniin lähettivät näytöslavoilleen joukon malleja muhkeissa, tikatuissa toppatakeissa jo viime syksyn mallistoja esitellessään. Trendi jatkaa vahvana myös tulevana talvena. Sopii erinomaisesti!

Hupullinen toppatakki 49,99 e, H&M.

Hupullinen toppatakki  49,99 e, H&M.

Tässä kymmenen muuta toppisideaa, joilla pärjäät talven yli!


Kiiltäväpintainen toppatakki, 50 e, Monki.


Samettipintainen toppatakki, 89,95 e, Zara.

Hupullinen toppatakki, 50 e, Monki.

Oversize-toppis, 99,99 e, Mango.


Metallinhohtoinen puffer-takki, 69,99 e, Mango.


 

Lyhyt toppatakki, 39,99 e, H&M.

Balenciaga FW16


Balenciaga FW17

Kuvat: All Over Press, valmistajat

Katso myös:

Huhut Big Little Lies -minisarjan uudesta kaudesta kiihtyvät – käsikirjoittaja vakuuttaa, että toinen kausi on edelleen mahdollinen

Kaipaatko reseptejä pikkujouluihin? Nämä herkulliset biletarjottavat myös näyttävät ihanilta

Eikö glitter-lakkauksesi ikinä onnistu? Kauneusvloggaaja näyttää, kuinka saat lopputuloksesta täydellisen

Tanskalaissuunnittelija Nanna Liv onnistui mahdottomassa: hän kehitti korkokenkämerkin, jonka kengillä on helppo kävellä. Nyt hän jakaa parhaat uravinkkinsä Cosmopolitanille.

Muotimaailmassa voi breikata monella tapaa. Jotkut taistelevat tiensä assarista pääsuunnittelijaksi, toiset osallistuvat mallikilpailuun, jotkut kuvaavat katumuotia ja eräät päättävät valmistaa kenkänsä avaruusjärjestö NASA:n kehittämistä materiaaleista.

Tanskalainen kenkäsuunnittelija Nanna Liv perusti Sargossa-kenkämerkkinsä yhden kirkkaan ajatuksen ympärille: korkokengillä pitää voida kävellä. Liv uskoi kenkäfilosofiaansa niin tiukasti, että hän lopetti päivätyönsä Pandora-korutalossa ja aloitti kaksivuotisen tutkimustyön jalkakirurgien ja insinöörien kanssa. Lopputuloksena on korkokenkälesti, jossa paino jakautuu tavanomaista tasaisemmin koko jalalle, ja jossa päkiän alle on piilotettu eräänlainen iskunvaimennin.

– Urani alussa kuulin jatkuvasti, että epäonnistun. Kaunis kenkä ei kuulemma voi olla mukava. Itse kuitenkin uskoin, että kaikki on mahdollista. Vaikka sitä ei ole tehty aiemmin, ei se tarkoita, etteikö siinä voisi jonakin päivänä onnistua, Liv kertoo.

Liv opiskeli suunnittelua Tanskan VIA Design School -korkeakoulussa, minkä jälkeen hän muutti ensin Texasiin, sitten Tokioon ja lopulta asettui asumaan Lontooseen.

– Tiesin aina, että haluan asua ulkomailla. Olen asunut Lontoossa kahdeksan vuotta ja rakastan tätä paikkaa. Asun poikaystäväni ja tyttäreni kanssa High Street Kensingtonilla ja pidän alueen intensiivisyydestä, elävyydestä ja kulttuurien monimuotoisuudesta.

Lontoon vaikutus näkyy sekä Livin suunnittelutyössä että päivärytmissä. Hän herää aikaisin, jotta ehtii ensimmäisenä toimistoon. Desing-tiimi saapuu yhdeksäksi ja aloittaa suunnittelukokouksen. Kolmelta Liv lähtee töistä ja hakee tyttärensä päiväkodista. Toinen työvuoro alkaa lapsen mentyä nukkumaan.

– Suunnittelen päiväni todella tarkasti, sillä uskon, että luovuus syntyy rutiineista. Tarvitsen rutiineja ja säännöllistä päivärytmiä, jotta voin olla luova.

Kun työn alla on uusi mallisto, Liv karkaa Lontoon kaduille ja kahviloihin. Sieltä hän löytää inspiraationsa. Livin kaltaiselle kenkäyrittäjälle luovuus ja inspiraatio on kuitenkin vain pieni osa toimenkuvaa. Pyöritettävänä on kokonainen bisnes, jossa on paljon liikkuvia osia.

– Esimerkiksi sopivan kenkätehtaan löytäminen on todella hankalaa. Maailman paras liikeidea voi epäonnistua ja kauneimmat kengät jäädä myymättä, jos laatu ei ole kohdillaan. Itse kiersin kuusi kuukautta maailmaa etsimässä sopivaa valmistajaa.

Tällä hetkellä Livin Sargossa vaikuttaa melkoiselta menestystarinalta. Merkin ensimmäinen korkokenkämalli valittiin arvostetun lontoolaisen Victoria & Albert -museon kenkänäyttelyyn, ja Liv on myös valittu kisaamaan brittiläisestä suunnittelupalkinnosta. Sargossan kenkiä myydään ympäri Eurooppaa, ja nyt hän harkitsee mittavampaa maailmanvalloitusta. Sitä varten merkki tarvitsisi myös ulkopuolisen rahoittajan.

– On todella tärkeää asettaa itselleen tavoitteita. Se on paras tapa menestyä.

Silloin uskaltaa esimerkiksi jättää hyvin palkatun päivätyön ja aloittaa yrittäjänä. Siinä rohkeudessa Liv seuraa omien muoti-idoleidensa jalanjälkiä.

Tory Burch, Diane von Fürstenberg ja Rachel Zoe ovat tehneet vaikuttavat urat. Heillä on kaikilla sanottavaa ja he ovat omapäisiä naisia.

Sargossan kenkiä voi ostaa sargossa.comista sekä Helsingin Dots-liikkeestä.