Kesäkauden rantautuessa myös vaateliikkeiden mallistot täyttyvät mitä ihanimmista uimapukumalleista. Näillä vinkeillä lempiuikkarisi muuntautuu näyttäväksi vaatekappaleeksi, lisäten ilmettä hellepäivien asuusi.

1. Valitse läpinäkyvää

Muodikas kokouikkarin tai bikinien yhdistäminen läpinäkyvään mekkoon tai alaosaan on oiva valinta niille, jotka haluavat näyttää enemmän ihoa. Kun uikkarin päälle pukee muun muassa mesh-kangasta, sifonkia tai makrameeta, uima-asu ei peity kokonaan, mutta iho saa hieman lisää suojaa. Esimerkiksi bikinien yläosa muuttuu tyylikkääksi topiksi, kun alaosaksi pukee sortsit tai pitkän maksihameen. Kokouikkarin päällä taas toimii vaikkapa läpinäkyvä haalariasu.

Jos ihon esitteleminen epäilyttää, tyylin voi toteuttaa myös hillitymmin. Valitse yläosaksi vaikkapa pitsiä tai luotto t-paitasi. Asuun saa myös lisää peittävyyttä kuviollisella kankaalla.

Jeremy Scott

Agnes B

Isabel Marant 

2. Kanavoi sporttisuuttasi

Mikäli urheilullinen tyyli on enemmän sinun juttusi, kankaat kuten jersey, windbreaker, mesh ja scuba ovat loistavia vaihtoehtoja. Yksinkertaisemman lookin saavutat yhdistämällä bikinit ysärityylisiin, löysiin college- tai cargo-housuihin. Hamefaneille sporttisen uima-asun viimeistelee scuba-kankainen mekko. Kuumista kuumin kasaritrendi syntyy farkulla, tuulipukukankaalla sekä bikineistä stailatulla crop-topilla. Uskaltaudu kokeilemaan!

Jeremy Scott
Fenti Puma by Rihanna

3. Rokkaa katumuoti

Vaikkei uskoa saattaisi, uikkari toimii rantalookin ohella myös arkipäiväisemmässä asussa. Malttamaton luopumaan lempifarkkuhaalareistasi? Ei hätää! Pue suosikkihaalarien alle esimerkiksi urheiluliivimäinen bikiniyläosa tai anna uima-asun näkyä hieman toppisi alta. Lempifarkkusi yhdistät uimapukuun vaihtamalla bodyn kokouikkariin. Viileällä bikinien päälle voi pukea muun muassa väljän neuleen.

Tommy Hilfiger

4. Lomaeleganssia

Kanavoi kepeän eleganttia lomatyyliä stailaamalla katseenkääntävä uimapuku osaksi asuasi. Surffityyliä jäljitteleviä, pitkähihaisia uima-asuja on saatavilla kokouikkarin lisäksi myös bikinityyleissä, ja ne menevät helposti tavallisesta yläosasta. 

Yhdistä hihallinen uimapuku esimerkiksi kankaisen sortsiparin tai ilmavien culotte-housujen kanssa, mutta muista mittasuhteet! Leveälahkeiseen housuun sopii parhaiten simppeli yläosa, ja sama pätee, myös sortseihin sekä hameisiin. Pitkähihaisen surffityylin epäilyttäessä, liehuviin housuihin sopii myös perinteisemmät bikinitopit olkaimettomasta bandeau-mallista olallisiin yläosiin.

Tom Ford

Fenti Puma by Rihanna

Kuvat: Imaxtree

Puuttuuko kaapistasi vielä "se mekko" tätä kesää varten? Ei hätää, vielä ehdit löytää mekon, jolla hurmaat kuumana kesäpäivänä.

Parhaat kesämekot laskeutuvat kauniisti ja tuntuvat mukavalta päällä kuumimpinakin kesäpäivinä. Kannattaa valita mekko, joka ei kiristä ja jota ei ole tehty polyesterin kaltaisista hikoiluttavista materiaaleista. Hyvän kesämekon tunnistat siitä, että sitä voi käyttää niin rannalla, toimistolla kuin kaupunkilomallakin. Viileän sään yllättäessä pue alle lämmittävät sukkikset ja heitä päälle trenssi. Kun yhdistät kesämekon bleiseriin, kokonaisuus muuttuu hetkessä asialliseksi työasuksi. Tänä kesänä mekot toimivat loistavasti tennareiden kanssa. Kun yhdistät mekon korkosandaaleihin, hurmaava juhla- tai date night -asu on valmis. Valikoimme kesän parhaat, klassiset kesämekot.

