Futuristiset muodot ja peilipinnat hallitsevat kevään aurinkolasimuotia. Päheimmät plehat muistuttavat scifi-elokuvan puvustusta, mutta nyökkäävät samalla menneisyyteen. 

MATRIXIN KUTSU

Kissansilmälasit kapenevat sesonki sesongilta ja tänä keväänä ne muistuttavat jo enemmänkin hyönteisen silmiä. Näistä arskoista Matrix-elokuvan sankaritar Trinity olisi innoissaan.

Kehyksiä koristavat pienet strassikivet. 241 e, Moschino.

Mustat kissalasit 105 e, Le Specs.

Mattapintaiset lasit 427 e, Kuboraum/Farfetch.com.

Kehyksettömät aurinkolasit 26 e, Topshop.

Kapeat lasit metalliyksityiskohdilla 575 e, Linda Farrow/Mytheresa.com.

Kilpikonnakuosiset lasit 28 e, Blank-sunglasses.com.

VALOAKIN NOPEAMMAT

Luulitko, että nopeat sporttilasit ovat vain urheilijoiden ja räppäreiden etuoikeus? Urheilumaailmasta inspiraationsa ammentavat aurinkolasit ovat tämän hetken kiinnostavin asusteilmiö. Mitä juntimmat, sitä coolimmat.

Värillisillä linsseillä varustetut sporttilasit 89 e, Nopeet.

Nopeat lasit 22 e, Blank-sunglasses.com.

Punasävyiset sporttilasit 103,08 e, Adam Selman x Le Specs/Opening Ceremony.

Peilipintaiset urheilulasit 145 e, Oakley.

MILLENIUMIN VASTAISKU

2000-luvun alusta tutut jättimäiset aurinkolasit tekevät paluun. Kehyksettömät, aviator-henkiset lasit ovat edelleen yhtä käytönnölliset kuin 15 vuotta sitten: ulos voi lähteä huoletta ilman meikkiä, sillä aurinkolasit peittävät puolet kasvoista. 

Helmikoristeiset aurinkolasit 448 e, Fendi.

Aurinkolasit kultaisilla yksityiskohdilla 85 e, Le Specs.

Pantterisomisteiset lasit suojaavat katseilta ja auringonsäteiltä. 690 e, Cartier Eyewear Collection.

Kehyksettömät aurinkolasit 15 e, Monki.

Kylie Jennerin suunnittelemissa arskoissa on kokoa ja näköä. 76 e, Quay Australia/Topshop.

Peilipintaiset aurinkolasit 220 e, Marc Jacobs.

 

Kuvat: Imaxtree, MVPhotos ja valmistajat

Puuttuuko kaapistasi vielä "se mekko" tätä kesää varten? Ei hätää, vielä ehdit löytää mekon, jolla hurmaat kuumana kesäpäivänä.

Parhaat kesämekot laskeutuvat kauniisti ja tuntuvat mukavalta päällä kuumimpinakin kesäpäivinä. Kannattaa valita mekko, joka ei kiristä ja jota ei ole tehty polyesterin kaltaisista hikoiluttavista materiaaleista. Hyvän kesämekon tunnistat siitä, että sitä voi käyttää niin rannalla, toimistolla kuin kaupunkilomallakin. Viileän sään yllättäessä pue alle lämmittävät sukkikset ja heitä päälle trenssi. Kun yhdistät kesämekon bleiseriin, kokonaisuus muuttuu hetkessä asialliseksi työasuksi. Tänä kesänä mekot toimivat loistavasti tennareiden kanssa. Kun yhdistät mekon korkosandaaleihin, hurmaava juhla- tai date night -asu on valmis. Valikoimme kesän parhaat, klassiset kesämekot.

 

1. Punainen kietaisumekko, & Other Stories, 59e

2. Pastellisävyinen kukkamekko, Monki, 25e

3. Sininen off shoulder -mekko, H&M, 24,99e

4. Kukkamekko, Zara, 39,95e

5. Musta v-aukkoinen mekko, & Other Stories, 59e

Muodin suurinta luksusta ovat nyt... logot! Uusi logomania hassuttelee, vannoo uskollisuutta muotitaloille ja tuo Fendin ja Filan yhteen.

T-paidan hihat hipovat kyynärpäitä, ja rinnassa lukee suurin kirjaimin Burberrys London. Sen pariksi on puettu harmaat collegehousut, joiden lahkeeseen on kirjailtu sama logo sateenkaaren väreissä. Asukokonaisuus näyttää karanneen paperisesta lomakuvasta 1990-luvun puolivälistä. Burberry kun pudotti nimestään s-kirjaimen jo vuonna 1998.

Kyseessä on kuitenkin Burberryn tuore, helmikuussa julkaistu kevätmallisto. Merkin jättävä taiteellinen johtaja Christopher Bailey sukelsi jäähyväismallistossaan merkin logoarkistoon ja ripotteli vuosikertalogoja paitoihin, lippalakkeihin ja takkien sisävuoriin. Se on kekseliäs tapa sitoa Baileyn kausi osaksi merkin pitkää historiaa – ja nerokas tapa tarttua muotimaailmassa kiehuvaan suureen logotrendiin.

Logot ovat nyt kaikkialla. Tänä keväänä muotimerkit Aallosta Zadig & Voltaireen painavat, kirjailevat ja kaivertavat vaatteisiinsa merkin logotunnuksen. Kevään muotiviikot lupasivat trendin jatkuvan myös ensi syksynä. 

– Logotrendi on kehkeytynyt useamman kauden ajan, mutta tänä vuonna miltei kaikki ylellisemmät vaatemerkit tekevät logotuotteita. Kukaan ei voi jättäytyä sen ulkopuolelle, sillä kuluttajat haluavat logoja, analysoi pariisilaisen Promostyl-trenditoimiston stailisti Paula Augilar Alhambra. Lyst-muotihakupalvelun mukaan pukeutujat hamuavat nyt erityisesti Balenciagan, Guccin, Loewen ja Saint Laurentin vaatteita ja asusteita.