 

1. Punainen kietaisumekko, & Other Stories, 59e

2. Pastellisävyinen kukkamekko, Monki, 25e

3. Sininen off shoulder -mekko, H&M, 24,99e

4. Kukkamekko, Zara, 39,95e

5. Musta v-aukkoinen mekko, & Other Stories, 59e

Muodin suurinta luksusta ovat nyt... logot! Uusi logomania hassuttelee, vannoo uskollisuutta muotitaloille ja tuo Fendin ja Filan yhteen.

T-paidan hihat hipovat kyynärpäitä, ja rinnassa lukee suurin kirjaimin Burberrys London. Sen pariksi on puettu harmaat collegehousut, joiden lahkeeseen on kirjailtu sama logo sateenkaaren väreissä. Asukokonaisuus näyttää karanneen paperisesta lomakuvasta 1990-luvun puolivälistä. Burberry kun pudotti nimestään s-kirjaimen jo vuonna 1998.

Kyseessä on kuitenkin Burberryn tuore, helmikuussa julkaistu kevätmallisto. Merkin jättävä taiteellinen johtaja Christopher Bailey sukelsi jäähyväismallistossaan merkin logoarkistoon ja ripotteli vuosikertalogoja paitoihin, lippalakkeihin ja takkien sisävuoriin. Se on kekseliäs tapa sitoa Baileyn kausi osaksi merkin pitkää historiaa – ja nerokas tapa tarttua muotimaailmassa kiehuvaan suureen logotrendiin.

Logot ovat nyt kaikkialla. Tänä keväänä muotimerkit Aallosta Zadig & Voltaireen painavat, kirjailevat ja kaivertavat vaatteisiinsa merkin logotunnuksen. Kevään muotiviikot lupasivat trendin jatkuvan myös ensi syksynä. 

– Logotrendi on kehkeytynyt useamman kauden ajan, mutta tänä vuonna miltei kaikki ylellisemmät vaatemerkit tekevät logotuotteita. Kukaan ei voi jättäytyä sen ulkopuolelle, sillä kuluttajat haluavat logoja, analysoi pariisilaisen Promostyl-trenditoimiston stailisti Paula Augilar Alhambra. Lyst-muotihakupalvelun mukaan pukeutujat hamuavat nyt erityisesti Balenciagan, Guccin, Loewen ja Saint Laurentin vaatteita ja asusteita.

Logomanian ensioireet

Ensimmäinen suuri logomania jylläsi 1990-luvun alkupuolella. Silloin sporttivaatteet livahtivat arkipukeutumiseen, ja niihin näkyvät logot ovat kuuluneet perinteikkäästi aina. Samaan aikaan muotiin tulivat yksinkertaiset t-paidat, colleget, farkut ja lenkkarit. Muotimerkit keksivät koristella omansa brändin logoilla, jotta niiden hinta ei kummastuttaisi kuluttajia. Calvin Klein painoi logonsa farkkuihin, t-paitoihin ja alusvaatteisiin, ja Tommy Hilfiger teki sinipunavalkoisesta logostaan mallistojensa kantavan teeman. Luksusmuodin puolella erityisesti Louis Vuitton, Prada ja Versace valmistivat tunnistettavia, simppeleitä logotuotteita.

 

”2000-luvun taitteessa logojen aika oli ohi. Statussymboleita käytti laajempi massa, joten niillä ei voinut enää erottua samalla tavalla.”

 


– Brändi on aina mielletty laadun takeeksi, mutta 90-luvulla näkyvät logot kertoivat varallisuudesta, statuksesta ja tiettyyn etuoikeutettuun ryhmään kuulumisesta, luksuskuluttamiseen erikoistunut tutkijatohori Linda Turunen arvioi.