Logomanian ensioireet

Ensimmäinen suuri logomania jylläsi 1990-luvun alkupuolella. Silloin sporttivaatteet livahtivat arkipukeutumiseen, ja niihin näkyvät logot ovat kuuluneet perinteikkäästi aina. Samaan aikaan muotiin tulivat yksinkertaiset t-paidat, colleget, farkut ja lenkkarit. Muotimerkit keksivät koristella omansa brändin logoilla, jotta niiden hinta ei kummastuttaisi kuluttajia. Calvin Klein painoi logonsa farkkuihin, t-paitoihin ja alusvaatteisiin, ja Tommy Hilfiger teki sinipunavalkoisesta logostaan mallistojensa kantavan teeman. Luksusmuodin puolella erityisesti Louis Vuitton, Prada ja Versace valmistivat tunnistettavia, simppeleitä logotuotteita.

 

”2000-luvun taitteessa logojen aika oli ohi. Statussymboleita käytti laajempi massa, joten niillä ei voinut enää erottua samalla tavalla.”

 


– Brändi on aina mielletty laadun takeeksi, mutta 90-luvulla näkyvät logot kertoivat varallisuudesta, statuksesta ja tiettyyn etuoikeutettuun ryhmään kuulumisesta, luksuskuluttamiseen erikoistunut tutkijatohori Linda Turunen arvioi.

Vähävaraisemmat hankkivat logotuotteensa halpoina jäljennöksinä. Hassuimmissa versioissa saattoi olla rinnatusten esimerkiksi Lacosten, Pradan, Filan ja Niken logot. Jäljennösten myötä linkki merkin ja laadun välillä meni rikki, ja merkit alkoivat karsia näkyviä logoja.

– 2000-luvun taitteessa logojen aika oli ohi. Statussymboleita käytti laajempi massa, joten niillä ei voinut enää erottua samalla tavalla, Turunen sanoo.

Rakkautta pölkkykirjaimin

Nykyään muotitalot käyttävät logoja varsin kekseliäästi. Gucci ja Diesel huvittelevat kirjoittamalla merkin nimen tarkoituksella väärin, ja hienostomerkki Oscar de la Renta tikkaa tuhansien eurojen tylli-iltapukuihin jättikokoisin kirjaimin OSCAR. Fendi puolestaan jäljittelee syysmallistonsa t-paidoissa sporttimerkki Filan logoa – luvan kanssa.

– Nyt logoissa on paljon huumoria ja leikkisyyttä. Ne eivät viesti niinkään statuksesta tai varallisuudesta, vaan enemmänkin muotimerkin kunnioittamisesta ja muotitietoisuudesta, Turunen arvioi.

Guccy-teksti kertoo Alessandro Michelen leikkisyyden ja ylitsepursuavuuden ihailemisesta, metallinen YSL-korko taas vannoo uskollisuutta muotitalolle, jonka naishahmot ovat parhaimmillaan yhtä aikaa sensuelleja ja sivistyneitä. Ja tietenkin logoja voi bongata myös pienemmiltä merkeiltä. Esimerkiksi nouseva brittisuunnittelija Faustine Steinmetz on tehnyt logodenimiä ja -saumoja ensimmäisistä mallistoistaan alkaen. Vaatteiden leimaaminen omalla sukunimellä on itsevarmaa ja feminististäkin.

– Logotuotteet ovat nykyajan bändipaitoja. Ne ovat tapa kuulua ”kerhoon”, ja ne puhuttelevat muita samoista asioista kiinnostuneita. Ja tietenkin ne antavat asulle luksusvivahteen, Farfetch-verkkokaupan tuotevalikoimasta vastaava johtaja Candice Fragis kertoo.

Aitoa Guccya

Uusi logomania on syntynyt varsin samankaltaisessa ympäristössä kuin sen edeltäjä 1990-luvulla. Pukeutuminen on jälleen kiertynyt simppeleiden perusvaatteiden ympärille, kun muun muassa normcore ja klassikkovaateinnostus ovat nostaneet tavalliset arkivaatteet suunnittelun keskiöön. Logot sopivat niiden pintaan samasta syystä kuin kaksi vuosikymmentä aiemmin. Myös suurista sporttilogoista on tullut tyylin peruskauraa.

Tällä kertaa muotitalot myös leikittelevät kopioinnilla. Gucci on tehnyt tussilla piirretyn näköisiä feikkipaitoja ja koristellut laukkuja Guccy-logolla. Diesel puolestaan esitteli New Yorkin muotiviikoilla Deisel-logoisia vaatteita merkin omassa feikkituotekaupassa. Tuotteet ovat kekseliäitä, mutta niiden myötä Diesel pystyi myös hakemaan Deisel-tavaramerkin rekisteröintiä. Jos tavaramerkki hyväksytään, Diesel voi jatkossa haastaa kömpelön kopioijan oikeuteen.

Logot taistelevat myös yhtä hiljaisesti hyväksyttyä kopionnin muotoa vastaan. Ketjumuotiliikkeet ovat ottaneet tavakseen kopioida muotinäytösvaatteita ja pienten merkkien luomuksia. Logot tekevät tällaisesta systemaattisesta kopioinnista mahdotonta. Vaatteiden siluetteja on helppo jäljitellä, mutta edulliseen muotiin erikoistunut firma ei voi kaapata toisen yrityksen logokuosia suoraan tuotantoon. 

Logot muistuttavat, että vain aito muoti on aitoa. 

 

Kuvat IMAXTREE