Vähävaraisemmat hankkivat logotuotteensa halpoina jäljennöksinä. Hassuimmissa versioissa saattoi olla rinnatusten esimerkiksi Lacosten, Pradan, Filan ja Niken logot. Jäljennösten myötä linkki merkin ja laadun välillä meni rikki, ja merkit alkoivat karsia näkyviä logoja.

– 2000-luvun taitteessa logojen aika oli ohi. Statussymboleita käytti laajempi massa, joten niillä ei voinut enää erottua samalla tavalla, Turunen sanoo.

Rakkautta pölkkykirjaimin

Nykyään muotitalot käyttävät logoja varsin kekseliäästi. Gucci ja Diesel huvittelevat kirjoittamalla merkin nimen tarkoituksella väärin, ja hienostomerkki Oscar de la Renta tikkaa tuhansien eurojen tylli-iltapukuihin jättikokoisin kirjaimin OSCAR. Fendi puolestaan jäljittelee syysmallistonsa t-paidoissa sporttimerkki Filan logoa – luvan kanssa.

– Nyt logoissa on paljon huumoria ja leikkisyyttä. Ne eivät viesti niinkään statuksesta tai varallisuudesta, vaan enemmänkin muotimerkin kunnioittamisesta ja muotitietoisuudesta, Turunen arvioi.

Guccy-teksti kertoo Alessandro Michelen leikkisyyden ja ylitsepursuavuuden ihailemisesta, metallinen YSL-korko taas vannoo uskollisuutta muotitalolle, jonka naishahmot ovat parhaimmillaan yhtä aikaa sensuelleja ja sivistyneitä. Ja tietenkin logoja voi bongata myös pienemmiltä merkeiltä. Esimerkiksi nouseva brittisuunnittelija Faustine Steinmetz on tehnyt logodenimiä ja -saumoja ensimmäisistä mallistoistaan alkaen. Vaatteiden leimaaminen omalla sukunimellä on itsevarmaa ja feminististäkin.

– Logotuotteet ovat nykyajan bändipaitoja. Ne ovat tapa kuulua ”kerhoon”, ja ne puhuttelevat muita samoista asioista kiinnostuneita. Ja tietenkin ne antavat asulle luksusvivahteen, Farfetch-verkkokaupan tuotevalikoimasta vastaava johtaja Candice Fragis kertoo.

Aitoa Guccya

Uusi logomania on syntynyt varsin samankaltaisessa ympäristössä kuin sen edeltäjä 1990-luvulla. Pukeutuminen on jälleen kiertynyt simppeleiden perusvaatteiden ympärille, kun muun muassa normcore ja klassikkovaateinnostus ovat nostaneet tavalliset arkivaatteet suunnittelun keskiöön. Logot sopivat niiden pintaan samasta syystä kuin kaksi vuosikymmentä aiemmin. Myös suurista sporttilogoista on tullut tyylin peruskauraa.

Tällä kertaa muotitalot myös leikittelevät kopioinnilla. Gucci on tehnyt tussilla piirretyn näköisiä feikkipaitoja ja koristellut laukkuja Guccy-logolla. Diesel puolestaan esitteli New Yorkin muotiviikoilla Deisel-logoisia vaatteita merkin omassa feikkituotekaupassa. Tuotteet ovat kekseliäitä, mutta niiden myötä Diesel pystyi myös hakemaan Deisel-tavaramerkin rekisteröintiä. Jos tavaramerkki hyväksytään, Diesel voi jatkossa haastaa kömpelön kopioijan oikeuteen.

Logot taistelevat myös yhtä hiljaisesti hyväksyttyä kopionnin muotoa vastaan. Ketjumuotiliikkeet ovat ottaneet tavakseen kopioida muotinäytösvaatteita ja pienten merkkien luomuksia. Logot tekevät tällaisesta systemaattisesta kopioinnista mahdotonta. Vaatteiden siluetteja on helppo jäljitellä, mutta edulliseen muotiin erikoistunut firma ei voi kaapata toisen yrityksen logokuosia suoraan tuotantoon. 

Logot muistuttavat, että vain aito muoti on aitoa. 

 

Kuvat IMAXTREE